Lemez: Szárnyas ügynök (Paul McCartney: Wingspan - Hits And History)

  • - legát -
  • 2001. június 28.

Zene

Negyven dal szerepel azon a dupla albumon, amit maga Paul McCartney állított össze legkedvesebb saját szerzeményeiből. A slágerek és história alcímet viselő válogatás az 1969 és 1984 között született McCartney-számok felfedezésere inspirál, különös tekintettel
Negyven dal szerepel azon a dupla albumon, amit maga Paul McCartney állított össze legkedvesebb saját szerzeményeiből. A slágerek és história alcímet viselő válogatás az 1969 és 1984 között született McCartney-számok felfedezésere inspirál, különös tekintettel a hetvenes évekre és a Wings nevű zenekarra.Paul McCartney, valamint az, hogy "dupla válogatáslemez" elsőre rosszat sejtet, mivel megszokhattuk, szinte félóránként jelennek meg újabb és újabb szenzációs Beatles és közvetlen környezete-anyagok. Ezek a kiadványok többnyire a "húzzunk le még egy bőrt" kategóriába tartoznak, ennek ellenére úgy tűnik, a közönség szívesen veszi az ilyen jellegű lemezeket. Érthetetlen például, miért lett a tavaly karácsonykor megjelent, a Beatles egykori listavezető dalait tartalmazó album (The Beatles No 1.) 2000 végén listavezető, amikor már körülbelül ezer hasonló válogatás látott napvilágot hasonló tartalommal, vagyis körülbelül ugyanazokkal a számokkal, amelyek a karácsonyi lemezen találhatók. Persze ha listavezető Beatles-számokat emlegetünk, kikerülhetetlen a Lennon-McCartney szerzőpáros.

Az ám, csak éppen Lennon és McCartney sohasem volt szerzőpáros. A Beatlesnél nem úgy működött a dolog, mint például az Illés zenekarnál "Szörényi-Bródy", hogy egyik a zenét, másik a szöveget írta. John Lennon zenét és szöveget is írt, Paul McCartney szintén. A legtöbbször külön-külön, így aztán - ha csak a tényeket nézzük - "szerzőpárosságuk" amolyan jogdíj-szolidaritás volt, semmi több.

Csakhogy Lennon és McCartney esetében az objektivitással nem megyünk sokra. Lennon húsz éve meghalt, így aztán törvényszerű, hogy szinte minden múltbéli cselekedete legendává vált, szólókarrierjének jó néhány darabja pedig ugyanúgy klasszikus, mint a legfontosabb Beatles-dalok. McCartney azonban túlélő. Az ő Beatles utáni dolgai nem lettek klasszikusok, noha a "klasszikussá vált" Beatles-dalok többségének ő volt a szerzője. Sőt amíg nem halt meg Lennon, McCartney és zenekara, a Wings sokkal népszerűbb volt nála, stadionokban léptek föl, lemezeik milliós nagyságrendben fogytak, James Bond-zenét készíthettek, sőt 1977-ben a Mull Of Kintyre című kislemezük minden addigi brit eladási rekordot megdöntött. Egy szó, mint száz, Paul McCartney és a Wings szupersztár volt a maga idején, vagyis 1971 és 1980 között.

Ha meghallgatjuk a frissen megjelent Wingspan - Hits And History című lemezt, nem igazán érthető, miért is volt szupersztár annak idején a Wings. Pedig a dupla album igazán alapos válogatás. Negyven dalt tartalmaz, szinte teljes keresztmetszete McCartney Beatles utáni munkásságának, sőt a két lemezen nemcsak a Wings-dalok, hanem a "Szárnyak" előtti és utáni szólólemezek néhány sikeresebb darabja is hallható. Nem igazán érthető tehát, hogyan tudott szupersztár lenni Wings. Elég rájuk nézni. Annyira visszafogott, csendes dolognak tűnik ez az egész, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy kik is voltak a hetvenes évek legjellegzetesebb szupersztárjai. Nem érthető azonban az sem, miért nem vált klasszikussá jó néhány Wings-dal. A negyven között van legalább öt olyan - a már említett Mull Of Kintyre és a James Bond-főcímzene, a Live And Let Die mellett a Band On The Run, a Let ´Em In és a With A Little Luck -, ami ha a Beatles idején születik, akkor... De hagyjuk ezt!

Az elején emlegettem azokat a örök rajongókat, akik mindenre vevők, ami a Beatlesszel kapcsolatos. Biztos vagyok benne, hogy ezt a lemezt is megvásárolják, viszont abban is biztos vagyok, hogy meglepetésben részesülnek.

- legát -

EMI, 2001

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).