Lemez: Vagy mégse...? (The Lost Chords)

  • Czabán György
  • 2005. február 17.

Zene

Ez az új Carla Bley-kvartett neve, s egyben ezzel a címmel jelent meg a legutóbbi albuma. Pedig a hölgy már elég régen kergeti az elveszettnek hitt akkordokat. Mint zongorista, orgonista, zenekarvezető s elsősorban mint komponista, hangszerelő.

Ez az új Carla Bley-kvartett neve, s egyben ezzel a címmel jelent meg a legutóbbi albuma. Pedig a hölgy már elég régen kergeti az elveszettnek hitt akkordokat. Mint zongorista, orgonista, zenekarvezetõ s elsõsorban mint komponista, hangszerelõ.

Bley 1938-ban született Oaklandban, 1955-ben költözött New Yorkba, ahol végigjárta a klasszikus autodidakta utat. Cigarettaárus kislányként kezdte a Birdland nevû dzsesszklubban, ahol nyilván jó zenéket hallott és fontos emberekkel találkozhatott. Egy Paul Bley nevû zongoristához hozzá is ment feleségül, neki írta az elsõ darabjait. A Jazz Composers Orchestrát azonban már a második férjével, Michael Mantlerrel alapította, majd 1967-ben megjelentette elsõ önálló lemezét A Genuine Tong Funeral címmel. Az áttörést, a sikert 1971-es operája, az Escalator Over The Hill hozta meg; azóta huszonhat albuma látott napvilágot, szinte csak a saját kompozícióival.

Nagyszerû felvételeket ered-ményezett az együttmûködése a Charlie Haden's Liberation Music Orchestrával. Kedveli a nagyobb formációkat, Kurt Weill és Nino Rota éppúgy hatott rá, mint Duke Ellington vagy Charles Mingus, de mindebbõl egy teljesen egyedi, erõteljes és bájos zenei világot teremtett, ami tele van humorral.

Legújabb albuma - melyet az együttes 2003-as európai turnéján rögzítettek - visszatérés a Thelonious Monk-féle egyszerûséghez. Sok levegõ van a nagy harmonikus kontrasztok között, a humor iróniává szelídül, a nagy érzések drámává mélyülnek. Intelligens, elegáns zene ez, relaxált funkyritmusokkal vagy éppen gurulós szvinges alapokkal. A jól áttekinthetõ struktúrákat sok improvizáció kelti életre, s mindezt egy kellemesen interaktív csapat tálalja. Andy Sheppard, a fiatal angol szaxofonos átgondolt és életteli, Billy Drummond erõteljesen, de diszkréten dobol, az élettárs és akusztikus basszusgitáros Steve Swallow pedig jobb, mint valaha.

Carla Bley soha nem akart virtuóz zongoristának tûnni, amihez képest most sokat és kedvvel játszik: minden billentésének súlya van. Mondhatjuk azt is, hogy talán ez a legdzsesszesebb albuma. Nem elsõre üt, de többszöri hallgatás után nehéz szabadulni tõle. Aki ismerkedni akarna az egyik legjelentõsebb nõnemû zeneszerzõ világával, annak inkább a Fleur Carnivore, az European Tour 1977 vagy a Social Studies címû lemezeket ajánlanám, de a haladóknak a The Lost Chords is sok finomságot és örömöt fog jelenteni.

Czabán György

ECM Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.