Lemez: Noise-country és kabrió (Tomahawk: Mit Gas; Jane`s Addiction: Strays)

  • Kiss Tibor
  • 2003. szeptember 4.

Zene

Tomahawk: Mit Gas; Jane`s Addiction: Strays

Az ideális könnyűzene legújabb, tudományos igényű definíciója két ismérvből tevődik össze: oldja a görcsöket, azaz kellőképpen laza, továbbá hangosabb egy betonkeverőnél. Ennek a két feltételnek a következő "másfél" album szinte maradéktalanul eleget tesz.AFaith No More megszűnése felébresztette Mike Patton aktivitását: szólólemezek nyakra-főre (Fantomas, Mr. Bungle), majd a nemritkán öncélű művészieskedéssel megbélyegzett kiadványok mellett lassan megjelenik a felvállaltan bevételorientált, jóval közérthetőbb hangvételű Peeping Tom debütáló albuma is. A Tomahawk ezek közül egy rutinos zenészekből (Duane Denison, gitár - ex-Jesus Lizard; Kevin Rutmanis, basszusgitár - The Melvins; John Stanier, dob - Helmet) verbuvált "szupercsapat", amely valahol a kommersz-absztrakt skála derekán foglal helyet.

A vegyes fogadtatásban részesülő Mit Gas tömören összegez, Mike Patton eddigi pályájának minden állomását felvillantja, de egészében és külön-külön is csak halványabb tónusokban. Faith No More-t idéző lendület; megakasztott ütemek, stílusparódiák, stílusáthajlások a Mr. Bungle modorában; aztán suttogás, üvöltés, dúdolható refrének - az ötletek olykor tényleg zseniálisak, csak éppen ismerősek, néhány esetben pedig már szinte erőltetettek. Legalább annyira, mint a Mike Patton nyelvi evolúciójával kapcsolatban megfogalmazott hipotézis: az olasz (Mr. Bungle: Violenza Domestica), majd a spanyol (Tomahawk: Desastre Natural) nyelv elsajátítását a 2006-os Fantomas-lemezen várhatóan a portugál követi. A tudományos módszertan e helyütt mégsem releváns, miként azt Patton is jelezte egy interjúban ("A Mit Gas több, mint egy tudományos projekt"), és valóban, a Tomahawk lényegéhez inkább az a fajta infantilis ábrázolásmód áll közel, amit a Harelip (Nyúlszáj) kezdősora illusztrál ("I am a harelip, give me one more kiss"). Az album mindemellett meglehetősen rövid (41:23), beleértve az utóbbi évek egyik leglagymatagabb nyitószámát (Birdsong) és még két töltelékszámot - így összegezve mindössze félórányira csökken a dózis.

Miért mondható mégis, hogy azért a Mit Gas legalább félig ideális könnyűzene? Főként azért, mert Patton egy-egy jobb ötlete még mindig felér a manapság oly divatos hardcore-királyok és nu metal-istenek teljes munkásságával, s a kitűnő ötletekből sincs hiány, jóllehet a tavalyelőtti Tomahawk változatosságát és eredetiségét most ritkábban éri el a zenekar. A Mit Gas legihletettebb szerzeménye a lemezt záró Aktion F1413, amely egy countrys felvezetés kíséreté-ben hét pontos összefoglalást nyújt a kézitusa alapelveiről (1. pont: legyünk agresszívek), hogy aztán a tétel második részében váratlan kitérőt tegyen az indusztriális műfaj irányába is, meghitt duettet alkot-va a szomszéd betonkeverőjével, amit végül a dalszerzői szabadság akusztikus levezetéssel rekeszt be és keretez egyben.

Másképpen szólva, ha Mike Patton énekelni kezd, az mindig ideális.

bikkombekk

Nem mintha ez máshogyan volna a száz közül is azonnal felismerhető énekstílusú Perry Farrell esetében, akinek megítélésekor általában minden társaság kettéhasad, nagyjából a kamaszos orrhang és a sokak által egysze-rűen csak hamisnak tekintett, szokatlan hangfekvés mentén. A Jane`s Addiction tagjai is számtalan zenei és magánéleti kalandba keveredtek a legutóbbi album (Ritual de lo Habitual) megjelenése óta elmúlt tizenhárom évben, elég, ha csak felelevenítjük a Farrell-szólólemez (Song Yet to be Sung) emlékét, mely egy időben nem csekély népszerűséget szerzett birtokosának: a lányok vitték, akár a cukrot. Szóval felfokozott várakozás, nagy visszatérés.

A Strays elsőre befészkeli magát az ember minden porcikájába, ami a korai Helloween-lemezek tapasztalatai alapján azonnal gyanút ébreszt, néhány hét elteltével ugyanis jobbára már unalmas, amit azelőtt ronggyá hallgattunk. Most azonban nincs idő gondolkodni, az album szinte keresztülrobog a hallgatón, s nemcsak a rövidsége (43:36) miatt, hiszen a dalok leginkább a Ritual de lo Habitual kezdőszámait idézik, könnyedek, lendületesek, egyszerűek. A Jane`s Addiction tizenhárom év szünet után is sikeresen ültette át hangzásvilágát, viszonylagos újítást főként a tört dobütemek jelentenek, ugyanak-kor eltűntek az olyan hosszabb, elmélke-dősebb darabok, mint a Three Days vagy az Obvious - de még ez sem tudatosul az emberben, miközben a repeat gombot keresgéli. Hiszen ott van a Price I Pay brutális riffje, megtámogatva némi Hammond orgonával; a Wrong Girl a maga Queenre emlékeztető átkötésével és zongorafutamával; az élményszámba menő To March The Sun; rengeteg szóló és valami régről ismerős, mégis egészen új hangulat. Ráadásul az MTV-n gyakran feltűnik a Just Because klipje is, ami alapján bárki megállapíthatja, hogy nemcsak Madonna tud még mindig spárgázni, hanem a Jane`s Addiction is zenélni.

Összegezve: miután a Straysszel végleg elhallgattattuk a betonkeverőt, beülhetünk a kabrióba, irány Szentlőrinc vagy éppen Gyál, ahogy kedvünk tartja.

Kiss Tibor

Ipecac Records; Capitol Records

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.