Lemez

Tegan and Sara: Love You To Death

  • G.A.
  • 2016. július 30.

Zene

Ha nem a keresztneveikből áll, a kanadai testvérduó talán még a zenekara nevét is megváltoztatta volna, amikor két évvel ezelőtt a hetedik lemezén, a Heart­throbon az addigi, kedvesen introvertált indie-rockból szolidan bombasztikus szintipoppá formálta át a dalait – kereskedelmi és kritikai szempontból is maximális sikerrel. Másfelől viszont az ikerlányok akkor és most, ezen a friss albumon is csak a hangzást csinosították ki, a belső lényeg nem változott, sőt: a korábban sem tagadott, de nem feltétlenül hangsúlyozott queer tartalom még plasztikusabbá is vált. Hogy mást ne mondjunk, a Love You to Death első rádiós dala, a Boyfriend Sara Quin életének azt az élményét dolgozza fel, amikor kivédhetetlenül magába bolondított egy addig önmagát makulátlanul heteroszexuálisnak gondoló fiatal nőt (akivel egyébiránt azóta is együtt él). Erre a nyíltságra és személyességre nagy szükség van azon a lemezen, amely egyébként egy jól megreflektorozott korcsolyapálya jeges szikrázását idézi fel a maga vaskos, a 80-as éveket telibe találó szintetizátoraival és dobgépeivel. Robyn pár évvel ezelőtti, egyszerre érzékeny és intenzíven pumpáló skandináv elektropopja találkozik itt Madonna valahai fénykorával, és sikerült is jó néhány arénarengető refrént találni a vállalkozáshoz: a Stop Desire és főleg a U-Turn (amely talán még Tarlós Istvánt is lelkes bólogatásra késztetné egy szivárványos zászló alatt) például könnyedén letarolhatja a világot, még mielőtt véget ér a nyár. A nyár és a világ is megköszönné.

Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.