Lemez: Szinte minden (Ray)

  • F. D. J.
  • 2005. március 10.

Zene

Nem láttam az életérõl készült - s most két Oscart is leakasztó - életrajzi filmet, így nem tudom megítélni, hogy a Ray számainak mekkora súlyuk volt Ray Charles sorsában. Az viszont simán leírható: Ray Charles karriertörténetét megbízhatóan - szinte valamenynyi jelentõsebb állomását érintve - követi ez a válogatás, melyhez õ maga szemezgette ki a dalok egyikét-másikát.

Nem láttam az életéről készült - s most két Oscart is leakasztó - életrajzi filmet, így nem tudom megítélni, hogy a Ray számainak mekkora súlyuk volt Ray Charles sorsában. Az viszont simán leírható: Ray Charles karriertörténetét megbízhatóan - szinte valamenynyi jelentősebb állomását érintve - követi ez a válogatás, melyhez ő maga szemezgette ki a dalok egyikét-másikát.

Ray Charles (1930, Albany) első - és itt is hallható - sikereit az ötvenes évek elején aratta. Ez volt az az időszak, amikor túlesett már Nat King Cole hatásán, s az első ígéretes lemezszerződését is megkötötte az Atlantickal, továbbá amikor a repertoárjában a dzsesszballadákat a gyorsabb tempójú rhythm and blues-nóták váltották fel. Mint amilyen a Mess Around, az I've Got A Woman vagy a Hallelujah I Love Her So. Az ötvenes évek végén született What'd I Say nemcsak az első listavezető és milliós példányszámú slágere volt, de egyben igen-igen előremutató ötvözete a gospelnek és a rock 'n' rollnak - később Elvis Presley és Jerry Lee Lewis is elkészítette ezekből a maga változatát. Ha pedig az a kérdés, hogy Otis Redding, James Brown vagy Aretha Franklin miért istenítette Charlest, nem kell tovább keresgélnünk a Drown In My Own Tears vagy a Georgia On My Mind című soul-klasszikusoknál - az utóbbi azóta nemzeti himnusszá is avanzsált. S hogy aztán a csúcson maradjunk, itt van a hatvanas évek elejéről a Hit The Road Jack és az Unchain My Heart, melyeken szintén nem fog a rozsda, sem a pop, sem a rhythm and blues terepén. (A Hit The Road Jack amúgy megint csak milliós nagyságrendben kelt el, és megint csak Grammyvel járt, éppen, mint a Let The Good Times Roll.)

Egyébként ez volt az az időszak, a hatvanas évek első fele, amikor Ray Charles kreativitása verhetetlen volt: még a country and western stílushoz is akadt szép szava, lásd I Can't Stop Loving You. Sőt. Ha jól hallom ezt a válogatást, akkor mindazért, amit a neve jelent, 1954 és 1963 között mintha többet tett volna, mint az azt követő négy évtizedben. Baja is volt akkortájt, persze, épp elég - hol a rasszizmussal, hol a heroinnal, de most hagyjuk az életet. Arról, hogy egy fekete srác, aki hétévesen elvesztette a látását, tizenöt évesen pedig a szüleit, a zongora- és klarinét-tanulmányai után hogyan kapaszkodott meg ebben a feketékkel nem mindig rokonszenvező világban, majd remélhetőleg minden kiderül a filmből.

A Ray című album mindenesetre a terjedelmi korlátai dacára is sokat elárul Ray Charlesról; legfeljebb egy-egy legendás Beatles-feldolgozással vagy duettel, esetleg egy intsrumentális dzsesszfelvétellel marad adósunk. De a nagy számai előkerültek és leporoltattak megint. Még akkor is, ha a Rayt követően érte el a legnagyobb sikerét, a - most a halála után fél évvel nyolc Grammyt leakasztó - duetteket tartalmazó Genius Loves Company című albumával.

F. D. J.

Warner, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.