mi a kotta?

Lesz nekem egy szigetem

  • mi a kotta
  • 2012. február 20.

Zene

"Véleményem szerint egy versenymű zenéje lehet vidám és csillogó, nem kell mindenáron mélységre vagy drámai hatásra törekednie..." - fogalmazott G-dúr zongoraversenyéről szólván Maurice Ravel, aki egy helyütt arról is megemlékezett, hogy "a koncert nyitótémája egy vonaton jutott az eszembe, Oxford és London között félúton".

Ezt a dzsesszes gesztusokban gazdag versenyművet Messiaen - múlt héten emlegetett - Egzotikus madarait követően hallhatjuk majd a Fesztiválzenekar és a zongorista Dejan Lazic koncertjein (Nemzeti Hangversenyterem, január 21., háromnegyed nyolc, ill. 22., fél négy). Ezt zongorázza majd kedden Ránki Dezső is, ám ő már a Concerto Budapest hangversenyén dől neki az 1931-es ősbemutatójú remekmű magánszólamának (Nemzeti Hangversenyterem, január 24., fél nyolc).

Zongoraverseny és Nagy-Britannia - ezt a témát egy másik kiemelkedő koncertet emlegetve is továbbvihetjük, elvégre szerdán este Pesten vendégeljük az Academy of St. Martin in the Fields legendás együttesét, s koncertjükön Martin Helmchen éppenséggel Mendelssohn Birmingham számára komponált d-moll zongoraversenyét játssza majd (Nemzeti Hangversenyterem, január 25., fél nyolc). E koncertről fecserészve persze nem elégedhetünk meg az idén harmincéves német zongoraművész emlegetésével, hiszen Sir Neville Marriner 1959-ben alapított kamarazenekara maga az élő történelem, a mára nagyjából tovatűnt hanglemezkorszak dicsőséges veteránja. Valamely népszerű felvételük lejátszása nélkül bizony még az ezredforduló táján sem telhetett el nap, de jószerint még egyetlen reggel sem a Bartók rádió műsorán. Az együttes, amely ilyesformán annyiszor ébresztett már bennünket, ezúttal sem fog éppen elaltatni: igaz, erre akár már a Ruszlán és Ludmilla nyitányának lendülete és az Újvilág szimfónia hangereje is kellő garanciát jelenthet.

d-moll zongoraverseny Mendelssohn második versenyműve e hangszerre, s ez a számszerű tény, ha roppant sután is, de azért lehetőséget teremt a Pannon Filharmonikusok pesti programjának fölemlítésére, ahol is Bogányi Gergely Rahmanyinov ugyancsak második s egyúttal felülmúlhatatlan népszerűségű c-moll zongoraversenyével ül majd ki elénk (Nemzeti Hangversenyterem, január 20., fél nyolc). Épp ily felszíni összefüggés kínálna átkötést a MÁV Szimfonikus Zenekarának két hét végi koncertje (Olasz Intézet, január 20., hét óra, ill. 21., tizenegy óra) felé is, hiszen ott meg a sziget-tematikát folytathatnánk, hála az első szám gyanánt felhangzó Idomeneo-nyitánynak. Nem is álljuk meg a dolgot, méghozzá annál is kevésbé, hiszen a szigetére csak véres fogadalom árán visszajutó krétai király története a hét vége egy másik programjával, a MET szombati HD-közvetítésével is összecseng (Fesztivál Színház és Uránia, január 21., hét óra). Ezúttal ugyanis egy valódi, még a MET számára is szokatlan különlegesség ígérkezik a vetítővásznon A varázssziget cím alatt. A barokk komponisták szerzeményeiből összeállított opera pastiche cselekménye két Shakespeare-mű sztoriját vegyíti össze, azaz a Szentivánéji álom és A vihar szereplői fognak találkozni egymással a színpadon. Joyce DiDonatoLuca Pisaroni és társaik mellett még a Neptunusként megénekeltetett Plácido Domingo is előbukkan majd a habokból, hogy William Christie-nek semmiképp se kelljen Prospero módjára eltörnie a pálcáját. Már ha a barokk specialistája kivételesen igénybe venné e segédeszközt a taktírozáshoz.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?