Liszt, rakéta, Jézus - A Passió Zsámbékon (színház)

  • Csáki Judit
  • 2005. augusztus 25.

Zene

Zsámbék, mármint a zsámbéki nyári színházi előadások mindig a térről szólnak elsősorban: a Passió például arról a rakétasilóról, ami pont úgy néz ki, mint egy kamiongarázs.

Zsámbék, mármint a zsámbéki nyári színházi előadások mindig a térről szólnak elsősorban: a Passió például arról a rakétasilóról, ami pont úgy néz ki, mint egy kamiongarázs. Nagy vaskapuk a rövidebbik végén, kis ablakok a plafon alatt, kis vaskapu a hosszanti oldal közepén. Kínálkozik, hogy hosszanti irányú legyen a játéktér is - szemben vele pedig néhány sorban ül a közönség. Ebben a térben játsszák a Passiót, Sopsits Árpád és Horváth Csaba rendezésében.

De a tér nem itt kezdődik, inkább itt végződik. A rakétabázis ugyanis, úgy, ahogy van, megdöbbentően és félelmetesen színházi: a meg-vadult növényzet éppúgy, mint a föld alá épített - pontosabban földdel beborított - bunkerszerű rakétagarázsok. A Budapestre nyíló

fantasztikus panoráma

természetesen nem a gyönyörködtetést szolgálta annak idején, amikor itt még nem színház volt - de ma, az elhagyatottság, a lepusztultság, elvadultság közepette ez az ellenpont. Semmi furcsa nincs végül is abban, hogy a színházi népség nagy lendülettel vetette rá magát e számtalan fantasztikus lehetőséget kínáló helyszínre (kicsike köszönet érte a régebbi fafejű helyi hatalmasságoknak, akik kiebrudalták a városközpontból a zsámbéki nyári színházat és Mátyás Irént). Bármire is vettünk hát jegyet, érdemes jóval előbb kimenni a helyszínre, és a bebarangolás révén ráhangolódniÉ leginkább tán arra, hogy a szabadság jó dolog.

Sopsits Árpád és Horváth Csaba számtalanszor feldolgozott témához nyúlt: Krisztus szenvedéstörténetéhez. Ezúttal főként az evangéliumokból vett idézetekkel dolgozott Sopsits és írótársa, Deres Péter - de a szöveg nem annyira fontos itt. Sokkal fontosabb, hogy Horváth Csaba koreográfiája a test, a mozgás és tánc nyelvén mintha egy párhuzamos történetet próbálna elmesélni.

A hosszúkás teret vastagon liszt borítja: a hatalmas és érintetlen fehérségről ki-ki arra asszociál, amire akar - úgyis összecsíkozzák hamarosan, és erről is lehet asszociálni. A táncosok többnyire az apostolokat adják - némelyiküknek arca és neve is van, például Simon Péter vagy Júdás. Kajafás és Pilátus szerepe összevonó-dik - igaz, inkább az utóbbié fontos - Gazsó György alakításában. Jézus anyját, Máriát Nyakó Júlia játssza, fokozott eszköztelenséggel, inkább tartással és arccal, mint bármi mással. Mária Magdolnából - ha jól láttam-értettem - kettő is volt: egy a színpadon, a táncosok között, s egy másik a játéktér előtti hosszú sávon; ez utóbbi, Kerekes Vica piros vízzel, azaz vérrel teli lavórt vitt lassú léptekkel ide-oda, olykor belekuporodott, majd megint kiszállt, s véres lábnyomokat hagyva a fehér vásznon továbbhaladt. Hát ezt én föl nem foghattam ugyan, de a produkció megengedte, hogy - ha nem épp előttem ment vagy kuporgott - elfeledkezzem róla.

A zene igencsak eklektikus, de ez speciel nem zavaró: leginkább amúgy is hangeffektus-sorozatként működik. Még az is lehet, hogy idézet is volt közte - na, azt nem fejtettem meg.

Pálfy Tibort e pillanatban az Isten is Jézusnak teremtette (észrevettem már az Othellóban, de még Iaszónban is) - hát most ő maga Jézus Krisztus. Lassú mozgással, lehajtott vagy épp

fölvetett fejjel

hozza is szépen az ikont, hihetetlen koncentrációval és fegyelemmel, valamint ihletetten is: még a haja is játszik. Valószínűleg azt a Jézust játssza, az alapvetőt, a szokásosat - nekem például a hajdani, méltán nagy sikerű film, a Jézus Krisztus szupersztár jutott eszembe róla.

A képek szépek - olykor fennkölten, máskor "natúrban" azok. Ebben a levegőben a finoman rebbenő lisztporon kívül a táncosoknak van oroszlánrészük: mozgásuk - a refrénszerűség révén is - filmes képsorozatot hoz létre. Gondoltam, bennük, azaz a tömeg - az apostolok vagy a zsidók - jelenlétében keresendő a jelentés maga; de ritka pillanatoktól eltekintve az ő képeikben is az érzéki hatás dominált. Olykor hittem csak, hogy a gyarló emberiséget láthatomÉ

A témának mostanában Dan Brown A Da Vinci-kód című spekulációja adott friss pezsgést és némi gellert. Lehet, hogy ennek hatása Sopsits és Horváth rendezésének néhány pillanatában a Jézus jobbján álló-táncoló fiús lány, aki ugyan kicsit sem játszotta Mária Magdolnát, sem Jézus feleségét, de mégis ott volt és ilyen volt.

A produkció vizuális ereje - leginkább a táncosok révén - megkapó. Ezzel el is vagyunk mi, közönség egy ideig, és csak utána kezdjük - ha kezdjük - a közlendőt firtatni. A Passió azonban túlságosan hosszú ahhoz, hogy ne érjünk el idáig - és attól kezdve a közismert végre várunk. A történet belső ritmusa itt bizony elakad - teszem azt, Péter háromszori megtagadására rákukorékol a kakas, de túl korán a véghez képest; vagy Krisztus az Olajfák hegyén töpreng túl későn, vagy a Golgota túl rövid a többihez képest, esetleg a keresztre feszítés túl hosszú -, és mire elérünk az amúgy tényleg csodásan szép utolsó képhez, amelyen élő, emberi keresztre feszítik Jézust, már meg is nyugszunk Isten ítéletében: megadóan tapsolunk.

Zsámbék, augusztus 7.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.