Lemez

SCNTST: Self Therapy

  • - minek -
  • 2013. december 28.

Zene

A berlini Bryan Muller mindössze 20 éves - érdemes eszünkbe vésni, mielőtt meghallgatnánk meglepően érett és stílusos debütálását. Indíttatására jellemző, hogy Alex Ridha, alias Boys Noize hasonnevű kiadójánál talált otthonra, ám mostanában készült zenéiből már senki sem hallaná ki a koppanós elektrót - ahogy a kiadó újabb keletű kiadványai maguk is örvendetes sokszínűségről árulkodnak.

Muller egyenesen fürdik ebben az újonnan megtalált formai és stiláris gazdagságban: a techno/house szubkultúra múltjának kútja is mélységes mély, s aki belenéz, nem biztos, hogy elszédül - pláne, ha ilyen tehetséges, mint a Self Therapy alkotója. Neki arra is van érkezése, hogy jól értelmezhető sorrendbe rendezze a house izgalmasabb ágából, a technotradícióból, az intelligensnek is nevezett elektronikából, a néhai absztrakt hiphopból, sőt a drum and bass finomabb vonalaiból is (lásd: Fovea) merítő zenéit. A szinte simogató finomságú darabokat kattogósan érdes, de még mindig játékos és friss szerzemények követik: ilyen például a Park By Night szabálytalan, szétcsavart technója. A számok jó része kellemesen meglepi a befogadót: a Throwback üdítően friss lüktetését éppoly örömmel fogadhatjuk, mint a Chilliger Track füstös, alpesi hiphopját vagy a King Of The Beats egyértelmű tribute-ját. A végén pedig két olyan - sokfelvonásos, szinte epikus, néhol trance-be hajló, mégis lüktető - tánczenei darab is található (a Mintra, illetve a címadó), melyekért már most járna a zenekészítő számára a jeles osztályzat.

Boysnoize/Deep Distribution, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.