Leonard Cohen: Popular Problems

  • - köves -
  • 2014. november 23.

Zene

Lassú, értő szex vagy egy gyors numera? Lehúzó kritikák vagy lehúzó népirtások? Terítéken a 80 évesen is virgonc dalnok új lemeze.

Móricka szerint, aki természetesen a rock ’n’ rollhoz is nagyon ért, Leonard Cohen új lemezének első száma a dugásról szól, de a nemzetközi szaklapok is arra a következtésre jutottak, hogy a Slow az immár 80 – de a lemezkészítés során még csak 79 – éves nagyság szexuál-sebességtani székfoglalója, mely a „lassúság kontra gyorsan zavarjuk le” örök dilemmáját járja körül mértékadó leonardi dörmögéssel. Zorán inkább a következő dalt, az Almost Like The Bluest fogja feldolgozni, azt, amiben Cohen olyan könnyedséggel jut el néhány rövid soron belül a lehúzó kritikák miatti bánatától a népirtások felett érzett rossz érzéseiig, hogy ha a dallamos öngúny kategóriában is osztanának Grammyt, máris oda lehetne ítélni neki a díjat.

Mindig is jól állt Cohennek a kikacsintós, de távolról sem öncélú kétértelműség, ami ugyanolyan jól öregedett, mint maga a művész, aki biztosan megéli még, hogy valamelyik luxushotel zenélő luxusliftjében visszahallja fülbemászó sorait: „I listened to their story / Of the Gypsies and the Jews / It was good, it wasn’t boring / It was almost like the blues.” Szeretnénk ott lenni vele a liftben, és kajánul figyelni, milyen arcot vág a wellnessező utazóközönség.

false

Mást nem is nagyon lehet, mint figyelni – táncolni például nem lehet Cohenre, verses lemezre nem is szokás. Cohen épp csak annyira mímeli az éneklést, mint máskor, a hangszereléssel sem sokat bíbelődött, az efféle hívságok csak elterelnék a figyelmet a lényegről; a háborúról, a dugásról, a kisebb-nagyobb világégésekről, és persze az egymást soha meg nem értő férfiról és nőről daloló költőről. A végére még azt az arcátlanságot is megengedi magának Cohen, hogy végromlás helyett boldog és dalos végkifejletet prognosztizál, ha nem is a világnak, csak saját magának. Mint aki osztja a másik nagy költő, Woody Allen véleményét: „Én nem az emberek emlékezetében, hanem a lakásomban akarok tovább élni.”

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.