Lemez

Lucie Horsch: Vivaldi

  • - csk -
  • 2017. március 2.

Zene

Sokan azt hiszik, furulyázni könnyű. Mekkorát tévednek! Talán azért vélekednek így, mert zenei tanulmányai elején a legtöbb gyerek furulyázgat egy kicsit. Vagy talán azért, mert a furulya „csak egy fadarab, rajta pár lyukkal”. De hát éppen azért olyan nehéz játszani rajta! Mert jól furulyázni nagyon nehéz, és igazán jól, virtuózan csak kevesen tudnak a világon. Közülük való egy tizenhét éves holland lány, Lucie Horsch, akinek Vivaldi-lemeze nemrég jelent meg. Versenyműveket játszik rajta – részben olyanokat, amelyeket a zeneszerző eredetileg is furulyára komponált, részben átiratokat, illetve vokális műveket is, furulyára és zenekarra alkalmazva.

A régi zene korhű előadópraxisának közönsége két nagy furulyás élményt hordoz magában. Az egyik a már elhunyt holland virtuóz, a rendkívüli érzékenységű Frans Brüggen hasonlíthatatlan játéka. A másik itáliai kortársunk, Giovanni Antonini rendkívüli szenvedélyű, tüzes zenélése. Fontos, hogy mindkettőjüket karmesterként is megismerhettük: Brüggen A 18. Század Zenekarát alapította és vezette, Antonini az Il Giardino Armonicót. Melléjük zárkózik fel most a tizenhét esztendős holland lány. Igaz, hogy „csak” hangszeres szólistaként, de ebben a minőségben teljesítménye rendkívüli. Szárnyaló, éneklő dallamjáték, sebesen száguldó skálamenetek, fürge figurációk, pattogó staccatók és vajpuha legatók – ez az ifjú hölgy mindent tud a hangszeren, amit egyáltalán tudni lehet. Mindehhez olyan muzikalitás társul, amelynek eredményeként furulyáján anyanyelvi természetességgel szólal meg Vivaldi temperamentumos zenéje. Csodás hangulatteremtő erő jellemzi, eggyé válik a darabokkal. Úgy játszik, mintha egy madár csicseregne a fán. Partnere, az Amsterdam Vivaldi Players tökéletes stílusismerettel, alkalmazkodón kísér – és az sem mellékes körülmény, hogy az együttes csak néhány tagból áll, így a karcsú rajzolatú furulyadallamok plasztikusan kiemelkednek a hangzásból.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.