Magántörténelem - Szántó Miklós: Életutam hét rendszerváltáson át (könyv)

  • Mester Ákos
  • 2006. november 23.

Zene

"Sorsfordulatokban, kegyetlen csatákban, egyetértést nem ismerő meghasonlásokban, még béke idején is szörnyű eseményekben gazdag kor megírására vállalkozom" - olvashatjuk a témamegjelölést a szikár Tacitusnál, s e krudélisen találó mondat jószerével minden történeti munka és memoár elé is odabiggyeszthető lenne, ami csak a XX. századi magyar históriát tárgyazza.

"Sorsfordulatokban, kegyetlen csatákban, egyetértést nem ismerő meghasonlásokban, még béke idején is szörnyű eseményekben gazdag kor megírására vállalkozom" - olvashatjuk a témamegjelölést a szikár Tacitusnál, s e krudélisen találó mondat jószerével minden történeti munka és memoár elé is odabiggyeszthető lenne, ami csak a XX. századi magyar históriát tárgyazza. Az idén kilencvenesztendős Szántó Miklós visszaemlékezésébe is jócskán beleillene ez a mondat, hiszen életútjának kacskaringóiban múlt századi történelmünk megannyi fatális, nagy- és kisszerű mozzanata tetten érhető. Illegális kommunista, munkaszolgálatos, Révai József népművelési minisztériumában a filmügyek felelőse (e tisztében több, mára nézhetetlenné avult s éppúgy néhány klasszikussá nemesedett produkció felső kapcsolata), majd 1956-ot követően a párthierarchiától elszakadva a magyarországi szociológiai kutatások egyik kezdeményezője, valamint lapszerkesztő volt hosszú pályafutása során Szántó. Ám ez a változatos karrier s a nagy vagy legalábbis fontos emberek közelsége (Rákositól Kádárig) önmagában még aligha garantálhatná az emlékirat közbecsét. A szerző azonban - idős korára is intakt módon megőrzött önreflexivitásának és irodalmár hajlamának hála - jobbára sikerülten körvonalazza az apparátusi lét ötvenes évekbeli pszichózisát meg a hatvanas évek értelmiségének sérülékenységében is bizakodó reformhangulatát s önnön, ma már sajnálnivalóan lelkes balekségét, baklövéseit és kudarcait sem próbálja elleplezni az olvasó elől.

Túl mindezeken a visszaemlékező személyes fájdalmának kibeszélése és a múlt földolgozásának, értelmezésének kötelme egy ponton a korfestő memoárt valóságos drámai forrássá alakítja át. Szántó Miklós ugyanis 1956. október 30-án az ostromlott Köztársaság téri pártházban tartózkodott, s a horrorisztikus események szemtanújaként és elszenvedőjeként a forradalom egy megmagyarázhatatlanul kegyetlen s egyszersmind máig tisztázatlan epizódjáról nyújt bevallottan és szükségképp szubjektív beszámolót. A személyes veszteség (első felesége, Kállai Éva belehalt a Köztársaság téren szerzett sérüléseibe) okán vagy éppenséggel dacára annak Szántó utóbb évtizedeken át, mi több, jószerével mindmáig e tragikus, az '56-os forradalomra árnyékot vető eseménysor magyarázatát, "értelmét" kutatja, s a könyvében megfogalmazott kérdések (és feltevések) elgondolkozásra késztethetik a történelem működését elvont folyamatként, a forradalmat pedig magasztos népünnepélyként szemlélő jámbor olvasót. S ha netalán Szántó Miklós családi életének vagy külföldi utazásainak egyes keresetlenül előadott mozzanatait mégoly magánérdekűnek ítéljük is, hát ezért a becses gondolatébresztésért föltétlenül érdemes kézbe vennünk e vaskos kötetet.

Indiana University/Glória Kiadó, 2006, 595 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?