Lemez: Isten üzleti úton (Tom Waits: Alice; Blood Money)

Zene

"Minden, ami jó a világban van / Elfér egy gyűszűben / És még mindig marad benne hely kettőnknek / Ha egy dolgot el lehet mondani / Az emberiségről, az az / Hogy, nincs benne semmi emberséges..." - mondhatná Woyzeck, mondja Tom Waits. Akit érdekel kettejük találkozása, olvassa ezt tovább - vagy ne is, inkább induljon, és vegye meg a Blood Moneyt.
"Minden, ami jó a világban van / Elfér egy gyűszűben / És még mindig marad benne hely kettőnknek / Ha egy dolgot el lehet mondani / Az emberiségről, az az / Hogy, nincs benne semmi emberséges..." - mondhatná Woyzeck, mondja Tom Waits. Akit érdekel kettejük találkozása, olvassa ezt tovább - vagy ne is, inkább induljon, és vegye meg a Blood Moneyt.

"És így egy titkos csók / ´rületet hoz mennyei boldogsággal / És erre gondolok majd / Ha holtan fekszem a sírban..." - mondja Alice-ről Tom Waits. Akit érdekel kettejük találkozása, olvassa ezt tovább - vagy ne is, inkább induljon, és vegye meg az Alice-t.

Is. Garantáltan nem fog csalódást okozni egyik sem.

Tom Waits egyszerre hozta ki két új albumát. Hogy külön, s mégis együtt, az nem véletlen - igaz, egyikük akár tízéves is lehetne (ami csöppet sem érződik rajta). Robert Wilson, aki a kortárs amerikai és európai színháztörténet egyik vaskos fejezetét írja jó három évtizede, 1992-ben vitte színre Alice címmel mindazt, ami Lewis Carroll Alice Csodaországban és Alice Tükörországban című könyveiről, pontosabban a mesék mögötti személyek, az író Charles Dodgson és a kislány, Alice Liddell kapcsolatáról eszébe jutott (az oxfordi matematikus hobbiból szívesen fényképezett kislányokat, egyik "modellje" volt Alice). A hamburgi Thalia Theaterben bemutatott előadás jeleneteit összekötő dalokat Tom Waits írta (felesége, Kathleen Brennan közreműködésével), ezeket vették fel, és adták ki most. Lewis Carroll könyve 1865-ben jelent meg a viktoriánus Angliában. Nem sokkal később, a bismarcki Németországban, 1879-ben adták ki először a Woyzecket, a mindössze 23 éves korában elhunyt Georg Büchner töredékes formában fennmaradt, 1837-ben írott drámáját, amelyet Robert Wilson 2000-ben rendezett meg a koppenhágai Betty Nansen Teatret színpadán, mondani sem kell, Tom Waits (és Kathleen Brennan) betétdalaival. Ezeket is most vették fel, és adták ki. Két összetartozó, mégis - a kiindulási alapjukként szolgáló irodalmi művektől is - önálló életet élő dalciklus, két friss klasszikus Tom Waits diszkográfiájának végén.

"Minek a kedvesség, minek a figyelmesség? / Egy férfi úgyis csak egy dologra gondol / Minek az udvariasság, minek kérni? / Úgyis csak térdre akarnak kényszeríteni / Néhány dolognak sose hittem / Nőnek, ha sír / Kereskedőnek, ha esküdözik / Tolvajnak, ha ígéri, fizetni fog / ügyvédnek, ha gondos / Kígyónak, mikor alszik / Piásnak, ha imádkozik / Nem hiszem, hogy a mennybe mész, ha jó vagy / Úgyis minden pokolra jut..."

Itt van minden, amitől Tom Waits az, ami. A félrebiccent, busa fej azzal a lentről induló pillantással a borítón. A védjegyeztethető rekedtség, ami olykor Louis Armstrongra emlékeztetve röpít vissza a bárokban élő dzsessz fénykorába, máskor meg Blixa Bargeld hörgését idézi a német dal dekonstrukciójának korából, ahogy a nyolcvanas évek nemzedéke viszonyult apái, nagyapái kultúrájához, történelméhez. Baljós kabaré.

"A kis Hans mindig furcsa volt / Női alsóneműt viselt / Apja verte, de ő meg nem változott volna / Egy nap megszökött egy férfival / Most mindenki megőrül a fehérneműiért / Tele vannak vele a lapok / A Reeperbahnon..."

Az Alice és a Blood Money hangszerelői csúcspontján mutatja Tom Waitst. Nem attól nagyszerű, hogy az elektronika korában az akusztikus megoldást választja, hanem attól, ahogy visszafogott eszközökkel felépíti pár perces kompozícióit (köztük néhány instrumentális gyöngyszemet). Ahogy a hangszerek, csellótól játékzongoráig, klarinéttől calliopéig (ez egy gőzzel működő, orgonaszerű, vásári hangszer) létrehoznak egy látszólagos egyszerűségében ismerősnek tetsző világot a blues és a weilli song közötti szépséges senkiföldjén, ami valójában csak az övé, senki másé. Egyedülálló.

"Istenit neki, mindig akkora a kísértés / Hogy jó legyek, jó legyek / Mindig ott az ingyen sajt az egérfogóban, bébi / Ez egy üzlet, egy üzlet / Isten elment, Isten elment, Isten elment / Üzleti útra..."

Szőnyei Tamás

Anti Inc./Epitaph Europe HMK, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.