Lemez

Little Dragon: New Me, Same Us

  • - minek -
  • 2020. május 30.

Zene

A varázsos hangú Yukimi Nagano és szintén Göteborgból származó zenésztársai régóta mesterei a míves, félig elektronikus, félig organikus popzenének. Noha katarzist sosem lehetett várni a négy svédtől, de a minőségre egyszer sem lehetett panasz. A mások felvételein is kedvtelve közreműködő kvartett hatodik albumán (az elsőn, amelyik a Ninja Tune kiadónál jelent meg) szerencsére azt állítják előtérbe, amiben a legjobbak. Majd egytucatnyi szerzeményt kapunk, rendre a legjobb zenei nyersanyagból gyúrva, és a bőkezűen adagolt harmóniák, no meg a lüktető basszus könnyedén hozzásegítik a befogadót, hogy szobája szűk teréből kiröppenjen egy távoli univerzumba, ahol vérpezsdítő dallamokra és egzotikus ütemekre táncolhatja ki magából a napi stresszt. Ez a fajta nemes eszképizmus akkor működik igazán, ha a jó ízléssel és sok kreativitással összerakott dalok kellően laktató menüt kínálnak, és a soul-, r&b, diszkó-, afro-, jazz-, dub- és house-elemekből változatos arányban kikevert szerzemények rendre más érzékeny pontunkra tapintanak. Hol a zsigeri táncolhatnékot indítják be, hol szelíd melankóliával kecsegtetnek, de unatkozni nem hagynak egy pillanatra sem. Nagano különleges tónusú, titkokat rejtő hangjáról már eddig is ódákat zengtek – a technológiának hála, a más-más regiszteren megszólaló éneksávokat egymásra rétegezve, egymással is feleselve hallhatjuk. A Hold On, a Rush vagy az Are You Feeling Sad? a legjobb példák arra, hogyan kell megszólalnia ennek az egyszerre nosztalgikus és modern tánczenének.

Ninja Tune/Neon Music, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.