Lemez: Sötét, ha fénylik (The Gathering: Souvenirs)

  • Greff András
  • 2003. március 20.

Zene

Amikor Anneke van Giersbergen, a The Gathering énekesnője egy sötét és komor új lemezre tett nekünk ígéretet tavaly a Szigeten, akkor éppen olyan albumot képzeltem el, mint ami most Souvenirs címmel a boltokba került. Pont ilyen klasszat, mondhatni, de még nem tartunk ott, inkább azzal kezdem, hogy amikor először hallottam ezt a holland zenekart, több se kellett nekem, rögvest a rajongójává lettem.
Amikor Anneke van Giersbergen, a The Gathering énekesnője egy sötét és komor új lemezre tett nekünk ígéretet tavaly a Szigeten, akkor éppen olyan albumot képzeltem el, mint ami most Souvenirs címmel a boltokba került. Pont ilyen klasszat, mondhatni, de még nem tartunk ott, inkább azzal kezdem, hogy amikor először hallottam ezt a holland zenekart, több se kellett nekem, rögvest a rajongójává lettem.

Akkoriban, 1996-ban éppen túl volt a Mandylion megjelenésén, ami bár a harmadik a sorban, igazából az első olyan Gathering, amihez már valóban érdemes volt közelebb férkőzni. A Mandylion zárt és tömör munka, súlyos és sűrű gótikus eresztés, és igazán remek darab. Ezen a lemezen mutatkozott be Giersbergen kisasszony, az a borzasztó nagy tehetség, aki összetéveszthetetlen hangjával és ellenállhatatlan, szívfacsaró dallamaival hamar az európai rockmezőny egyik főhercegnőjévé avanzsált. Ezután a Nighttime Birds viszont jelentékeny kudarcnak bizonyult, alig többnek, mint elődje halványra sikeredett másolata. Ám innentől jóra fordult minden.

Az 1998-as How To Measure a Planet? jelentette azt a fordulatot, ami után e történet igazából izgalmassá vált. Merőben új utak bebarangolásáról volt szó rajta, hisz ezt az egészen eredetire sikeredett dupla lemezt már a pszichedélia és az elektronika uralta, no meg a csöndes, de végtelen szomorúság. Az If Then Else már ezen az útvonalon haladt tovább, s bár akadtak rajta kiemelkedően érdekes pillanatok (például a Morphia´s Waltz keringője vagy az Amity előremutató bánat-popja), összességében túlságosan is eklektikusra, s legfőképp a kelleténél biztonságosabbra sikeredett.

S most éppen ez az a két összetevő, amelyekkel az új lemez igazán sikeresen bánik: a Souvenirs mind stilárisan, mind a minőség szempontjából egységes munka, s végre ismét egy továbblépni bátor nekiveselkedés. Ez a muzsika még mindig a rockzene kategóriájába sorolható, mindazonáltal ezt egyre erősebben titkolja magáról: a gitárok erőteljesen visszahúzódtak, s többnyire csak a legszükségesebb zajokkal járulnak hozzá az atmoszférateremtéshez, ezzel egy időben pedig előtérbe nyomult a meleg tónusú és vastag vonásokkal operáló basszus meg a dobok és dobgépek groove-jai, s persze a szemplerek sokasága. Sokfelé ellátni ebből a világból, például - elég tisztán - a Massive Attack háza tájára, de a hátborzongató lemezzáró duett (A Life All Mine) párosítása sem lehetett véletlen, ugyanis leginkább a vendégdalnok Trickster G. zenekarának, az Ulvernek egy lemeze (Perdition City - innen is ajánlom) lehetett az, amely borongós-lebegős experimentális muzsikájával a legnagyobb hatást gyakorolta a Souvenirsre. Ugyanakkor ez a nagyszerű zenei alap kellőképpen minimalista is ahhoz, hogy a dalokat végeredményben oda-vissza Anneke énekdallamai uralják, innentől pedig nincs menekvés. Hiszen az eddig is nyilvánvaló volt, hogy hangja mindent tud az elvágyódás sűrű melankóliájáról, most azonban a dallamok (és a kiváló szövegek) mindemellett végtelenül keserűek és illúzióvesztettek is, akár egy Kundera-regény. Így válik ez a lemez rendkívülivé, ettől alakul át az éjszakai befogadásra tervezett dalcsokor megrázó, katartikus utazássá. Hallgassanak Gatheringet, momentán nincs jobb ajánlatom.

Greff András

Psychonaut/HMP, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”