Lemez

Leslie West: Still Climbing

  • Soós Tamás
  • 2013. december 28.

Zene

A blues fiatalít. Egy lábon járó példája ennek a Mountain-gitáros Leslie West, aki már a rockzene születésénél is ott sertepertélt.

A lakonikus világsikert (Mississippi Queen) és majd' fél évszázados szólókarriert magáénak tudó zenészt az sem küldte nyugdíjba, hogy 2011-ben cukorbajának szövődményei miatt amputálták a jobb lábát. Sőt, három hónapra rá már egyik legjobb szólólemezével ívelte fel karrierjét: az Unusual Suspectsszel kilépett a 2000-es évek tradicionális blueslemezeinek (Blues To Die For, Got Blooze, Blue Me) szűkebb keretei közül, és visszanyúlt a Mountain sárlepte bluest országútszéli krimókba illő hard rockkal egyensúlyozó stíluskevercséhez. A tónus- és műfajgazdag gitározás mellett West mélyen érző hangjátéka, az elégikus élettapasztalatra meztelen jókedvet rétegző énekmelódiák küldik az életmű legjobbjai közé a Still Climbingot is.

A Mountain debütlemezére, a Climbing!-ra visszautaló albumot több "leg"-gel is megszórja az öreg: a halálfélelmével cinikusan számot vető Dyin' Since The Day I Was Born a legsúlyosabb West-szerzemény (az Alter Bridge gitárosa, Mark Tremonti pakol bele metálos riffeket), a Fade Into You pedig a szívet legerősebben markoló lírája. Mint Johnny Cash anno Trent Reznor Hurtjét, olyan karcos melankóliával írja át a Nashville-sorozatban felfedezett, folkhangulatú szerzeményt. A vendéglista amúgy most is VIP-klubhoz hasonlatos, a Busted, Disgusted Or Deadben Johnny Winterrel teker slide gitár duettet, a Feeling Goodban pedig a Twisted Sister örökifjonc énekese, Dee Snider bizonyítja, hogy bluesközegben is otthonosan ficánkol. A hangulatra viszont a feleségével írt dalokban érez rá a leginkább Leslie: a szerelmi fogadalmat bluesmesében közlő Tales of Woe-ban és a West-slágerlista élére kapaszkodó, rügyfakasztóan derűs Don't Ever Let Me Go-ban. Hiába, a jó blues mindig önéletrajzi ihletésű.

Mascot Records, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.