Lemez: Karnevál (Flat Earth Society: Isms)

  • Greff András
  • 2004. december 9.

Zene

Lassacskán úgy viszonyulhatunk az Ipecachoz, akár tíz évvel ezelõtt a Touch & Góhoz: amennyiben egy lemezen ennek a cégnek a logója virít, nyugodtan megvásárolhatjuk belefülelés nélkül is. Greg Werckman (korábban Jello Biafra mellett az Alternative Tentacles munkatársa) és Mike Patton rockénekes, zenei kalandor irányítja a lemezkiadót, s bár fõleg rockzenei kiadványokkal bûvölnek el, az Ipecac profilja távolról sem korlátozódik a gitárokra, gondoljunk csak a közelmúltban nálunk is megfordult Kid 606 elektronikus finomságaira, de még inkább: ismerkedjünk meg a Flat Earth Societyvel.

Lassacskán úgy viszonyulhatunk az Ipecachoz, akár tíz évvel ezelõtt a Touch & Góhoz: amennyiben egy lemezen ennek a cégnek a logója virít, nyugodtan megvásárolhatjuk belefülelés nélkül is. Greg Werckman (korábban Jello Biafra mellett az Alternative Tentacles munkatársa) és Mike Patton rockénekes, zenei kalandor irányítja a lemezkiadót, s bár fõleg rockzenei kiadványokkal bûvölnek el, az Ipecac profilja távolról sem korlátozódik a gitárokra, gondoljunk csak a közelmúltban nálunk is megfordult Kid 606 elektronikus finomságaira, de még inkább: ismerkedjünk meg a Flat Earth Societyvel.

A FES belga zenekar, összesen tizenhét tagot számlál: gitáros, dobos, klarinétos meg egy seregnyi fúvós, egy igazi big band tehát. Nevét azoktól a mai napig létezõ társulásoktól kölcsönözte, akik csökönyösen ragaszkodnak ahhoz a nézethez, mely szerint a föld lapos, nem pedig gömbölyû, s bár a banda zenéje ennél épeszûbb, a névválasztás jól passzol a komponista-zenekarvezetõ (és klarinétos) Peter Vermeersch mániákusságához. Vermeersch korábban az X-Legged Sally nevû radikális dzsessz-rock formációval alapozta meg a hírnevét, de készített egy jelentõs kritikai visszhangot kiváltó hanganyagot a Minoes címû gyerekfilmhez is. Az ezredforduló óta pedig a Flat Earthbe öli energiáit. Ennyit az adatokról - minden más, ami igazán fontos, kideríthetõ az Ismsrõl.

Ezt a tizenkilenc számot Patton válogatta össze a FES eddigi kiadványairól, kiegészítve néhány, a hallgatóság elé elõször most kerülõ szerzeménnyel. Nem tartom magamban tovább: egészen lenyûgözõ hatvan percrõl van szó. A FES muzsikája alapvetõen az avantgárd dzsessz tárgykörébe tartozik, intenzitásáról könnyen beugorhat John Zorn Naked Cityje; az attitûd is hasonló: a könnyû kezû kalandozás a stílusok között, az, ahogyan egy-egy szerzeményben egymás mellé kerül, aztán egymásba is úszik a dzsessz és a rock, a mambó és a kabaré, a szving és az induló, ahogy megfér egymás társaságában a Louis Armstrong- és a Residents-feldolgozás és így tovább. Ugyanakkor Vermeersch és társai a penge-vágásszerû hardcore-ban vagy a csöndes visszafogottság terén - magas szintû játékstíl ide vagy oda - nem feltétlenül világrengetõek. Ez a zenekar akkor szól igazán nagyot, amikor a tüzes vitalitással telített és/vagy víg kedélyûen ünnepélyes tételeket görgetik, amikor a hangok karneváljára kerül a sor. Az Isms java részében pedig éppen ilyen bõvérû számok követik egymást, úgyhogy nincs menekvés: amikor lejár a lemez, ezeknek a belgáknak még azt is elhinnénk, hogy a bolygó, amin élünk, lapos, mint a papírlap.

Greff András

Ipecac/Neon Music, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.