Lemez: Vagy mégse...? (The Lost Chords)

  • Czabán György
  • 2005. február 17.

Zene

Ez az új Carla Bley-kvartett neve, s egyben ezzel a címmel jelent meg a legutóbbi albuma. Pedig a hölgy már elég régen kergeti az elveszettnek hitt akkordokat. Mint zongorista, orgonista, zenekarvezető s elsősorban mint komponista, hangszerelő.

Ez az új Carla Bley-kvartett neve, s egyben ezzel a címmel jelent meg a legutóbbi albuma. Pedig a hölgy már elég régen kergeti az elveszettnek hitt akkordokat. Mint zongorista, orgonista, zenekarvezetõ s elsõsorban mint komponista, hangszerelõ.

Bley 1938-ban született Oaklandban, 1955-ben költözött New Yorkba, ahol végigjárta a klasszikus autodidakta utat. Cigarettaárus kislányként kezdte a Birdland nevû dzsesszklubban, ahol nyilván jó zenéket hallott és fontos emberekkel találkozhatott. Egy Paul Bley nevû zongoristához hozzá is ment feleségül, neki írta az elsõ darabjait. A Jazz Composers Orchestrát azonban már a második férjével, Michael Mantlerrel alapította, majd 1967-ben megjelentette elsõ önálló lemezét A Genuine Tong Funeral címmel. Az áttörést, a sikert 1971-es operája, az Escalator Over The Hill hozta meg; azóta huszonhat albuma látott napvilágot, szinte csak a saját kompozícióival.

Nagyszerû felvételeket ered-ményezett az együttmûködése a Charlie Haden's Liberation Music Orchestrával. Kedveli a nagyobb formációkat, Kurt Weill és Nino Rota éppúgy hatott rá, mint Duke Ellington vagy Charles Mingus, de mindebbõl egy teljesen egyedi, erõteljes és bájos zenei világot teremtett, ami tele van humorral.

Legújabb albuma - melyet az együttes 2003-as európai turnéján rögzítettek - visszatérés a Thelonious Monk-féle egyszerûséghez. Sok levegõ van a nagy harmonikus kontrasztok között, a humor iróniává szelídül, a nagy érzések drámává mélyülnek. Intelligens, elegáns zene ez, relaxált funkyritmusokkal vagy éppen gurulós szvinges alapokkal. A jól áttekinthetõ struktúrákat sok improvizáció kelti életre, s mindezt egy kellemesen interaktív csapat tálalja. Andy Sheppard, a fiatal angol szaxofonos átgondolt és életteli, Billy Drummond erõteljesen, de diszkréten dobol, az élettárs és akusztikus basszusgitáros Steve Swallow pedig jobb, mint valaha.

Carla Bley soha nem akart virtuóz zongoristának tûnni, amihez képest most sokat és kedvvel játszik: minden billentésének súlya van. Mondhatjuk azt is, hogy talán ez a legdzsesszesebb albuma. Nem elsõre üt, de többszöri hallgatás után nehéz szabadulni tõle. Aki ismerkedni akarna az egyik legjelentõsebb nõnemû zeneszerzõ világával, annak inkább a Fleur Carnivore, az European Tour 1977 vagy a Social Studies címû lemezeket ajánlanám, de a haladóknak a The Lost Chords is sok finomságot és örömöt fog jelenteni.

Czabán György

ECM Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.