Lemez: Vagy mégse...? (The Lost Chords)

  • Czabán György
  • 2005. február 17.

Zene

Ez az új Carla Bley-kvartett neve, s egyben ezzel a címmel jelent meg a legutóbbi albuma. Pedig a hölgy már elég régen kergeti az elveszettnek hitt akkordokat. Mint zongorista, orgonista, zenekarvezető s elsősorban mint komponista, hangszerelő.

Ez az új Carla Bley-kvartett neve, s egyben ezzel a címmel jelent meg a legutóbbi albuma. Pedig a hölgy már elég régen kergeti az elveszettnek hitt akkordokat. Mint zongorista, orgonista, zenekarvezetõ s elsõsorban mint komponista, hangszerelõ.

Bley 1938-ban született Oaklandban, 1955-ben költözött New Yorkba, ahol végigjárta a klasszikus autodidakta utat. Cigarettaárus kislányként kezdte a Birdland nevû dzsesszklubban, ahol nyilván jó zenéket hallott és fontos emberekkel találkozhatott. Egy Paul Bley nevû zongoristához hozzá is ment feleségül, neki írta az elsõ darabjait. A Jazz Composers Orchestrát azonban már a második férjével, Michael Mantlerrel alapította, majd 1967-ben megjelentette elsõ önálló lemezét A Genuine Tong Funeral címmel. Az áttörést, a sikert 1971-es operája, az Escalator Over The Hill hozta meg; azóta huszonhat albuma látott napvilágot, szinte csak a saját kompozícióival.

Nagyszerû felvételeket ered-ményezett az együttmûködése a Charlie Haden's Liberation Music Orchestrával. Kedveli a nagyobb formációkat, Kurt Weill és Nino Rota éppúgy hatott rá, mint Duke Ellington vagy Charles Mingus, de mindebbõl egy teljesen egyedi, erõteljes és bájos zenei világot teremtett, ami tele van humorral.

Legújabb albuma - melyet az együttes 2003-as európai turnéján rögzítettek - visszatérés a Thelonious Monk-féle egyszerûséghez. Sok levegõ van a nagy harmonikus kontrasztok között, a humor iróniává szelídül, a nagy érzések drámává mélyülnek. Intelligens, elegáns zene ez, relaxált funkyritmusokkal vagy éppen gurulós szvinges alapokkal. A jól áttekinthetõ struktúrákat sok improvizáció kelti életre, s mindezt egy kellemesen interaktív csapat tálalja. Andy Sheppard, a fiatal angol szaxofonos átgondolt és életteli, Billy Drummond erõteljesen, de diszkréten dobol, az élettárs és akusztikus basszusgitáros Steve Swallow pedig jobb, mint valaha.

Carla Bley soha nem akart virtuóz zongoristának tûnni, amihez képest most sokat és kedvvel játszik: minden billentésének súlya van. Mondhatjuk azt is, hogy talán ez a legdzsesszesebb albuma. Nem elsõre üt, de többszöri hallgatás után nehéz szabadulni tõle. Aki ismerkedni akarna az egyik legjelentõsebb nõnemû zeneszerzõ világával, annak inkább a Fleur Carnivore, az European Tour 1977 vagy a Social Studies címû lemezeket ajánlanám, de a haladóknak a The Lost Chords is sok finomságot és örömöt fog jelenteni.

Czabán György

ECM Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.