Lemez: Nosferatu álmai (Fantomas: Delirium Cordia)

  • 2004. február 12.

Zene

Mike Pattont a Faith No More élén dalolva ismerhettük meg a nyolcvanas évek végén, de lehetünk azért jó páran, akik más irányú zenei tevékenysége miatt zárták szívükbe a jeles trubadúrt. Például az eredeti bandája, a ragyogóan experimentális, egyúttal vastagon infantilis Mr. Bungle miatt, amelynek lemezei (Mr. Bungle, Disco Volante, California) minden bizonnyal izgalmasabb produktumok, mint az FNM-életmű helyes darabjai. Ez a Mr. Bungle ugyan évek óta téli álmát alussza, a Faith No More meg '98-ban feloszlott, ezzel együtt évről évre számos Mike Patton-produkciót vehetünk magunkhoz, nemrég a Tomahawk alterockja került elénk, idén meg jön még a Peeping Tom is, állítólag brutálisan slágeres popzenével.

Mike Pattont a Faith No More élén dalolva ismerhettük meg a nyolcvanas évek végén, de lehetünk azért jó páran, akik más irányú zenei tevékenysége miatt zárták szívükbe a jeles trubadúrt. Például az eredeti bandája, a ragyogóan experimentális, egyúttal vastagon infantilis Mr. Bungle miatt, amelynek lemezei (Mr. Bungle, Disco Volante, California) minden bizonnyal izgalmasabb produktumok, mint az FNM-életmű helyes darabjai. Ez a Mr. Bungle ugyan évek óta téli álmát alussza, a Faith No More meg '98-ban feloszlott, ezzel együtt évről évre számos Mike Patton-produkciót vehetünk magunkhoz, nemrég a Tomahawk alterockja került elénk, idén meg jön még a Peeping Tom is, állítólag brutálisan slágeres popzenével.

Patton 1999-ben alapította meg mára igen jó nevűvé fejlődött lemezcégét, az Ipecacot, amely a Melvins vagy az Isis mellett egyik saját projektjének, a Fantomasnak is az otthona. A Fantomas tagsága olyan, hogy jobb már nem is lehetne. A dobos Dave Lombardo a Slayerből, a melvinses King Buzzo gitározik, a basszer pedig Trevor Dunn a Mr. Bungle-ből. Feltétlenül meg kell említeni még John Zorn nevét is, akinek zenei gondolkodása meghatározó a Fantomas számára, s akivel, Buzzót leszámítva, mindannyian játszottak már többször is együtt. Az első Fantomas, amely 1999-ben jelent meg Amenaza al Mundo alcímmel, jó kis lemez volt, brutális és kaotikus. Bizonyos pontjain még leginkább a Melvins szabálytalan alter-metáljához hasonlítható, bár jóval elvetemültebb annál: a lemez rövidke tételei rajzfilmzeneszerű hangtörmelékek (a Zorn-hatás!), irgalmatlan zúzások és a Patton-féle elképesztő torokmutatványok váltásaiból épülnek fel, egyszerre röhejes és rémisztő módon. Lehetőségeihez képest a lemez becsületes sikereket ért el, pláne azt követően, hogy a zenekar a turnéi során bemutatta, hogy a színpadon is képes mindezt egy az egyben reprodukálni.

Elődjéhez viszonyítva aztán a második Fantomas lemez, a The Director's Cut már-már konzervatív formájúra sikerült. Csupa filmzene-átdolgozás (az első lemez zenéit meg állítólag képregény-kockákhoz írták), főleg jelesebb horroroké, mint az "men vagy a Gólem, de sorra került a Keresztapa is - mind-mind csupa kerekdedebb tétel, s az eredmény összességében a vadabb részletekkel együtt is egy szinte hallgatóbarát album. Alighanem a négy hérosz is érezhette, hogy ez azért így nem egészen kóser, mert három éven át addig fúrtak-farigcsáltak a műhelyükben, amíg el nem készült ez a már-már hallgathatatlan új lemez.

A Delirium Cordia egyetlen hetvenperces "számból" álló mű. Néhány pillanatot leszámítva a rockzenéhez gyakorlatilag nincs köze, inkább nevezhető ambientnek, s elődjeihez hasonlatosan erős a kötődése a vizuális művészetekhez: leginkább egy képzeletbeli rémfilm kísérőzenéjét tessék elképzelni. Egy hideglelős és sötét moziét - akár még igazán jó is lehetett volna. Harangzúgás és templomi kórus, sikolyok és szélfúvás, komor zongorahangok és súlyos csendek - a kétségtelenül sűrű atmoszféra még csak-csak elviszi az anyag első felét, de aztán menthetetlenül szétterül rajtunk szürkén az unalom. A rövidke zenei töredékek között nincsenek visszatérő darabok, az egész tétel semmilyen ívet nem vesz fel, továbbá sehol a várva vártéjszínű zenei humor, amitől jegesedhetne lassan az ereinkben a vér, így aztán csak el-elcsordogál mellettünk a fekete hangfolyam, a felejthetetlen pillanatok esélye nélkül. Mit is mondhatnánk? Nosferatu bizonyára nem adná ilyen könnyen az álmait. Ám azért még mindig bízhatunk a második részben, hamarosan érkezik az is: ki tudja, hátha majd azzal szabadítanak ránk egy formátumosabb rémlátomást.

Greff András

Ipecac, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.