Lemez: Szinte minden (Ray)

  • F. D. J.
  • 2005. március 10.

Zene

Nem láttam az életérõl készült - s most két Oscart is leakasztó - életrajzi filmet, így nem tudom megítélni, hogy a Ray számainak mekkora súlyuk volt Ray Charles sorsában. Az viszont simán leírható: Ray Charles karriertörténetét megbízhatóan - szinte valamenynyi jelentõsebb állomását érintve - követi ez a válogatás, melyhez õ maga szemezgette ki a dalok egyikét-másikát.

Nem láttam az életéről készült - s most két Oscart is leakasztó - életrajzi filmet, így nem tudom megítélni, hogy a Ray számainak mekkora súlyuk volt Ray Charles sorsában. Az viszont simán leírható: Ray Charles karriertörténetét megbízhatóan - szinte valamenynyi jelentősebb állomását érintve - követi ez a válogatás, melyhez ő maga szemezgette ki a dalok egyikét-másikát.

Ray Charles (1930, Albany) első - és itt is hallható - sikereit az ötvenes évek elején aratta. Ez volt az az időszak, amikor túlesett már Nat King Cole hatásán, s az első ígéretes lemezszerződését is megkötötte az Atlantickal, továbbá amikor a repertoárjában a dzsesszballadákat a gyorsabb tempójú rhythm and blues-nóták váltották fel. Mint amilyen a Mess Around, az I've Got A Woman vagy a Hallelujah I Love Her So. Az ötvenes évek végén született What'd I Say nemcsak az első listavezető és milliós példányszámú slágere volt, de egyben igen-igen előremutató ötvözete a gospelnek és a rock 'n' rollnak - később Elvis Presley és Jerry Lee Lewis is elkészítette ezekből a maga változatát. Ha pedig az a kérdés, hogy Otis Redding, James Brown vagy Aretha Franklin miért istenítette Charlest, nem kell tovább keresgélnünk a Drown In My Own Tears vagy a Georgia On My Mind című soul-klasszikusoknál - az utóbbi azóta nemzeti himnusszá is avanzsált. S hogy aztán a csúcson maradjunk, itt van a hatvanas évek elejéről a Hit The Road Jack és az Unchain My Heart, melyeken szintén nem fog a rozsda, sem a pop, sem a rhythm and blues terepén. (A Hit The Road Jack amúgy megint csak milliós nagyságrendben kelt el, és megint csak Grammyvel járt, éppen, mint a Let The Good Times Roll.)

Egyébként ez volt az az időszak, a hatvanas évek első fele, amikor Ray Charles kreativitása verhetetlen volt: még a country and western stílushoz is akadt szép szava, lásd I Can't Stop Loving You. Sőt. Ha jól hallom ezt a válogatást, akkor mindazért, amit a neve jelent, 1954 és 1963 között mintha többet tett volna, mint az azt követő négy évtizedben. Baja is volt akkortájt, persze, épp elég - hol a rasszizmussal, hol a heroinnal, de most hagyjuk az életet. Arról, hogy egy fekete srác, aki hétévesen elvesztette a látását, tizenöt évesen pedig a szüleit, a zongora- és klarinét-tanulmányai után hogyan kapaszkodott meg ebben a feketékkel nem mindig rokonszenvező világban, majd remélhetőleg minden kiderül a filmből.

A Ray című album mindenesetre a terjedelmi korlátai dacára is sokat elárul Ray Charlesról; legfeljebb egy-egy legendás Beatles-feldolgozással vagy duettel, esetleg egy intsrumentális dzsesszfelvétellel marad adósunk. De a nagy számai előkerültek és leporoltattak megint. Még akkor is, ha a Rayt követően érte el a legnagyobb sikerét, a - most a halála után fél évvel nyolc Grammyt leakasztó - duetteket tartalmazó Genius Loves Company című albumával.

F. D. J.

Warner, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)