rés a présen

Lett egy nagy földrész az őrjöngeni vágyóknak

Vranik Krisztián zeneszerző, programszervező

  • rés a présen
  • 2018. március 22.

Zene

rés a présen: A Realistic Crew nevű csapatod a kétezres évek elejének emblematikus zenei társulása volt. Mi hívta életre, és miért szűnt meg az együttműködés?

Vranik Krisztián: A név eleinte egy kulturális egyesületet takart, amely fiatal művészeket volt hivatott támogatni, 2001-ben létrehozott egy alkotói bázist az azóta már méltán ismert Kiégő Izzók nevű vizuális művészcsapattal. Túl sok mindent akartunk és nagyon fiatalok voltunk, így lett belőle inkább egy zenekar, amely a kritikák szerint egyedi világot tudott teremteni. Sok külföldi fellépésünk volt, és minden lemezünket nemzetközi kiadó jegyezte. Aztán, mondhatni, éhen halt a produkció.

rap: Lemezt jelentettél meg nemrég (N)euro-Zen címmel. (Kritikánkat lásd 2017. december 21-i számunk Visszhang rovatában – a szerk.) Kikkel készítetted, és mi volt a koncepció?

VK: Kihagytam pár évet más teendőim és a csalódottságom miatt, majd egyszer csak elkezdtem nem találni a helyemet a világban a saját zenék készítése nélkül. Most már látom, hogy hiba egy olyan flow-ról bármi oknál fogva lemondani, ami 18 éve az életed része, ugyanis 14 évesen kezdtem el az első dalokat írni. A koncepció szabad volt, de mindennél fontosabb az önazonossághoz való visszatalálás. Négy énekesnővel, egy trombitással és egy zongoristával dolgoztam – akik közül három emberrel még soha ezelőtt. Név szerint: Judie Jay, Csordás Zita, Odett, Jónás Vera, Tettamanti Tamás és Hegyi Dávid.

rap: Élőben lehet ezt hallani?

VK: Legközelebb az A38-on játszunk április 7-én a Volkova Sistersszel egy közös estén.

rap: A filmzenék mellett színházi zenékkel is foglalkozol. Mely filmekben, jelenleg futó előadásokban vagy jelen?

VK: Filmzenét legutóbb Az állampolgár című filmhez írtam közösen Kalotás Csabával, a színházi zenekészítés az az elmúlt években gyakoribb volt. Ami zenei­leg a legérdekesebb volt nekem, az Bánki Gergely rendezésében az 1 Link c. mono­dráma Vajdai Vilmossal a főszerepben, abban szinte végig zenék szólnak vagy sound design elemek. Ami még fontos állomás ebben számomra, az a finn nemzeti színháznak (Suomen Kansallisteatteri) egy munka, a Just Filming című előadás, ez március 22–23-án lesz látható a Trafóban.

rap: Az Anker’t egyik tulajdonosa vagy jó ideje. Milyennek látod onnan most a fővárosi klubéletet?

VK: Elképesztő most a felhozatal, de értelemszerűen hígul, amit a turisták kiszolgálása is generál, de szerintem ettől csak erősödik az underground szcéna. Az biztos, hogy 12 éve, ha végigsétáltál a Király utcán, a két kezeden meg tudtad számolni, hány emberrel találkoztál szerda éjfélkor. Akkor sok kis sziget volt az itt élőknek, most lett egy nagy földrész az őrjöngeni vágyóknak. Nincs ezzel baj, pont ilyen egy világváros, de erősen veszít ettől az éjszakai szórakozás az autentikusságából. Mi el is indultunk „kifelé”, február 20-án nyitunk egy kis művészeti központot, kávézót az Újlipótvárosban, KlinikA a neve.

rap: Mik a ti ajánlataitok a városnak a szezonban?

VK: A pénteki Oops és a szombati BudapestPop! vagy a jutyubdiszkók az Anker’t két táncterében igazán nagyot szólnak, de már csütörtökönként érdemes a Nixon vagy Slanki dj szettjeire benézni, az jóval undergroundabb, elektronikusabb, mint a hétvégék. Egyre több a vasárnapi család- és gyerekbarát programunk is, legyen az virágpiac vagy vegán foodfest.

rap: Mi akartál lenni kiskorodban, hogy végtére is ennyi minden lettél?

VK: Középpályás az Újpestben, ahogyan például Menyhárt Jenő is. Nem igazán tudtam. 28 évesen volt egy pont, amikor az ökölvívóedzőm pedzegette, hogy itt lenne az ideje versenyeken indulni, akkor kicsit elgondolkodtam, hogy ki is vagyok valójában. Tény, hogy van egy folyamatos önképkeresésem a sokadalomból adódóan, ami nagyon szabaddá, de bizonytalanná is tesz.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.