Lemez: Hazaadás (dZihan & Kamien: Fakes)

  • - minek -
  • 2005. március 31.

Zene

Vlado Dzihant és Mario Kamient nem kell bemutatni a t. olvasó- és zenehallgató közönségnek: számtalanszor jártak már nálunk (megfordultak itt zenekarukkal és dj-ként is), jól ismertek eddigi munkáik is: például két sorlemezük (Freaks & Icons, Gran Riserva), élõ koncertlemezük (Live In Vienna - többek között dj Mango közremûködésével!) meg a nekik készített remixekbõl összeállított Refreaked.

Vlado Dzihant és Mario Kamient nem kell bemutatni a t. olvasó- és zenehallgató közönségnek: számtalanszor jártak már nálunk (megfordultak itt zenekarukkal és dj-ként is), jól ismertek eddigi munkáik is: például két sorlemezük (Freaks & Icons, Gran Riserva), élõ koncertlemezük (Live In Vienna - többek között dj Mango közremûködésével!) meg a nekik készített remixekbõl összeállított Refreaked. Most fordult a kocka: ezúttal a két bécsi dj/producer remixeibõl jött ki egyórányi - éppen egy lemezre való - menynyiség. Nem kétséges, hogy e darabok joggal kerülhetnek egymás mellé: elvégre mindegyikük magán viseli a stúdióvarázsló duó sajátos keze nyomát, úgymint a keleti és a nyugati igényesen populáris zenei források, ritmikák finom egyensúlyon alapuló, könynyedén befogadható elegyét. Egybeszerkesztve meghallgatható itt minden, mi finom: kis funk, kis hiphop, kis bossa, dzsesszes hangulatok, keleti ritmusok: nem kell szégyellni, a dZihan and Kamien páros igazi chill out popzenét készít, tökéletes, jó ízléssel felragasztott zenei tapétát, s munkáik között persze rendre ott figyelnek a jól táncolható "slágerek" is - speciel ez utóbbiakból csupán diszkréten jutott e mostani, Fakes címû gyûjteménybe.

A két nyitószám már jól ismert korábbi kompilációkról: Billie Holiday Don't Explainjének sajátos, keleti ritmusokkal felülütött újraértelmezése (mely eredetileg a Verve - Remixed címû album számára készült) vagy Nitin Sawhney Homelandsének felülütött verziója, mely ritmusával a teveügetést idézi (ez a késõbb felbukkanó, szinte meditatív dubverzióban még hangsúlyosabb). Finom munkák, de még korántsem hozzák lázba a hallgatót. A lemez további számaiból is jól látszik, hogy dZihanék, persze gondos kiválasztás után, mindenféle nyersanyagot képesek asszimilálni saját eklekti-kus zenei világukba. Lyn Leon (alias Carolyn Leonhard) hangja éppúgy megkapja a maga (kicsit fémesen elektronikus, de alapvetõen hiphop-bázisú) zenei csomagolását, akárcsak a Tosca Busenfreundja, mely decens ringatózáshoz kiváló - kétségtelen viszont, hogy headbangelni erre sem lehet. A válogatás legero-tikusabb darabja persze a Serge Gainsbourg-átdolgozás (Je t'aime...moi non plus), ahol az obligát sóhajokat és nyögéseket szépen ellenpontozza a módjával adagolt brazil ritmika. A lemez közepén mintha megérkeznének a határozottan táncolásra rendeltetett számok is, mint a Fop Avalonjának üdítõen laza, nu-bossa remixe vagy a rákövetkezõ ihletett Atjazz átértelmezés (igaz, a Cay Taylan-átirat mintha ott se lenne). A zárás viszont kétségtelenül megdöbbentõ: Berhard Lang Schrift III.-jának átdolgozása (alighanem a nyersanyaghoz hasonlóan) abszolút experimentális kompozíció - ettõl biztosan felébrednek azok is, akik az elõzõ ötvenvalahány perc során elszunyókáltak volna. A CD-szetthez szervesen hozzátartozik egy második korong is, amelyen a Brut Imperial Quintet álnevû jazzcombo ülteti át élõ hangszerekre dZihanék ismert kompozícióit - jóízûen, könnyedén, lazán, réges-régi idõket idézõen: ha valamiért, ezért biztosan érdemes befigyelni az új D&K lemezt.

- minek -

Couch Records/Deep Distribution, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.