Lemez

Leslie West: Still Climbing

  • Soós Tamás
  • 2013. december 28.

Zene

A blues fiatalít. Egy lábon járó példája ennek a Mountain-gitáros Leslie West, aki már a rockzene születésénél is ott sertepertélt.

A lakonikus világsikert (Mississippi Queen) és majd' fél évszázados szólókarriert magáénak tudó zenészt az sem küldte nyugdíjba, hogy 2011-ben cukorbajának szövődményei miatt amputálták a jobb lábát. Sőt, három hónapra rá már egyik legjobb szólólemezével ívelte fel karrierjét: az Unusual Suspectsszel kilépett a 2000-es évek tradicionális blueslemezeinek (Blues To Die For, Got Blooze, Blue Me) szűkebb keretei közül, és visszanyúlt a Mountain sárlepte bluest országútszéli krimókba illő hard rockkal egyensúlyozó stíluskevercséhez. A tónus- és műfajgazdag gitározás mellett West mélyen érző hangjátéka, az elégikus élettapasztalatra meztelen jókedvet rétegző énekmelódiák küldik az életmű legjobbjai közé a Still Climbingot is.

A Mountain debütlemezére, a Climbing!-ra visszautaló albumot több "leg"-gel is megszórja az öreg: a halálfélelmével cinikusan számot vető Dyin' Since The Day I Was Born a legsúlyosabb West-szerzemény (az Alter Bridge gitárosa, Mark Tremonti pakol bele metálos riffeket), a Fade Into You pedig a szívet legerősebben markoló lírája. Mint Johnny Cash anno Trent Reznor Hurtjét, olyan karcos melankóliával írja át a Nashville-sorozatban felfedezett, folkhangulatú szerzeményt. A vendéglista amúgy most is VIP-klubhoz hasonlatos, a Busted, Disgusted Or Deadben Johnny Winterrel teker slide gitár duettet, a Feeling Goodban pedig a Twisted Sister örökifjonc énekese, Dee Snider bizonyítja, hogy bluesközegben is otthonosan ficánkol. A hangulatra viszont a feleségével írt dalokban érez rá a leginkább Leslie: a szerelmi fogadalmat bluesmesében közlő Tales of Woe-ban és a West-slágerlista élére kapaszkodó, rügyfakasztóan derűs Don't Ever Let Me Go-ban. Hiába, a jó blues mindig önéletrajzi ihletésű.

Mascot Records, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.