Kiállítás: Nádler megérkezett

  • Radák Eszter
  • 2001. június 28.

Zene

AMűcsarnokban lévő hatalmas olajképek természetesen más technikával készültek, mint a Raiffeisen-beli kisebb akrilfestmények. Ezek jóval játékosabbak, "könnyedebbek", de nem könnyebbek, mint a nagy, reprezentatív darabok. Az erős kékek-sárgák-vörösek-feketék az ecsetek (spatnik, hengerek) vastagságának megfelelően más-más szélességű sávokban, izgalmas ritmusokban kerülnek a felületre. Bár a megjelenő formákat és vonalakat leírhatjuk négyzeteknek, téglalapoknak, átlóknak, egyeneseknek,
AMűcsarnokban lévő hatalmas olajképek természetesen más technikával készültek, mint a Raiffeisen-beli kisebb akrilfestmények. Ezek jóval játékosabbak, "könnyedebbek", de nem könnyebbek, mint a nagy, reprezentatív darabok. Az erős kékek-sárgák-vörösek-feketék az ecsetek (spatnik, hengerek) vastagságának megfelelően más-más szélességű sávokban, izgalmas ritmusokban kerülnek a felületre. Bár a megjelenő formákat és vonalakat leírhatjuk négyzeteknek, téglalapoknak, átlóknak, egyeneseknek,

mégsem

beszélhetünk geometriáról,

a kompozíció szabályai nem ilyen értelemben szigorúak, a képek struktúráját valami leírhatatlan belső lüktetés határozza meg.

Az 1997-es Olaj/vászon katalógusban Nádler azt mondja magáról: "Az úton vagyok és haladok." Szűkszavúságával már akkor is kitűnt a többiek közül, nem magyarázott, nem elemzett, nem keresett kontextust, nem idézett, és erre művészettörténészt sem kért. Ha ebben a szellemben írnék, elég lenne pusztán annyit mondanom, amennyit a cím: Nádler megérkezett. Persze ilyen következetességet senki sem várhat el tőlem, úgyhogy megkísérlem a minden valószínűség szerint lehetetlent, leírni azt, hogy hová is érkezett most Nádler István. Egyáltalán mitől van a Műcsarnok látogatójának az az érzése, hogy valami egységes egészet lát, amihez semmi esélye idegennek valamit is hozzátenni? A kiállítás rendezése is érdekes: az első teremben a legfrissebb munkák fogadnak, és ahogy az apszis felé haladunk, úgy egyre több "régebbi" datálású képpel találkozhatunk. (A festmények az utóbbi öt évben készültek, úgyhogy régiségük ennek viszonylatában értendő.) A "régiek és újak" beszélnek egymással, a hátsó rész élénksége, sokszínűsége nem elkomorítja, hanem épp ellenkezőleg, furcsa módon élettel telíti az első teremben függőket. Ezek fegyelmezettségük, szigorú rendjük, koncentráltságuk ellenére érzékiek és líraiak. Hogy milyenek ezek az új képek? Ami első pillanatban rögtön feltűnik, a minimális színhasználat (fehér, fekete, ultramarinkék) és a képek közepén elhelyezkedő nagy, kalligrafikus ecsetvonás. Egy kicsit pontosítva a leírást: a Raiffeisen Galériában láthatóktól eltérően a vásznakon markánsan felosztott a felület, a színfoltok találkozása éles, egyenes vonal mentén történik, ezzel mintegy felidézik a több évtizeddel ezelőtti hard edge-es munkákat. Maga a felület befestése azonban itt már teljesen más, nem kemény - egyszínű, de mégsem teljesen homogén, az ecsetkezelések révén különböző felületi struktúrák keletkeznek. Az ultramarin alatt helyenként felsejlik a világos vászon, a töményebben felkent feketéknél az olaj fénylik az ecsetvonásoknak megfelelően. Nádler erre a kompozíciójában merev, többnyire szimmetrikus rendre és a lírai felületre helyez egy-egy lendületes kalligráfiát. Keleti meditációs zenére festettek ezek a gesztusok, koncentráltságukban is követik a keleti hagyományt. Köztudott, hogy az olajfesték lassan szárad, az így készülő képekbe hosszú ideig "bele lehet nyúlni", lehet korrigálni az esetleg gyengébbnek ítélt vonásokon. Nádler itt azonban nem él a technika adta lehetőséggel, következetes. Az európai kultúrából származó anyagot úgy használja, mint ahogy azt évszázadokon keresztül tették Keleten, egy teljesen más fizikai tulajdonságú, vizes közegű festékkel.

Szuverén módon, de következetesen

rendezi egymás mellé a különböző korok, helyek, stílusok jegyeit, a festészeti technikák lehetőségeit. Felhasználja, átírja az amerikai hard edge-et, Malevics szuprematizmusát, a lírai absztrakt irányzatokat, a színszimbolikát és az ázsiai festészet egyes elemeit. Eddig lehetetlennek tűnt, hogy az ennyire különböző festésmódokat, elméleteket egységgé tudja valaki kovácsolni; Nádler Istvánnak ez sikerült. Hosszú utat tett meg idáig, és hogy innen most merre megy tovább, a kiállítóhelyeken még nem, de a műtermében már biztos látszik.

Radák Eszter

Műcsarnok, Budapest XIV. ker., Dózsa Gy. út 37., július 8-ig hétfő kivételével 10-18 h; Raiffeisen Galéria, Budapest V. ker., Akadémia u. 6., július 29-ig 9-18 h

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.