Lemez: Vörös csillagok (Mahala Rai Banda)

Zene

A romániai cigányzenének eddig két nemzetközi befutója volt, a Taraf de Haidouks és a Fanfare Ciocarlia. Együtt szorgoskodik mindkettõben két-három nemzedék, és amilyen könnyedén folyatják össze a maguk különbözõ hagyományait, abban is sok a rokonság, az egyiket egy belga, a másikat egy német ügynökség emelte ki a semmibõl, és folytathatnánk még - de aki a párhuzamok mentén halad, az most alighanem rossz úton jár.

A lényeg ugyanis a másságban keresendõ, annak pedig megvan a maga földrajzi meghatározottsága: a Bukarest közeli Taraf de Haidouks a Kárpátoktól délre jellemzõ vonós zenekaroknak, a moldovai Fanfare Ciocarlia pedig az északon honos rezesbandáknak a "szinonimája".

És most itt van harmadiknak a Mahala Rai Banda, ugyanannak a belga expedíciónak a felfedezettjeként; benne két-három nemzedék, megannyi befolyás, egyik-másik tagja jól ismert a Haidouks-körbõl, aztán vannak köztük, akik Moldovából valók. Immár a nyugati ismertség is kipipálható, ami pedig a muzsikájukat illeti, az a déli vonós- és az északi rezesbandák dolgainak a keveréke. Szóval úgy is hallgatható, mintha a Haidouks és a Ciocarlia "egyszerre" szólna, de úgy is - és én inkább ezt tanácsolnám -, mintha egy harmadik, egy eddig ismeretlen, ám nem kevésbé autentikus romániai nyelvjárásra bukkantunk volna. Mert ahogyan a tuba-szaxofon-klarinét-trombita együtt él a hegedûvel-harmonikával-dobbal-cimbalommal-bõgõvel, abban semmi csináltság, semmi "poén" nincsen, az valahogy úgy revelatív, hogy közben teljesen hétköznapi. És rendkívül szórakoztató. Nincsenek rosszabb és nincsenek jobb számok, a Mahala (a roma gettók neve) bemutatkozása mindvégig üdítõ buli. Egy kis eredeti zene, egy kis megdolgozott Balkán, egy kis tradicionális és egy kis lopkovic, ahogy azt arrafelé szokás és kell. Aki nagyon fülel, még a katonai indulókból is elcsíphet pár taktust, de ez megint csak oké, ezek a derék rezesek katonazenészként szolgáltak az elõzõ rendszerben.

Úgyhogy öt darab vörös csillag, az a legkevesebb. Elvégre a Mahala Rai Banda azoknak is tuti lehet, akik még odavannak a Haidouksért meg/vagy a Ciocarliáért, és azoknak is, akik esetleg unják már kicsit.

Marton László Távolodó

Crammed Discs, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.