Lemez: Két dudás egy sátorban (Mihály Dresch Quartet/Archie Shepp: Hungarian bebop)

  • Czabán Gy. Hurka
  • 2002. május 16.

Zene

Örvendetes a BMC erőfeszítése, hogy összehozzon magyar zenészeket világsztárokkal - s ezt dokumentálja -, és szerencse, hogy pénzt is kapott hozzá. Most aztán a Shepp-rajongók az egész világon megismerhetik Dresch Mihály nevét, és fordítva.
Örvendetes a BMC erőfeszítése, hogy összehozzon magyar zenészeket világsztárokkal - s ezt dokumentálja -, és szerencse, hogy pénzt is kapott hozzá. Most aztán a Shepp-rajongók az egész világon megismerhetik Dresch Mihály nevét, és fordítva.

Ebből a találkozásból sok minden létrejöhetett volna, de inkább egy nagyon korrekt Dresch-lemez született, néhány igazán szép momentummal. Az albumon hat kompozíció található, melyből öt Dresch szerzeménye - közülük párat hallhattunk már a korábbi lemezein is -, egy pedig Archie Shepp műve.

Dresch Mihály egész életművében a dzsessz és a Kárpát-medence népzenéinek összegyúrásán fáradozott. Ez szinte reménytelen küldetésnek tűnik, hiszen mint Szabados Györgytől tudjuk, a népzene zárt és tájolt, míg a dzsessz nyitott és nem tájolt. Az előző megőrző, a másik kérdező, vagyis forradalmár. Ehhez a kérdéskörhöz Shepp nem igazán tud hozzászólni, neki az anyanyelve egyértelműen a fekete blues. Úgyhogy gurulnak a Dresch-sablonok, melyekben erősen jelen van a tradíció, ehhez illeszkednek a nagyszerű Shepp-szólók, melyek a szabadságról szólnak, és ez a két világ a megkülönböztetett pillanatokban találkozik is. A Baló István-Szandai Mátyás ritmusszekció kissé mechanikus, de ez nem zavarja a mestert, mert amúgy is lazán kerülgeti a metrumot.

A Közraktár utcánál felállított sátorban rendezett lemezbemutató koncertnek ugyancsak ez volt a dramaturgiája. A lemez anyagát játszották, meg egy ráadást - Kovács Ferenc a hegedűn kereste a vonatkozási pontokat, Dresch élt a színpadon, áradt belőle az energia, a hangosítás csapnivaló volt. Shepp leült a kis székére, és hajtogatta a kis piros törülközőjét, tisztogatta a fúvókát, aztán amikor sorra került, megfújta a hangszerét, majd ment minden tovább. Nem született a két minőségből valami valóban új, valami különös.

Van egy újabb Dresch-albumunk Archie Shepp játékával színezve, én meg, amikor hazamentem, felraktam a mester Deja Vu című 2001-es anyagát, amin sztenderdeket játszik elemi erővel, és kurva jó.

Czabán Gy. Hurka

BMC, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.