Liszt, rakéta, Jézus - A Passió Zsámbékon (színház)

  • Csáki Judit
  • 2005. augusztus 25.

Zene

Zsámbék, mármint a zsámbéki nyári színházi előadások mindig a térről szólnak elsősorban: a Passió például arról a rakétasilóról, ami pont úgy néz ki, mint egy kamiongarázs.

Zsámbék, mármint a zsámbéki nyári színházi előadások mindig a térről szólnak elsősorban: a Passió például arról a rakétasilóról, ami pont úgy néz ki, mint egy kamiongarázs. Nagy vaskapuk a rövidebbik végén, kis ablakok a plafon alatt, kis vaskapu a hosszanti oldal közepén. Kínálkozik, hogy hosszanti irányú legyen a játéktér is - szemben vele pedig néhány sorban ül a közönség. Ebben a térben játsszák a Passiót, Sopsits Árpád és Horváth Csaba rendezésében.

De a tér nem itt kezdődik, inkább itt végződik. A rakétabázis ugyanis, úgy, ahogy van, megdöbbentően és félelmetesen színházi: a meg-vadult növényzet éppúgy, mint a föld alá épített - pontosabban földdel beborított - bunkerszerű rakétagarázsok. A Budapestre nyíló

fantasztikus panoráma

természetesen nem a gyönyörködtetést szolgálta annak idején, amikor itt még nem színház volt - de ma, az elhagyatottság, a lepusztultság, elvadultság közepette ez az ellenpont. Semmi furcsa nincs végül is abban, hogy a színházi népség nagy lendülettel vetette rá magát e számtalan fantasztikus lehetőséget kínáló helyszínre (kicsike köszönet érte a régebbi fafejű helyi hatalmasságoknak, akik kiebrudalták a városközpontból a zsámbéki nyári színházat és Mátyás Irént). Bármire is vettünk hát jegyet, érdemes jóval előbb kimenni a helyszínre, és a bebarangolás révén ráhangolódniÉ leginkább tán arra, hogy a szabadság jó dolog.

Sopsits Árpád és Horváth Csaba számtalanszor feldolgozott témához nyúlt: Krisztus szenvedéstörténetéhez. Ezúttal főként az evangéliumokból vett idézetekkel dolgozott Sopsits és írótársa, Deres Péter - de a szöveg nem annyira fontos itt. Sokkal fontosabb, hogy Horváth Csaba koreográfiája a test, a mozgás és tánc nyelvén mintha egy párhuzamos történetet próbálna elmesélni.

A hosszúkás teret vastagon liszt borítja: a hatalmas és érintetlen fehérségről ki-ki arra asszociál, amire akar - úgyis összecsíkozzák hamarosan, és erről is lehet asszociálni. A táncosok többnyire az apostolokat adják - némelyiküknek arca és neve is van, például Simon Péter vagy Júdás. Kajafás és Pilátus szerepe összevonó-dik - igaz, inkább az utóbbié fontos - Gazsó György alakításában. Jézus anyját, Máriát Nyakó Júlia játssza, fokozott eszköztelenséggel, inkább tartással és arccal, mint bármi mással. Mária Magdolnából - ha jól láttam-értettem - kettő is volt: egy a színpadon, a táncosok között, s egy másik a játéktér előtti hosszú sávon; ez utóbbi, Kerekes Vica piros vízzel, azaz vérrel teli lavórt vitt lassú léptekkel ide-oda, olykor belekuporodott, majd megint kiszállt, s véres lábnyomokat hagyva a fehér vásznon továbbhaladt. Hát ezt én föl nem foghattam ugyan, de a produkció megengedte, hogy - ha nem épp előttem ment vagy kuporgott - elfeledkezzem róla.

A zene igencsak eklektikus, de ez speciel nem zavaró: leginkább amúgy is hangeffektus-sorozatként működik. Még az is lehet, hogy idézet is volt közte - na, azt nem fejtettem meg.

Pálfy Tibort e pillanatban az Isten is Jézusnak teremtette (észrevettem már az Othellóban, de még Iaszónban is) - hát most ő maga Jézus Krisztus. Lassú mozgással, lehajtott vagy épp

fölvetett fejjel

hozza is szépen az ikont, hihetetlen koncentrációval és fegyelemmel, valamint ihletetten is: még a haja is játszik. Valószínűleg azt a Jézust játssza, az alapvetőt, a szokásosat - nekem például a hajdani, méltán nagy sikerű film, a Jézus Krisztus szupersztár jutott eszembe róla.

A képek szépek - olykor fennkölten, máskor "natúrban" azok. Ebben a levegőben a finoman rebbenő lisztporon kívül a táncosoknak van oroszlánrészük: mozgásuk - a refrénszerűség révén is - filmes képsorozatot hoz létre. Gondoltam, bennük, azaz a tömeg - az apostolok vagy a zsidók - jelenlétében keresendő a jelentés maga; de ritka pillanatoktól eltekintve az ő képeikben is az érzéki hatás dominált. Olykor hittem csak, hogy a gyarló emberiséget láthatomÉ

A témának mostanában Dan Brown A Da Vinci-kód című spekulációja adott friss pezsgést és némi gellert. Lehet, hogy ennek hatása Sopsits és Horváth rendezésének néhány pillanatában a Jézus jobbján álló-táncoló fiús lány, aki ugyan kicsit sem játszotta Mária Magdolnát, sem Jézus feleségét, de mégis ott volt és ilyen volt.

A produkció vizuális ereje - leginkább a táncosok révén - megkapó. Ezzel el is vagyunk mi, közönség egy ideig, és csak utána kezdjük - ha kezdjük - a közlendőt firtatni. A Passió azonban túlságosan hosszú ahhoz, hogy ne érjünk el idáig - és attól kezdve a közismert végre várunk. A történet belső ritmusa itt bizony elakad - teszem azt, Péter háromszori megtagadására rákukorékol a kakas, de túl korán a véghez képest; vagy Krisztus az Olajfák hegyén töpreng túl későn, vagy a Golgota túl rövid a többihez képest, esetleg a keresztre feszítés túl hosszú -, és mire elérünk az amúgy tényleg csodásan szép utolsó képhez, amelyen élő, emberi keresztre feszítik Jézust, már meg is nyugszunk Isten ítéletében: megadóan tapsolunk.

Zsámbék, augusztus 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.