Madita: Too (lemez)

  • - minek -
  • 2008. június 12.

Zene

Madita: Too Madita, teljes nevén Edita Malovcic először a dZihan & Kamien duó 2002-es Gran Riserva című albumán énekelt fel két számot; 2005-ben készítette első, Madita című szólólemezét, most meg a legújabb, Too névre hallgató zeneanyagot. A szintúgy dZihan hangszerelésében elkészült albumok alapján nyilvánvaló, hogy az új projekt messze érdekesebb a duó korábbi, kissé már megfáradt, az egykori "bécsi iskola" trendjébe simuló próbálkozásainál.

Madita: Too Madita, teljes nevén Edita Malovcic elõször a dZihan & Kamien duó 2002-es Gran Riserva címû albumán énekelt fel két számot; 2005-ben készítette elsõ, Madita címû szólólemezét, most meg a legújabb, Too névre hallgató zeneanyagot. A szintúgy dZihan hangszerelésében elkészült albumok alapján nyilvánvaló, hogy az új projekt messze érdekesebb a duó korábbi, kissé már megfáradt, az egykori "bécsi iskola" trendjébe simuló próbálkozásainál. Köszönhetõ mindez Madita sajátosan zengõ, természetesen jól képzett, kellõen hajlékony és néha érzékien izgalmas énekhangjának, ami tökéletesen eladja a produkciót. Ráadásul ez a hang ezúttal nem pusztán holmi díszlet, merõ ornamentika, hanem az alkotói üzenet hordozója. Madita nemcsak szépen énekel, de értelemmel is teszi mindezt - épkézláb, jól megírt dalokban szól hol szomorún, hol (ön)ironikusan szerelemrõl, hangulatokról, effélékrõl (persze angolul - mit is várhatnánk egy kedves, de öntudatos, emancipált, már Bécsben felnõtt másodgenerációs délszláv bevándorlótól). Az alkotótárs és férj Vlado Dzihan által konstruált zene hajlékonyan alkalmazkodik Madita hangjához és hangulataihoz, ráadásul zenetörténeti hatásokban is kellõen gazdag ahhoz, hogy ne legyen egysíkú. Néha direkt idézi meg Shirley Basseyt, hol meg a nyolcvanas évek dzsessz-popját (mindenekelõtt Sadét), anélkül persze, hogy Madita az õ orgánumukat imitálná. Bigband-dzsesszimitációk, finom downtempó, máskor meg szvinges hangulatok, váratlanul egy majdnem house-alap - ráhintve csipetnyi bossa, funky, sõt szublimált rock. Tán csak egy picit hosszabb az egész, mint kéne, de kibírjuk.

- minek -

Couch Records/Deep Distribution, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.