Lemez: Hazaadás (dZihan & Kamien: Fakes)

  • - minek -
  • 2005. március 31.

Zene

Vlado Dzihant és Mario Kamient nem kell bemutatni a t. olvasó- és zenehallgató közönségnek: számtalanszor jártak már nálunk (megfordultak itt zenekarukkal és dj-ként is), jól ismertek eddigi munkáik is: például két sorlemezük (Freaks & Icons, Gran Riserva), élõ koncertlemezük (Live In Vienna - többek között dj Mango közremûködésével!) meg a nekik készített remixekbõl összeállított Refreaked.

Vlado Dzihant és Mario Kamient nem kell bemutatni a t. olvasó- és zenehallgató közönségnek: számtalanszor jártak már nálunk (megfordultak itt zenekarukkal és dj-ként is), jól ismertek eddigi munkáik is: például két sorlemezük (Freaks & Icons, Gran Riserva), élõ koncertlemezük (Live In Vienna - többek között dj Mango közremûködésével!) meg a nekik készített remixekbõl összeállított Refreaked. Most fordult a kocka: ezúttal a két bécsi dj/producer remixeibõl jött ki egyórányi - éppen egy lemezre való - menynyiség. Nem kétséges, hogy e darabok joggal kerülhetnek egymás mellé: elvégre mindegyikük magán viseli a stúdióvarázsló duó sajátos keze nyomát, úgymint a keleti és a nyugati igényesen populáris zenei források, ritmikák finom egyensúlyon alapuló, könynyedén befogadható elegyét. Egybeszerkesztve meghallgatható itt minden, mi finom: kis funk, kis hiphop, kis bossa, dzsesszes hangulatok, keleti ritmusok: nem kell szégyellni, a dZihan and Kamien páros igazi chill out popzenét készít, tökéletes, jó ízléssel felragasztott zenei tapétát, s munkáik között persze rendre ott figyelnek a jól táncolható "slágerek" is - speciel ez utóbbiakból csupán diszkréten jutott e mostani, Fakes címû gyûjteménybe.

A két nyitószám már jól ismert korábbi kompilációkról: Billie Holiday Don't Explainjének sajátos, keleti ritmusokkal felülütött újraértelmezése (mely eredetileg a Verve - Remixed címû album számára készült) vagy Nitin Sawhney Homelandsének felülütött verziója, mely ritmusával a teveügetést idézi (ez a késõbb felbukkanó, szinte meditatív dubverzióban még hangsúlyosabb). Finom munkák, de még korántsem hozzák lázba a hallgatót. A lemez további számaiból is jól látszik, hogy dZihanék, persze gondos kiválasztás után, mindenféle nyersanyagot képesek asszimilálni saját eklekti-kus zenei világukba. Lyn Leon (alias Carolyn Leonhard) hangja éppúgy megkapja a maga (kicsit fémesen elektronikus, de alapvetõen hiphop-bázisú) zenei csomagolását, akárcsak a Tosca Busenfreundja, mely decens ringatózáshoz kiváló - kétségtelen viszont, hogy headbangelni erre sem lehet. A válogatás legero-tikusabb darabja persze a Serge Gainsbourg-átdolgozás (Je t'aime...moi non plus), ahol az obligát sóhajokat és nyögéseket szépen ellenpontozza a módjával adagolt brazil ritmika. A lemez közepén mintha megérkeznének a határozottan táncolásra rendeltetett számok is, mint a Fop Avalonjának üdítõen laza, nu-bossa remixe vagy a rákövetkezõ ihletett Atjazz átértelmezés (igaz, a Cay Taylan-átirat mintha ott se lenne). A zárás viszont kétségtelenül megdöbbentõ: Berhard Lang Schrift III.-jának átdolgozása (alighanem a nyersanyaghoz hasonlóan) abszolút experimentális kompozíció - ettõl biztosan felébrednek azok is, akik az elõzõ ötvenvalahány perc során elszunyókáltak volna. A CD-szetthez szervesen hozzátartozik egy második korong is, amelyen a Brut Imperial Quintet álnevû jazzcombo ülteti át élõ hangszerekre dZihanék ismert kompozícióit - jóízûen, könnyedén, lazán, réges-régi idõket idézõen: ha valamiért, ezért biztosan érdemes befigyelni az új D&K lemezt.

- minek -

Couch Records/Deep Distribution, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.