Lemez: Futja még (Madonna: Music)

  • - bogi -
  • 2000. szeptember 28.

Zene

Amostani Music az első Madonna-lemez, amely nem Amerikában, mégis a leginkább amcsi imázzsal készült. A fazon újabban egyfajta szőkés techno-cowboy csajra vétetett; az elektromos tehénpásztorlány countrygitárt pönget, de DJ-ért kiállt, minekután szívószállal nyakalja a féllityós, gyorséttermes eperturmixot.
Amostani Music az első Madonna-lemez, amely nem Amerikában, mégis a leginkább amcsi imázzsal készült. A fazon újabban egyfajta szőkés techno-cowboy csajra vétetett; az elektromos tehénpásztorlány countrygitárt pönget, de DJ-ért kiállt, minekután szívószállal nyakalja a féllityós, gyorséttermes eperturmixot.

Madonna kaméleonsztorija addig még viszonylag követhető, hogy miként válik a lökött liba (Like A Virgin, 1984) a pop nagyasszonyává (Something To Remember, 1995), illetve az alkalmi lotyó (Erotica, 1992) tiszteletet parancsoló musicaldívává (Evita, 1996). No de a történet akkor kezd igazán érdekfeszítővé válni, amikor Madonna negyvenévesen asztalra teszi az évtized modern tánczenei kultúrájának egyik gyöngyszemét (Ray Of Light, 1998). Bár az album létrejötte kvázi felerészben a brit származású zenei producernek, William Orbitnak köszönhető, ez mit sem von le Madonna legvalamirevalóbb tulajdonságából: a hölgy abszolúte képben van a mát illetően. Sajnos úgy tűnik, ez a képessége önmagában nem lesz mindig elegendő a további alapvetésekhez.

Elnézem az új borítón ezt az idővel egyre csak szépülő arcot, de most valahogy kicsit bátyatag és sápadt szegényem. A Musicot a partislágerek ellenére maga a szerző is melankolikusabbnak tartja, készítésekor - állítása szerint - Serge Gainsbourg Jane Birkinnel és Brigitte Bardot-val a hatvanas és hetvenes években készített lemezei jártak a tudatalattijában. A gall kapcsolatot egy Mirwais Ahmadzai nevű francia zenefenegyerek hozta, aki fő csapásirányként a "kísérleti és a kommersz zene keresztezését" jelölte meg, és társszerzőként ehhez is tartotta magát a lemez hat felvételén. A már bizonyított Orbitnak a kisebb rész maradt (négy számmal), további egy dalt jegyez a Björk- és Seal-producer Guy Sigsworth.

Szóval értem én, hogy ezúttal valami más kellett, haladjunk hát a korral, jöjjenek a tört ritmusok és a robotzenék. Mirwais világáról eleget elárul a már nálunk is kapható szólólemezének (Production) borítója: emberünk Terminátor-szerű pofaleszakadása alól kivillannak a cyborg drótkötegei. Végül is mindegy, kinek a révén, de azért furcsállom, hogy a nagy újító Madonna beáll a sorba, midőn folyvást visszatérve alkalmazza a Cher-által elhíresült, zombiének-effektet. Mégsem aggódom igazán, míg futja két gyönyörűségesen reménytelen, amolyan emberes balladára (I Deserve It, Gone).

- bogi -

Maverick/Warner Music, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.