Koncert

Britten 100

Zene

A múlt csütörtökön és pénteken, az angol zeneszerző születésének századik évfordulóján és annak előestéjén úgy tűnhetett, Pesten valóságos Britten-kultusz virágzik. Oratórium- és opera-előadás, sőt a Rózsavölgyi Szalonban még egy kamaradarab (Halál Velencében) bemutatója is Benjamin Brittent idézte.

A Nemzeti Filharmonikusok csütörtöki koncertjükön az 1962-es Háborús requiem megszólaltatására vállalkoztak a hazánkban jól ismert brit karmester, a fogadott pécsi Howard Williams vezénylete alatt. A hagyományos liturgikus rekviemszöveget az első világháborúban elesett költő, Wilfred Owen verseivel összeelegyítő kompozíció fokozatosan erősödő, az utolsó két tételre végérvényesen lenyűgöző hatást váltott ki a hallgatóságból. Olyan felkavaró hatást, amelynek intenzitása felülmúlta a mégoly szépen sikerült koncertek benyomását is, s ebben kétségkívül Owen látomásos erejű szakaszainak is komoly szerepük volt. Aminthogy természetesen szerepe volt a kivételesen koncentrált előadásnak is, amelyben a Nemzeti Énekkar és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara éppúgy képességének legjavát adta, mint a három énekes szólista: a tenor Timothy Bentch, a német basszbariton, Stephan Loges és a szólamát a karzatról teljesítő Szabóki Tünde. A nagyjából másfél órás oratórium megszólaltatásának erényei valósággal összesűrűsödtek a mű 5. és 6. részében, az Agnus Dei és a Libera me szakaszaiban. Bentch realitástól eloldozott tenorhangja már az Agnust indító Owen-vers soraiban is felülmúlt vagy három béke-világkongresszusnyi pacifizmust, hogy azután a Libera me sodróan vizionárius versidézetében (Strange Meeting) Bentch mellett immár Loges pátosza és a zenekari kíséret lidérces vonós effektusai is megtegyék a magukét. A művet záró áment majd' egyperces néma csend követte, az utóbb menetrendszerűen bekövetkező vastapsnál ezerszer érzékletesebben bizonyítva az interpretáció érvényességét és közönségsikerét.

"Ím' dalba szedtük, mert a szó kevés, az emberszívet sújtó szenvedést." Ez az idézet már a pénteki, operaházi Britten-megemlékezés utolsó percében vált olvashatóvá a kivetítőn, az 1946-os Lukrécia meggyalázása zárómondata gyanánt. A kamaraopera, amellyel 2008-ban a szegedi operaversenyen, 2010-ben pedig a miskolci operafesztivál programján találkozhattunk, ezúttal Csányi János rendezésében és az ifjú Hámori Máté vezénylete alatt került fel egyetlen, ünnepi alkalomra az Opera színpadára, ahol is meglepően jól érvényesült az ismert római mondát krisztusi allúziókkal újrafogalmazó alkotás az énekes szereplők csupa fehér öltözékével, a dramatikus-szimbolikus mozzanatok énekesektől elkülönített, némajátékos megjelenítésével, s az előadáson következetesen végigvitt könyvtematikával. Mert bár a librettó (Ronald Duncan eredetije és - a színlap szerint - Lengyel Jenő kivetített fordítása egyaránt) jócskán tartalmazott lilás sorokat, azért Britten lecsupaszított és mégis tömény operazenéje mindvégig erős légkört garantált a közönség számára. A megszólalások többségét a történetet elbeszélő-kommentáló, egy-egy személyes Férfi és Női kórus teljesítette: Csiki Gábor hangsúlyos jelenlétű, a szemüveg le- és felvételében kiművelt játéka és énekbeszéde, valamint Wierdl Eszter élményszerűen kulturált megszólalásai mindvégig jól irányították a nézői-hallgatói figyelmet. A hatásában a római királyság megdöntéséhez elvezető nemtelen erőszaktétel elkövetője, elszenvedője és részvevő tanúi változó érdemjegyű angol kiejtéssel, de mind helytálltak. Az egykor Kathleen Ferrier számára komponált címszerepben Simon Krisztina mezzoszopránja és egész alakja tisztaságot, méghozzá az érzékiséggel jól megférő tisztaságot sugárzott, míg Lukrécia szerelmes férjét, Collatinust Cser Krisztián férfias eréllyel és legalább ily férfias lírával állította elénk.

Háborús requiem, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 21.

Lukrécia meggyalázása, Magyar Állami Operaház, november 22.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.