Lemez

Lucie Horsch: Vivaldi

  • - csk -
  • 2017. március 2.

Zene

Sokan azt hiszik, furulyázni könnyű. Mekkorát tévednek! Talán azért vélekednek így, mert zenei tanulmányai elején a legtöbb gyerek furulyázgat egy kicsit. Vagy talán azért, mert a furulya „csak egy fadarab, rajta pár lyukkal”. De hát éppen azért olyan nehéz játszani rajta! Mert jól furulyázni nagyon nehéz, és igazán jól, virtuózan csak kevesen tudnak a világon. Közülük való egy tizenhét éves holland lány, Lucie Horsch, akinek Vivaldi-lemeze nemrég jelent meg. Versenyműveket játszik rajta – részben olyanokat, amelyeket a zeneszerző eredetileg is furulyára komponált, részben átiratokat, illetve vokális műveket is, furulyára és zenekarra alkalmazva.

A régi zene korhű előadópraxisának közönsége két nagy furulyás élményt hordoz magában. Az egyik a már elhunyt holland virtuóz, a rendkívüli érzékenységű Frans Brüggen hasonlíthatatlan játéka. A másik itáliai kortársunk, Giovanni Antonini rendkívüli szenvedélyű, tüzes zenélése. Fontos, hogy mindkettőjüket karmesterként is megismerhettük: Brüggen A 18. Század Zenekarát alapította és vezette, Antonini az Il Giardino Armonicót. Melléjük zárkózik fel most a tizenhét esztendős holland lány. Igaz, hogy „csak” hangszeres szólistaként, de ebben a minőségben teljesítménye rendkívüli. Szárnyaló, éneklő dallamjáték, sebesen száguldó skálamenetek, fürge figurációk, pattogó staccatók és vajpuha legatók – ez az ifjú hölgy mindent tud a hangszeren, amit egyáltalán tudni lehet. Mindehhez olyan muzikalitás társul, amelynek eredményeként furulyáján anyanyelvi természetességgel szólal meg Vivaldi temperamentumos zenéje. Csodás hangulatteremtő erő jellemzi, eggyé válik a darabokkal. Úgy játszik, mintha egy madár csicseregne a fán. Partnere, az Amsterdam Vivaldi Players tökéletes stílusismerettel, alkalmazkodón kísér – és az sem mellékes körülmény, hogy az együttes csak néhány tagból áll, így a karcsú rajzolatú furulyadallamok plasztikusan kiemelkednek a hangzásból.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.