Lemez: Hozott anyagból (Tori Amos: Strange Little Girls)

  • G. A.
  • 2001. október 18.

Zene

Feldolgozásokat készíteni sokféle módon lehetséges, de ahogyan Tori Amos teszi, úgy szerintem kifejezetten érdemes is. Mit csinál hősnőnk? Elemeikre szedi szét a dalokat, majd addig játszogat a darabokkal, amíg vastagon beborítják ujjlenyomatai, és akkor aztán szépen összefabrikál belőlük valamit. Egész pontosan új Tori Amos-számokat kreál, amelyek ilyen-olyan mértékig hasonlítanak ugyan az eredetijükre, de azért nem feltétlenül.
Feldolgozásokat készíteni sokféle módon lehetséges, de ahogyan Tori Amos teszi, úgy szerintem kifejezetten érdemes is. Mit csinál hősnőnk? Elemeikre szedi szét a dalokat, majd addig játszogat a darabokkal, amíg vastagon beborítják ujjlenyomatai, és akkor aztán szépen összefabrikál belőlük valamit. Egész pontosan új Tori Amos-számokat kreál, amelyek ilyen-olyan mértékig hasonlítanak ugyan az eredetijükre, de azért nem feltétlenül.

Aki ismeri az utóbbi évtized amerikai dalszerző-énekesnőinek e vörös hajú üdvöskéjét, illetve az eddigi munkásságát, annak bizonyára percig sem volt kérdéses, hogy kiknek eshetett neki Strange Little Girls című, sorrendben hatodik lemezén (az eddigiek: Little Earthquakes; Under The Pink; Boys For Pele; From The Choirgirl Hotel; To Venus And Back). Naná, hogy kizárólag férfiaknak. Lou Reed, Tom Waits, Neil Young s a többiek: pompás névsor, csupa-csupa nagyvadak, megannyi bátor vállalás. Hogy kapásból a legfajsúlyosabbat emelintsem ki, választott egy számot a nyolcvanas évek egyik legkegyetlenebb lemezéről (Slayer: Reign In Blood) is. Ez a Raining Blood, amely eredetileg megveszekedetten daráló gitárokra meg lábdobokra íródott, itten kábé tizedére van lassítva, dobok sehol, gitárok sehol (pedig a lemez nagyobbik felén ott sertepertél a Nine Inch Nailst meg a David Bowie-t is szolgált King Crimson-gitáros, Adrian Belew), helyettük sötéten gomolyog a zongora, és afölött úszik, lebeg Tori hangja, kísértetiesen. Igazán figyelemre méltó, hogy a lemez másik, sokfelé emlegetett kiszögellése, az egészen nagyszerű Eminem-újraszabás (´97 Bonnie and Clyde - itt, az alapnótában a hidegvérrel legyilkolt feleség adja elő a történetet afféle hangjátékként, vonóskísérettel) is éppen a hideglelésben jeleskedik.

Más kérdés, hogy a számok egyike-másika csupán egyszer elsülő poénnak tetszik. Én legalábbis nem érzek túl sok késztetést arra, hogy a Beatles szabálytalan gyöngyszemének, a Happines Is A Warm Gunnak hosszadalmas, szempleres modorosságba csavart változatával, illetve a döcögős Enjoy The Silence-szel (Depeche Mode) újfent összefussak.

A delikát popslágerré varázsolt Strange Little Girllel (The Stranglers), valamint a finoman, szívszorítóan elővezetett darabokkal - Time (Tom Waits), New Age (The Velvet Underground), I Dont Like Mondays (The Boomtown Rats), Real Men (Joe Jackson) - ellenben bárhol bármikor.

G. A.

Warner, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.