Lemez: Futja még (Madonna: Music)

  • - bogi -
  • 2000. szeptember 28.

Zene

Amostani Music az első Madonna-lemez, amely nem Amerikában, mégis a leginkább amcsi imázzsal készült. A fazon újabban egyfajta szőkés techno-cowboy csajra vétetett; az elektromos tehénpásztorlány countrygitárt pönget, de DJ-ért kiállt, minekután szívószállal nyakalja a féllityós, gyorséttermes eperturmixot.
Amostani Music az első Madonna-lemez, amely nem Amerikában, mégis a leginkább amcsi imázzsal készült. A fazon újabban egyfajta szőkés techno-cowboy csajra vétetett; az elektromos tehénpásztorlány countrygitárt pönget, de DJ-ért kiállt, minekután szívószállal nyakalja a féllityós, gyorséttermes eperturmixot.

Madonna kaméleonsztorija addig még viszonylag követhető, hogy miként válik a lökött liba (Like A Virgin, 1984) a pop nagyasszonyává (Something To Remember, 1995), illetve az alkalmi lotyó (Erotica, 1992) tiszteletet parancsoló musicaldívává (Evita, 1996). No de a történet akkor kezd igazán érdekfeszítővé válni, amikor Madonna negyvenévesen asztalra teszi az évtized modern tánczenei kultúrájának egyik gyöngyszemét (Ray Of Light, 1998). Bár az album létrejötte kvázi felerészben a brit származású zenei producernek, William Orbitnak köszönhető, ez mit sem von le Madonna legvalamirevalóbb tulajdonságából: a hölgy abszolúte képben van a mát illetően. Sajnos úgy tűnik, ez a képessége önmagában nem lesz mindig elegendő a további alapvetésekhez.

Elnézem az új borítón ezt az idővel egyre csak szépülő arcot, de most valahogy kicsit bátyatag és sápadt szegényem. A Musicot a partislágerek ellenére maga a szerző is melankolikusabbnak tartja, készítésekor - állítása szerint - Serge Gainsbourg Jane Birkinnel és Brigitte Bardot-val a hatvanas és hetvenes években készített lemezei jártak a tudatalattijában. A gall kapcsolatot egy Mirwais Ahmadzai nevű francia zenefenegyerek hozta, aki fő csapásirányként a "kísérleti és a kommersz zene keresztezését" jelölte meg, és társszerzőként ehhez is tartotta magát a lemez hat felvételén. A már bizonyított Orbitnak a kisebb rész maradt (négy számmal), további egy dalt jegyez a Björk- és Seal-producer Guy Sigsworth.

Szóval értem én, hogy ezúttal valami más kellett, haladjunk hát a korral, jöjjenek a tört ritmusok és a robotzenék. Mirwais világáról eleget elárul a már nálunk is kapható szólólemezének (Production) borítója: emberünk Terminátor-szerű pofaleszakadása alól kivillannak a cyborg drótkötegei. Végül is mindegy, kinek a révén, de azért furcsállom, hogy a nagy újító Madonna beáll a sorba, midőn folyvást visszatérve alkalmazza a Cher-által elhíresült, zombiének-effektet. Mégsem aggódom igazán, míg futja két gyönyörűségesen reménytelen, amolyan emberes balladára (I Deserve It, Gone).

- bogi -

Maverick/Warner Music, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.