Lemez: Ringasd el (Queens of The Stone Age: Lullabies to Paralyze)

  • G.A.
  • 2005. április 7.

Zene

Én azt mondom, ennyi belefér.
Hiszen köz-tudomású, hogy nemzedékünk legjobb elméit olykor az őrület romjai alól integetve láthatjuk viszont, amihez képest nem olyan nagy dolog, hogy az egyikük most épp egy nem igazán kimagasló munkával állt elibénk - bár kicsit szomorkás felállás, ez tagadhatatlan.

El lettünk kényeztetve, az a mi bajunk. Josh Homme munkálkodása páratlan teljesítménye a kortárs rockzenének: nem csupán arról van szó, hogy töretlenül magas színvonal - a folytonos megújhodás igénye és képessége az, ami igazán lenyűgöző. Kezdésként a 90-es évek első felében, a Kyuss alig húszéves gitárosaként elementáris új fejezetet írt a pszichedélikus rock-zene történetébe. Emlékezzünk csak: Blues For The Red Sun, Sky Valley, ...And The Circus Leaves Town - három fejedelmi remeklés; ami kábító lehetett Palm Desert felperzselt homokdűnéinek környékén, az mind rajta van, hiánytalanul. A Kyuss utolsó lemeze a maga lecsupaszítottabb dalaival már a kivezetést jelentette az addigi bő lére eresztett, mágikus lebegésekből, de még ehhez képest is valódi meglepetést okozott, amikor emberünk 1998 táján előállt új zene-karával, a Queens Of The Stone Age-dzsel. Azt a végletesen kidolgozott játékstílust ugyanis, ami addig a sajátja volt, Homme képes volt apró elemeire szétbontani, hogy aztán ismét valami egészen sajátos zenei miliőt teremtsen. A Queens immár egyszerű, ám sokszor izgatóan absztrakt gitárriffekre épülő dalai a rocktörténet legkülönbözőbb kitüremkedéseire támaszkodnak a Beach Boys-tól a Stoogeson át mondjuk a Sonic Youthig. A repetitivitás ezt a bandát is jellemzi, de e téren már inkább a különféle tánczenékkel, mint a hasisbarát trapézgatyás gitármuzsikákkal vonható párhuzam. Tehát: egy léha kezdés (QOTSA, 1998), egy amfetaminban gazdag folytatás (Rated R, 2000), végül három éve az egyelőre be-tetőző műnek tetsző Songs For The Deaf, amin a habos szörfrocktól a gumicsizmás túrásig kábé minden helyet kaphatott. Ez utóbbi végre kereskedelmileg is nagyot szólt, úgyhogy a QOTSA az utóbbi időben minden szempontból a legfaszább gyerekek egyike volt a rockpiacon.

Most meg egy kis megtorpanás. A Lullabies To Para-lyze az első Queens-lemez, amelyen nem fújnak friss szelek, amelynek dalai nagyjából kikeverhetők az eddigi három album témáiból - leszámítva, hogy Nick Oliveri, az eddigi állandó szerzőtárs kiebrudalásával a fésületlenség is ad acta került. Kár érte, az a néhány robbanékony vadulás igazán jól mutatna most itten. Mert a Lullabies így semmiképp sem a zsongító változatosság lemeze, inkább az első album egyneműségét idézi: kevés tempós megmozdulás, inkább megannyi ráérős, kényelmes pengetés, csupán óvatosan érintett pszichedélia. Szóba hozható még az arányérzék megingása is (baromi hosszú album) - és akkor ennyit a sirámokról. Mert arról azért nincsen szó, hogy kerülni kellene a bénító altatódalokat. Sőt állítható: meghálálják a törődést, akár a kényes házi cicák. Kisebb dózisokban fogyasztva végül is az derül ki, hogy ez a lemez sem szűkölködik a jó számokban. Olyanokra gondolok, mint a Tangled Up In Plaid, az I Never Came vagy a Someone's In The Wolf, amelyek, ha QOTSA-viszonylatban nem is rendkívüliek, azért nagyon-nagyon masszív teljesítmények mind. Leginkább az a párás melankólia figyelemre méltó, ami a hátterüket képezi, és amiben olyan otthonosan elfészkelheti magát az ember. Szóval, mondom, ennyi belefér: a Queens Of The Stone Age negyedik lemeze pihenőhelynek egészen istenes - nagyon jó meg majd akkor lesz nekünk, ha ismét a motorok berúgására kerül a sor.

Interscope/Universal, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.