Lemez

Leslie West: Still Climbing

  • Soós Tamás
  • 2013. december 28.

Zene

A blues fiatalít. Egy lábon járó példája ennek a Mountain-gitáros Leslie West, aki már a rockzene születésénél is ott sertepertélt.

A lakonikus világsikert (Mississippi Queen) és majd' fél évszázados szólókarriert magáénak tudó zenészt az sem küldte nyugdíjba, hogy 2011-ben cukorbajának szövődményei miatt amputálták a jobb lábát. Sőt, három hónapra rá már egyik legjobb szólólemezével ívelte fel karrierjét: az Unusual Suspectsszel kilépett a 2000-es évek tradicionális blueslemezeinek (Blues To Die For, Got Blooze, Blue Me) szűkebb keretei közül, és visszanyúlt a Mountain sárlepte bluest országútszéli krimókba illő hard rockkal egyensúlyozó stíluskevercséhez. A tónus- és műfajgazdag gitározás mellett West mélyen érző hangjátéka, az elégikus élettapasztalatra meztelen jókedvet rétegző énekmelódiák küldik az életmű legjobbjai közé a Still Climbingot is.

A Mountain debütlemezére, a Climbing!-ra visszautaló albumot több "leg"-gel is megszórja az öreg: a halálfélelmével cinikusan számot vető Dyin' Since The Day I Was Born a legsúlyosabb West-szerzemény (az Alter Bridge gitárosa, Mark Tremonti pakol bele metálos riffeket), a Fade Into You pedig a szívet legerősebben markoló lírája. Mint Johnny Cash anno Trent Reznor Hurtjét, olyan karcos melankóliával írja át a Nashville-sorozatban felfedezett, folkhangulatú szerzeményt. A vendéglista amúgy most is VIP-klubhoz hasonlatos, a Busted, Disgusted Or Deadben Johnny Winterrel teker slide gitár duettet, a Feeling Goodban pedig a Twisted Sister örökifjonc énekese, Dee Snider bizonyítja, hogy bluesközegben is otthonosan ficánkol. A hangulatra viszont a feleségével írt dalokban érez rá a leginkább Leslie: a szerelmi fogadalmat bluesmesében közlő Tales of Woe-ban és a West-slágerlista élére kapaszkodó, rügyfakasztóan derűs Don't Ever Let Me Go-ban. Hiába, a jó blues mindig önéletrajzi ihletésű.

Mascot Records, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.