Lemez

Liturgy: The Ark Work

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2015. május 3.

Zene

A New York-i Hunter Hunt-Hendrix okos, angyalarcú fiú, aki filozófiát tanult a Columbián, és még harmincévesen is úgy fest, mintha éppen most lépett volna ki az 1996-os Hanson zenekarból. Ezek után talán meglepő lehet, hogy Hunt-Hendrix az elmúlt pár év egyik legvitatottabb black metal zenekarának, a Liturgynak a vezetője, dalszerzője és főideológusa is egyben. Utóbbit (mármint az ideológiát) egyébként érdemes komolyan venni, bár igazán nem hibáztatunk senkit, ha éppen nincs kedve leülni egy szabadon választott Liturgy-interjú vagy végeláthatatlan Hunt-Hendrix-esszé elé egy szótárral, hogy aztán apokaliptikus humanizmusról, transzcendens black metalról meg ki tudja, miféle hajmeresztő ostobaságokról tudjon meg fantasztikus részleteket.

A Liturgy 2011-es második nagylemezével, az Aesthethicával került fel a radarra, a világ pedig elkezdhetett barátkozni a „hipster black metal” műfajjal, amelyben már nem filctollal kifestett norvég futóbolondok tremolóztak szegecses alkarvédőben a gitáron, hanem művészi hajlamú, cuki amerikai srácok. Hogy most akkor az új lemez mennyire black metal, illetve az-e egyáltalán, a megfelelő felvarrók és kredibilitás hiányában nem fogjuk tudni eldönteni, az viszont biztos, hogy legtöbbször azért nagyjából annak hangzik – még ha az Under The Sign of The Black Markkal azért csak bajosan lehetne összekeverni. Igaz, itt az akár tradicionálisnak is nevezhető gitár- és dobjáték mellett-alatt-fölött van még kábé hatszáz sáv mindenféle izé: fúvósok, szintik, csilingelés, skótduda, dobgépek, zajok és mi­egyebek, amelyek valamiféle puha és eksztatikus ambientes-neofolkos-posztrockos-new age-es masszával vonják be a produkciót. Amúgy nem is lenne ez olyan rossz, ha a dalok átlaghosszúságát sikerült volna öt perc alatt tartani, ha Hunt-Hendrix nem énekelne ennyire tolakodó modorban, és ha sikerült volna ebben a közel egy órában legalább egy darab épkézláb riffet elrejteni.

 

Thrill Jockey, 2015

 

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.