Lemez: Két dudás egy sátorban (Mihály Dresch Quartet/Archie Shepp: Hungarian bebop)

  • Czabán Gy. Hurka
  • 2002. május 16.

Zene

Örvendetes a BMC erőfeszítése, hogy összehozzon magyar zenészeket világsztárokkal - s ezt dokumentálja -, és szerencse, hogy pénzt is kapott hozzá. Most aztán a Shepp-rajongók az egész világon megismerhetik Dresch Mihály nevét, és fordítva.
Örvendetes a BMC erőfeszítése, hogy összehozzon magyar zenészeket világsztárokkal - s ezt dokumentálja -, és szerencse, hogy pénzt is kapott hozzá. Most aztán a Shepp-rajongók az egész világon megismerhetik Dresch Mihály nevét, és fordítva.

Ebből a találkozásból sok minden létrejöhetett volna, de inkább egy nagyon korrekt Dresch-lemez született, néhány igazán szép momentummal. Az albumon hat kompozíció található, melyből öt Dresch szerzeménye - közülük párat hallhattunk már a korábbi lemezein is -, egy pedig Archie Shepp műve.

Dresch Mihály egész életművében a dzsessz és a Kárpát-medence népzenéinek összegyúrásán fáradozott. Ez szinte reménytelen küldetésnek tűnik, hiszen mint Szabados Györgytől tudjuk, a népzene zárt és tájolt, míg a dzsessz nyitott és nem tájolt. Az előző megőrző, a másik kérdező, vagyis forradalmár. Ehhez a kérdéskörhöz Shepp nem igazán tud hozzászólni, neki az anyanyelve egyértelműen a fekete blues. Úgyhogy gurulnak a Dresch-sablonok, melyekben erősen jelen van a tradíció, ehhez illeszkednek a nagyszerű Shepp-szólók, melyek a szabadságról szólnak, és ez a két világ a megkülönböztetett pillanatokban találkozik is. A Baló István-Szandai Mátyás ritmusszekció kissé mechanikus, de ez nem zavarja a mestert, mert amúgy is lazán kerülgeti a metrumot.

A Közraktár utcánál felállított sátorban rendezett lemezbemutató koncertnek ugyancsak ez volt a dramaturgiája. A lemez anyagát játszották, meg egy ráadást - Kovács Ferenc a hegedűn kereste a vonatkozási pontokat, Dresch élt a színpadon, áradt belőle az energia, a hangosítás csapnivaló volt. Shepp leült a kis székére, és hajtogatta a kis piros törülközőjét, tisztogatta a fúvókát, aztán amikor sorra került, megfújta a hangszerét, majd ment minden tovább. Nem született a két minőségből valami valóban új, valami különös.

Van egy újabb Dresch-albumunk Archie Shepp játékával színezve, én meg, amikor hazamentem, felraktam a mester Deja Vu című 2001-es anyagát, amin sztenderdeket játszik elemi erővel, és kurva jó.

Czabán Gy. Hurka

BMC, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.