Lemez: Karnevál (Flat Earth Society: Isms)

  • Greff András
  • 2004. december 9.

Zene

Lassacskán úgy viszonyulhatunk az Ipecachoz, akár tíz évvel ezelõtt a Touch & Góhoz: amennyiben egy lemezen ennek a cégnek a logója virít, nyugodtan megvásárolhatjuk belefülelés nélkül is. Greg Werckman (korábban Jello Biafra mellett az Alternative Tentacles munkatársa) és Mike Patton rockénekes, zenei kalandor irányítja a lemezkiadót, s bár fõleg rockzenei kiadványokkal bûvölnek el, az Ipecac profilja távolról sem korlátozódik a gitárokra, gondoljunk csak a közelmúltban nálunk is megfordult Kid 606 elektronikus finomságaira, de még inkább: ismerkedjünk meg a Flat Earth Societyvel.

Lassacskán úgy viszonyulhatunk az Ipecachoz, akár tíz évvel ezelõtt a Touch & Góhoz: amennyiben egy lemezen ennek a cégnek a logója virít, nyugodtan megvásárolhatjuk belefülelés nélkül is. Greg Werckman (korábban Jello Biafra mellett az Alternative Tentacles munkatársa) és Mike Patton rockénekes, zenei kalandor irányítja a lemezkiadót, s bár fõleg rockzenei kiadványokkal bûvölnek el, az Ipecac profilja távolról sem korlátozódik a gitárokra, gondoljunk csak a közelmúltban nálunk is megfordult Kid 606 elektronikus finomságaira, de még inkább: ismerkedjünk meg a Flat Earth Societyvel.

A FES belga zenekar, összesen tizenhét tagot számlál: gitáros, dobos, klarinétos meg egy seregnyi fúvós, egy igazi big band tehát. Nevét azoktól a mai napig létezõ társulásoktól kölcsönözte, akik csökönyösen ragaszkodnak ahhoz a nézethez, mely szerint a föld lapos, nem pedig gömbölyû, s bár a banda zenéje ennél épeszûbb, a névválasztás jól passzol a komponista-zenekarvezetõ (és klarinétos) Peter Vermeersch mániákusságához. Vermeersch korábban az X-Legged Sally nevû radikális dzsessz-rock formációval alapozta meg a hírnevét, de készített egy jelentõs kritikai visszhangot kiváltó hanganyagot a Minoes címû gyerekfilmhez is. Az ezredforduló óta pedig a Flat Earthbe öli energiáit. Ennyit az adatokról - minden más, ami igazán fontos, kideríthetõ az Ismsrõl.

Ezt a tizenkilenc számot Patton válogatta össze a FES eddigi kiadványairól, kiegészítve néhány, a hallgatóság elé elõször most kerülõ szerzeménnyel. Nem tartom magamban tovább: egészen lenyûgözõ hatvan percrõl van szó. A FES muzsikája alapvetõen az avantgárd dzsessz tárgykörébe tartozik, intenzitásáról könnyen beugorhat John Zorn Naked Cityje; az attitûd is hasonló: a könnyû kezû kalandozás a stílusok között, az, ahogyan egy-egy szerzeményben egymás mellé kerül, aztán egymásba is úszik a dzsessz és a rock, a mambó és a kabaré, a szving és az induló, ahogy megfér egymás társaságában a Louis Armstrong- és a Residents-feldolgozás és így tovább. Ugyanakkor Vermeersch és társai a penge-vágásszerû hardcore-ban vagy a csöndes visszafogottság terén - magas szintû játékstíl ide vagy oda - nem feltétlenül világrengetõek. Ez a zenekar akkor szól igazán nagyot, amikor a tüzes vitalitással telített és/vagy víg kedélyûen ünnepélyes tételeket görgetik, amikor a hangok karneváljára kerül a sor. Az Isms java részében pedig éppen ilyen bõvérû számok követik egymást, úgyhogy nincs menekvés: amikor lejár a lemez, ezeknek a belgáknak még azt is elhinnénk, hogy a bolygó, amin élünk, lapos, mint a papírlap.

Greff András

Ipecac/Neon Music, 2004

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.