Lemez

Liturgy: The Ark Work

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2015. május 3.

Zene

A New York-i Hunter Hunt-Hendrix okos, angyalarcú fiú, aki filozófiát tanult a Columbián, és még harmincévesen is úgy fest, mintha éppen most lépett volna ki az 1996-os Hanson zenekarból. Ezek után talán meglepő lehet, hogy Hunt-Hendrix az elmúlt pár év egyik legvitatottabb black metal zenekarának, a Liturgynak a vezetője, dalszerzője és főideológusa is egyben. Utóbbit (mármint az ideológiát) egyébként érdemes komolyan venni, bár igazán nem hibáztatunk senkit, ha éppen nincs kedve leülni egy szabadon választott Liturgy-interjú vagy végeláthatatlan Hunt-Hendrix-esszé elé egy szótárral, hogy aztán apokaliptikus humanizmusról, transzcendens black metalról meg ki tudja, miféle hajmeresztő ostobaságokról tudjon meg fantasztikus részleteket.

A Liturgy 2011-es második nagylemezével, az Aesthethicával került fel a radarra, a világ pedig elkezdhetett barátkozni a „hipster black metal” műfajjal, amelyben már nem filctollal kifestett norvég futóbolondok tremolóztak szegecses alkarvédőben a gitáron, hanem művészi hajlamú, cuki amerikai srácok. Hogy most akkor az új lemez mennyire black metal, illetve az-e egyáltalán, a megfelelő felvarrók és kredibilitás hiányában nem fogjuk tudni eldönteni, az viszont biztos, hogy legtöbbször azért nagyjából annak hangzik – még ha az Under The Sign of The Black Markkal azért csak bajosan lehetne összekeverni. Igaz, itt az akár tradicionálisnak is nevezhető gitár- és dobjáték mellett-alatt-fölött van még kábé hatszáz sáv mindenféle izé: fúvósok, szintik, csilingelés, skótduda, dobgépek, zajok és mi­egyebek, amelyek valamiféle puha és eksztatikus ambientes-neofolkos-posztrockos-new age-es masszával vonják be a produkciót. Amúgy nem is lenne ez olyan rossz, ha a dalok átlaghosszúságát sikerült volna öt perc alatt tartani, ha Hunt-Hendrix nem énekelne ennyire tolakodó modorban, és ha sikerült volna ebben a közel egy órában legalább egy darab épkézláb riffet elrejteni.

 

Thrill Jockey, 2015

 

 

alá

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.