Lemez

SCNTST: Self Therapy

  • - minek -
  • 2013. december 28.

Zene

A berlini Bryan Muller mindössze 20 éves - érdemes eszünkbe vésni, mielőtt meghallgatnánk meglepően érett és stílusos debütálását. Indíttatására jellemző, hogy Alex Ridha, alias Boys Noize hasonnevű kiadójánál talált otthonra, ám mostanában készült zenéiből már senki sem hallaná ki a koppanós elektrót - ahogy a kiadó újabb keletű kiadványai maguk is örvendetes sokszínűségről árulkodnak.

Muller egyenesen fürdik ebben az újonnan megtalált formai és stiláris gazdagságban: a techno/house szubkultúra múltjának kútja is mélységes mély, s aki belenéz, nem biztos, hogy elszédül - pláne, ha ilyen tehetséges, mint a Self Therapy alkotója. Neki arra is van érkezése, hogy jól értelmezhető sorrendbe rendezze a house izgalmasabb ágából, a technotradícióból, az intelligensnek is nevezett elektronikából, a néhai absztrakt hiphopból, sőt a drum and bass finomabb vonalaiból is (lásd: Fovea) merítő zenéit. A szinte simogató finomságú darabokat kattogósan érdes, de még mindig játékos és friss szerzemények követik: ilyen például a Park By Night szabálytalan, szétcsavart technója. A számok jó része kellemesen meglepi a befogadót: a Throwback üdítően friss lüktetését éppoly örömmel fogadhatjuk, mint a Chilliger Track füstös, alpesi hiphopját vagy a King Of The Beats egyértelmű tribute-ját. A végén pedig két olyan - sokfelvonásos, szinte epikus, néhol trance-be hajló, mégis lüktető - tánczenei darab is található (a Mintra, illetve a címadó), melyekért már most járna a zenekészítő számára a jeles osztályzat.

Boysnoize/Deep Distribution, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.