Lemez: Futja még (Madonna: Music)

  • - bogi -
  • 2000. szeptember 28.

Zene

Amostani Music az első Madonna-lemez, amely nem Amerikában, mégis a leginkább amcsi imázzsal készült. A fazon újabban egyfajta szőkés techno-cowboy csajra vétetett; az elektromos tehénpásztorlány countrygitárt pönget, de DJ-ért kiállt, minekután szívószállal nyakalja a féllityós, gyorséttermes eperturmixot.
Amostani Music az első Madonna-lemez, amely nem Amerikában, mégis a leginkább amcsi imázzsal készült. A fazon újabban egyfajta szőkés techno-cowboy csajra vétetett; az elektromos tehénpásztorlány countrygitárt pönget, de DJ-ért kiállt, minekután szívószállal nyakalja a féllityós, gyorséttermes eperturmixot.

Madonna kaméleonsztorija addig még viszonylag követhető, hogy miként válik a lökött liba (Like A Virgin, 1984) a pop nagyasszonyává (Something To Remember, 1995), illetve az alkalmi lotyó (Erotica, 1992) tiszteletet parancsoló musicaldívává (Evita, 1996). No de a történet akkor kezd igazán érdekfeszítővé válni, amikor Madonna negyvenévesen asztalra teszi az évtized modern tánczenei kultúrájának egyik gyöngyszemét (Ray Of Light, 1998). Bár az album létrejötte kvázi felerészben a brit származású zenei producernek, William Orbitnak köszönhető, ez mit sem von le Madonna legvalamirevalóbb tulajdonságából: a hölgy abszolúte képben van a mát illetően. Sajnos úgy tűnik, ez a képessége önmagában nem lesz mindig elegendő a további alapvetésekhez.

Elnézem az új borítón ezt az idővel egyre csak szépülő arcot, de most valahogy kicsit bátyatag és sápadt szegényem. A Musicot a partislágerek ellenére maga a szerző is melankolikusabbnak tartja, készítésekor - állítása szerint - Serge Gainsbourg Jane Birkinnel és Brigitte Bardot-val a hatvanas és hetvenes években készített lemezei jártak a tudatalattijában. A gall kapcsolatot egy Mirwais Ahmadzai nevű francia zenefenegyerek hozta, aki fő csapásirányként a "kísérleti és a kommersz zene keresztezését" jelölte meg, és társszerzőként ehhez is tartotta magát a lemez hat felvételén. A már bizonyított Orbitnak a kisebb rész maradt (négy számmal), további egy dalt jegyez a Björk- és Seal-producer Guy Sigsworth.

Szóval értem én, hogy ezúttal valami más kellett, haladjunk hát a korral, jöjjenek a tört ritmusok és a robotzenék. Mirwais világáról eleget elárul a már nálunk is kapható szólólemezének (Production) borítója: emberünk Terminátor-szerű pofaleszakadása alól kivillannak a cyborg drótkötegei. Végül is mindegy, kinek a révén, de azért furcsállom, hogy a nagy újító Madonna beáll a sorba, midőn folyvást visszatérve alkalmazza a Cher-által elhíresült, zombiének-effektet. Mégsem aggódom igazán, míg futja két gyönyörűségesen reménytelen, amolyan emberes balladára (I Deserve It, Gone).

- bogi -

Maverick/Warner Music, 2000

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.