Leonard Cohen: Popular Problems

  • - köves -
  • 2014. november 23.

Zene

Lassú, értő szex vagy egy gyors numera? Lehúzó kritikák vagy lehúzó népirtások? Terítéken a 80 évesen is virgonc dalnok új lemeze.

Móricka szerint, aki természetesen a rock ’n’ rollhoz is nagyon ért, Leonard Cohen új lemezének első száma a dugásról szól, de a nemzetközi szaklapok is arra a következtésre jutottak, hogy a Slow az immár 80 – de a lemezkészítés során még csak 79 – éves nagyság szexuál-sebességtani székfoglalója, mely a „lassúság kontra gyorsan zavarjuk le” örök dilemmáját járja körül mértékadó leonardi dörmögéssel. Zorán inkább a következő dalt, az Almost Like The Bluest fogja feldolgozni, azt, amiben Cohen olyan könnyedséggel jut el néhány rövid soron belül a lehúzó kritikák miatti bánatától a népirtások felett érzett rossz érzéseiig, hogy ha a dallamos öngúny kategóriában is osztanának Grammyt, máris oda lehetne ítélni neki a díjat.

Mindig is jól állt Cohennek a kikacsintós, de távolról sem öncélú kétértelműség, ami ugyanolyan jól öregedett, mint maga a művész, aki biztosan megéli még, hogy valamelyik luxushotel zenélő luxusliftjében visszahallja fülbemászó sorait: „I listened to their story / Of the Gypsies and the Jews / It was good, it wasn’t boring / It was almost like the blues.” Szeretnénk ott lenni vele a liftben, és kajánul figyelni, milyen arcot vág a wellnessező utazóközönség.

false

Mást nem is nagyon lehet, mint figyelni – táncolni például nem lehet Cohenre, verses lemezre nem is szokás. Cohen épp csak annyira mímeli az éneklést, mint máskor, a hangszereléssel sem sokat bíbelődött, az efféle hívságok csak elterelnék a figyelmet a lényegről; a háborúról, a dugásról, a kisebb-nagyobb világégésekről, és persze az egymást soha meg nem értő férfiról és nőről daloló költőről. A végére még azt az arcátlanságot is megengedi magának Cohen, hogy végromlás helyett boldog és dalos végkifejletet prognosztizál, ha nem is a világnak, csak saját magának. Mint aki osztja a másik nagy költő, Woody Allen véleményét: „Én nem az emberek emlékezetében, hanem a lakásomban akarok tovább élni.”

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.