Lemez: Szárnyas ügynök (Paul McCartney: Wingspan - Hits And History)

  • - legát -
  • 2001. június 28.

Zene

Negyven dal szerepel azon a dupla albumon, amit maga Paul McCartney állított össze legkedvesebb saját szerzeményeiből. A slágerek és história alcímet viselő válogatás az 1969 és 1984 között született McCartney-számok felfedezésere inspirál, különös tekintettel
Negyven dal szerepel azon a dupla albumon, amit maga Paul McCartney állított össze legkedvesebb saját szerzeményeiből. A slágerek és história alcímet viselő válogatás az 1969 és 1984 között született McCartney-számok felfedezésere inspirál, különös tekintettel a hetvenes évekre és a Wings nevű zenekarra.Paul McCartney, valamint az, hogy "dupla válogatáslemez" elsőre rosszat sejtet, mivel megszokhattuk, szinte félóránként jelennek meg újabb és újabb szenzációs Beatles és közvetlen környezete-anyagok. Ezek a kiadványok többnyire a "húzzunk le még egy bőrt" kategóriába tartoznak, ennek ellenére úgy tűnik, a közönség szívesen veszi az ilyen jellegű lemezeket. Érthetetlen például, miért lett a tavaly karácsonykor megjelent, a Beatles egykori listavezető dalait tartalmazó album (The Beatles No 1.) 2000 végén listavezető, amikor már körülbelül ezer hasonló válogatás látott napvilágot hasonló tartalommal, vagyis körülbelül ugyanazokkal a számokkal, amelyek a karácsonyi lemezen találhatók. Persze ha listavezető Beatles-számokat emlegetünk, kikerülhetetlen a Lennon-McCartney szerzőpáros.

Az ám, csak éppen Lennon és McCartney sohasem volt szerzőpáros. A Beatlesnél nem úgy működött a dolog, mint például az Illés zenekarnál "Szörényi-Bródy", hogy egyik a zenét, másik a szöveget írta. John Lennon zenét és szöveget is írt, Paul McCartney szintén. A legtöbbször külön-külön, így aztán - ha csak a tényeket nézzük - "szerzőpárosságuk" amolyan jogdíj-szolidaritás volt, semmi több.

Csakhogy Lennon és McCartney esetében az objektivitással nem megyünk sokra. Lennon húsz éve meghalt, így aztán törvényszerű, hogy szinte minden múltbéli cselekedete legendává vált, szólókarrierjének jó néhány darabja pedig ugyanúgy klasszikus, mint a legfontosabb Beatles-dalok. McCartney azonban túlélő. Az ő Beatles utáni dolgai nem lettek klasszikusok, noha a "klasszikussá vált" Beatles-dalok többségének ő volt a szerzője. Sőt amíg nem halt meg Lennon, McCartney és zenekara, a Wings sokkal népszerűbb volt nála, stadionokban léptek föl, lemezeik milliós nagyságrendben fogytak, James Bond-zenét készíthettek, sőt 1977-ben a Mull Of Kintyre című kislemezük minden addigi brit eladási rekordot megdöntött. Egy szó, mint száz, Paul McCartney és a Wings szupersztár volt a maga idején, vagyis 1971 és 1980 között.

Ha meghallgatjuk a frissen megjelent Wingspan - Hits And History című lemezt, nem igazán érthető, miért is volt szupersztár annak idején a Wings. Pedig a dupla album igazán alapos válogatás. Negyven dalt tartalmaz, szinte teljes keresztmetszete McCartney Beatles utáni munkásságának, sőt a két lemezen nemcsak a Wings-dalok, hanem a "Szárnyak" előtti és utáni szólólemezek néhány sikeresebb darabja is hallható. Nem igazán érthető tehát, hogyan tudott szupersztár lenni Wings. Elég rájuk nézni. Annyira visszafogott, csendes dolognak tűnik ez az egész, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy kik is voltak a hetvenes évek legjellegzetesebb szupersztárjai. Nem érthető azonban az sem, miért nem vált klasszikussá jó néhány Wings-dal. A negyven között van legalább öt olyan - a már említett Mull Of Kintyre és a James Bond-főcímzene, a Live And Let Die mellett a Band On The Run, a Let ´Em In és a With A Little Luck -, ami ha a Beatles idején születik, akkor... De hagyjuk ezt!

Az elején emlegettem azokat a örök rajongókat, akik mindenre vevők, ami a Beatlesszel kapcsolatos. Biztos vagyok benne, hogy ezt a lemezt is megvásárolják, viszont abban is biztos vagyok, hogy meglepetésben részesülnek.

- legát -

EMI, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.