Lemez: Sötét, ha fénylik (The Gathering: Souvenirs)

  • Greff András
  • 2003. március 20.

Zene

Amikor Anneke van Giersbergen, a The Gathering énekesnője egy sötét és komor új lemezre tett nekünk ígéretet tavaly a Szigeten, akkor éppen olyan albumot képzeltem el, mint ami most Souvenirs címmel a boltokba került. Pont ilyen klasszat, mondhatni, de még nem tartunk ott, inkább azzal kezdem, hogy amikor először hallottam ezt a holland zenekart, több se kellett nekem, rögvest a rajongójává lettem.
Amikor Anneke van Giersbergen, a The Gathering énekesnője egy sötét és komor új lemezre tett nekünk ígéretet tavaly a Szigeten, akkor éppen olyan albumot képzeltem el, mint ami most Souvenirs címmel a boltokba került. Pont ilyen klasszat, mondhatni, de még nem tartunk ott, inkább azzal kezdem, hogy amikor először hallottam ezt a holland zenekart, több se kellett nekem, rögvest a rajongójává lettem.

Akkoriban, 1996-ban éppen túl volt a Mandylion megjelenésén, ami bár a harmadik a sorban, igazából az első olyan Gathering, amihez már valóban érdemes volt közelebb férkőzni. A Mandylion zárt és tömör munka, súlyos és sűrű gótikus eresztés, és igazán remek darab. Ezen a lemezen mutatkozott be Giersbergen kisasszony, az a borzasztó nagy tehetség, aki összetéveszthetetlen hangjával és ellenállhatatlan, szívfacsaró dallamaival hamar az európai rockmezőny egyik főhercegnőjévé avanzsált. Ezután a Nighttime Birds viszont jelentékeny kudarcnak bizonyult, alig többnek, mint elődje halványra sikeredett másolata. Ám innentől jóra fordult minden.

Az 1998-as How To Measure a Planet? jelentette azt a fordulatot, ami után e történet igazából izgalmassá vált. Merőben új utak bebarangolásáról volt szó rajta, hisz ezt az egészen eredetire sikeredett dupla lemezt már a pszichedélia és az elektronika uralta, no meg a csöndes, de végtelen szomorúság. Az If Then Else már ezen az útvonalon haladt tovább, s bár akadtak rajta kiemelkedően érdekes pillanatok (például a Morphia´s Waltz keringője vagy az Amity előremutató bánat-popja), összességében túlságosan is eklektikusra, s legfőképp a kelleténél biztonságosabbra sikeredett.

S most éppen ez az a két összetevő, amelyekkel az új lemez igazán sikeresen bánik: a Souvenirs mind stilárisan, mind a minőség szempontjából egységes munka, s végre ismét egy továbblépni bátor nekiveselkedés. Ez a muzsika még mindig a rockzene kategóriájába sorolható, mindazonáltal ezt egyre erősebben titkolja magáról: a gitárok erőteljesen visszahúzódtak, s többnyire csak a legszükségesebb zajokkal járulnak hozzá az atmoszférateremtéshez, ezzel egy időben pedig előtérbe nyomult a meleg tónusú és vastag vonásokkal operáló basszus meg a dobok és dobgépek groove-jai, s persze a szemplerek sokasága. Sokfelé ellátni ebből a világból, például - elég tisztán - a Massive Attack háza tájára, de a hátborzongató lemezzáró duett (A Life All Mine) párosítása sem lehetett véletlen, ugyanis leginkább a vendégdalnok Trickster G. zenekarának, az Ulvernek egy lemeze (Perdition City - innen is ajánlom) lehetett az, amely borongós-lebegős experimentális muzsikájával a legnagyobb hatást gyakorolta a Souvenirsre. Ugyanakkor ez a nagyszerű zenei alap kellőképpen minimalista is ahhoz, hogy a dalokat végeredményben oda-vissza Anneke énekdallamai uralják, innentől pedig nincs menekvés. Hiszen az eddig is nyilvánvaló volt, hogy hangja mindent tud az elvágyódás sűrű melankóliájáról, most azonban a dallamok (és a kiváló szövegek) mindemellett végtelenül keserűek és illúzióvesztettek is, akár egy Kundera-regény. Így válik ez a lemez rendkívülivé, ettől alakul át az éjszakai befogadásra tervezett dalcsokor megrázó, katartikus utazássá. Hallgassanak Gatheringet, momentán nincs jobb ajánlatom.

Greff András

Psychonaut/HMP, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.