Koncert

Britten 100

Zene

A múlt csütörtökön és pénteken, az angol zeneszerző születésének századik évfordulóján és annak előestéjén úgy tűnhetett, Pesten valóságos Britten-kultusz virágzik. Oratórium- és opera-előadás, sőt a Rózsavölgyi Szalonban még egy kamaradarab (Halál Velencében) bemutatója is Benjamin Brittent idézte.

A Nemzeti Filharmonikusok csütörtöki koncertjükön az 1962-es Háborús requiem megszólaltatására vállalkoztak a hazánkban jól ismert brit karmester, a fogadott pécsi Howard Williams vezénylete alatt. A hagyományos liturgikus rekviemszöveget az első világháborúban elesett költő, Wilfred Owen verseivel összeelegyítő kompozíció fokozatosan erősödő, az utolsó két tételre végérvényesen lenyűgöző hatást váltott ki a hallgatóságból. Olyan felkavaró hatást, amelynek intenzitása felülmúlta a mégoly szépen sikerült koncertek benyomását is, s ebben kétségkívül Owen látomásos erejű szakaszainak is komoly szerepük volt. Aminthogy természetesen szerepe volt a kivételesen koncentrált előadásnak is, amelyben a Nemzeti Énekkar és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara éppúgy képességének legjavát adta, mint a három énekes szólista: a tenor Timothy Bentch, a német basszbariton, Stephan Loges és a szólamát a karzatról teljesítő Szabóki Tünde. A nagyjából másfél órás oratórium megszólaltatásának erényei valósággal összesűrűsödtek a mű 5. és 6. részében, az Agnus Dei és a Libera me szakaszaiban. Bentch realitástól eloldozott tenorhangja már az Agnust indító Owen-vers soraiban is felülmúlt vagy három béke-világkongresszusnyi pacifizmust, hogy azután a Libera me sodróan vizionárius versidézetében (Strange Meeting) Bentch mellett immár Loges pátosza és a zenekari kíséret lidérces vonós effektusai is megtegyék a magukét. A művet záró áment majd' egyperces néma csend követte, az utóbb menetrendszerűen bekövetkező vastapsnál ezerszer érzékletesebben bizonyítva az interpretáció érvényességét és közönségsikerét.

"Ím' dalba szedtük, mert a szó kevés, az emberszívet sújtó szenvedést." Ez az idézet már a pénteki, operaházi Britten-megemlékezés utolsó percében vált olvashatóvá a kivetítőn, az 1946-os Lukrécia meggyalázása zárómondata gyanánt. A kamaraopera, amellyel 2008-ban a szegedi operaversenyen, 2010-ben pedig a miskolci operafesztivál programján találkozhattunk, ezúttal Csányi János rendezésében és az ifjú Hámori Máté vezénylete alatt került fel egyetlen, ünnepi alkalomra az Opera színpadára, ahol is meglepően jól érvényesült az ismert római mondát krisztusi allúziókkal újrafogalmazó alkotás az énekes szereplők csupa fehér öltözékével, a dramatikus-szimbolikus mozzanatok énekesektől elkülönített, némajátékos megjelenítésével, s az előadáson következetesen végigvitt könyvtematikával. Mert bár a librettó (Ronald Duncan eredetije és - a színlap szerint - Lengyel Jenő kivetített fordítása egyaránt) jócskán tartalmazott lilás sorokat, azért Britten lecsupaszított és mégis tömény operazenéje mindvégig erős légkört garantált a közönség számára. A megszólalások többségét a történetet elbeszélő-kommentáló, egy-egy személyes Férfi és Női kórus teljesítette: Csiki Gábor hangsúlyos jelenlétű, a szemüveg le- és felvételében kiművelt játéka és énekbeszéde, valamint Wierdl Eszter élményszerűen kulturált megszólalásai mindvégig jól irányították a nézői-hallgatói figyelmet. A hatásában a római királyság megdöntéséhez elvezető nemtelen erőszaktétel elkövetője, elszenvedője és részvevő tanúi változó érdemjegyű angol kiejtéssel, de mind helytálltak. Az egykor Kathleen Ferrier számára komponált címszerepben Simon Krisztina mezzoszopránja és egész alakja tisztaságot, méghozzá az érzékiséggel jól megférő tisztaságot sugárzott, míg Lukrécia szerelmes férjét, Collatinust Cser Krisztián férfias eréllyel és legalább ily férfias lírával állította elénk.

Háborús requiem, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 21.

Lukrécia meggyalázása, Magyar Állami Operaház, november 22.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.