Lemez: Nosferatu álmai (Fantomas: Delirium Cordia)

  • 2004. február 12.

Zene

Mike Pattont a Faith No More élén dalolva ismerhettük meg a nyolcvanas évek végén, de lehetünk azért jó páran, akik más irányú zenei tevékenysége miatt zárták szívükbe a jeles trubadúrt. Például az eredeti bandája, a ragyogóan experimentális, egyúttal vastagon infantilis Mr. Bungle miatt, amelynek lemezei (Mr. Bungle, Disco Volante, California) minden bizonnyal izgalmasabb produktumok, mint az FNM-életmű helyes darabjai. Ez a Mr. Bungle ugyan évek óta téli álmát alussza, a Faith No More meg '98-ban feloszlott, ezzel együtt évről évre számos Mike Patton-produkciót vehetünk magunkhoz, nemrég a Tomahawk alterockja került elénk, idén meg jön még a Peeping Tom is, állítólag brutálisan slágeres popzenével.

Mike Pattont a Faith No More élén dalolva ismerhettük meg a nyolcvanas évek végén, de lehetünk azért jó páran, akik más irányú zenei tevékenysége miatt zárták szívükbe a jeles trubadúrt. Például az eredeti bandája, a ragyogóan experimentális, egyúttal vastagon infantilis Mr. Bungle miatt, amelynek lemezei (Mr. Bungle, Disco Volante, California) minden bizonnyal izgalmasabb produktumok, mint az FNM-életmű helyes darabjai. Ez a Mr. Bungle ugyan évek óta téli álmát alussza, a Faith No More meg '98-ban feloszlott, ezzel együtt évről évre számos Mike Patton-produkciót vehetünk magunkhoz, nemrég a Tomahawk alterockja került elénk, idén meg jön még a Peeping Tom is, állítólag brutálisan slágeres popzenével.

Patton 1999-ben alapította meg mára igen jó nevűvé fejlődött lemezcégét, az Ipecacot, amely a Melvins vagy az Isis mellett egyik saját projektjének, a Fantomasnak is az otthona. A Fantomas tagsága olyan, hogy jobb már nem is lehetne. A dobos Dave Lombardo a Slayerből, a melvinses King Buzzo gitározik, a basszer pedig Trevor Dunn a Mr. Bungle-ből. Feltétlenül meg kell említeni még John Zorn nevét is, akinek zenei gondolkodása meghatározó a Fantomas számára, s akivel, Buzzót leszámítva, mindannyian játszottak már többször is együtt. Az első Fantomas, amely 1999-ben jelent meg Amenaza al Mundo alcímmel, jó kis lemez volt, brutális és kaotikus. Bizonyos pontjain még leginkább a Melvins szabálytalan alter-metáljához hasonlítható, bár jóval elvetemültebb annál: a lemez rövidke tételei rajzfilmzeneszerű hangtörmelékek (a Zorn-hatás!), irgalmatlan zúzások és a Patton-féle elképesztő torokmutatványok váltásaiból épülnek fel, egyszerre röhejes és rémisztő módon. Lehetőségeihez képest a lemez becsületes sikereket ért el, pláne azt követően, hogy a zenekar a turnéi során bemutatta, hogy a színpadon is képes mindezt egy az egyben reprodukálni.

Elődjéhez viszonyítva aztán a második Fantomas lemez, a The Director's Cut már-már konzervatív formájúra sikerült. Csupa filmzene-átdolgozás (az első lemez zenéit meg állítólag képregény-kockákhoz írták), főleg jelesebb horroroké, mint az "men vagy a Gólem, de sorra került a Keresztapa is - mind-mind csupa kerekdedebb tétel, s az eredmény összességében a vadabb részletekkel együtt is egy szinte hallgatóbarát album. Alighanem a négy hérosz is érezhette, hogy ez azért így nem egészen kóser, mert három éven át addig fúrtak-farigcsáltak a műhelyükben, amíg el nem készült ez a már-már hallgathatatlan új lemez.

A Delirium Cordia egyetlen hetvenperces "számból" álló mű. Néhány pillanatot leszámítva a rockzenéhez gyakorlatilag nincs köze, inkább nevezhető ambientnek, s elődjeihez hasonlatosan erős a kötődése a vizuális művészetekhez: leginkább egy képzeletbeli rémfilm kísérőzenéjét tessék elképzelni. Egy hideglelős és sötét moziét - akár még igazán jó is lehetett volna. Harangzúgás és templomi kórus, sikolyok és szélfúvás, komor zongorahangok és súlyos csendek - a kétségtelenül sűrű atmoszféra még csak-csak elviszi az anyag első felét, de aztán menthetetlenül szétterül rajtunk szürkén az unalom. A rövidke zenei töredékek között nincsenek visszatérő darabok, az egész tétel semmilyen ívet nem vesz fel, továbbá sehol a várva vártéjszínű zenei humor, amitől jegesedhetne lassan az ereinkben a vér, így aztán csak el-elcsordogál mellettünk a fekete hangfolyam, a felejthetetlen pillanatok esélye nélkül. Mit is mondhatnánk? Nosferatu bizonyára nem adná ilyen könnyen az álmait. Ám azért még mindig bízhatunk a második részben, hamarosan érkezik az is: ki tudja, hátha majd azzal szabadítanak ránk egy formátumosabb rémlátomást.

Greff András

Ipecac, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.