Magántörténelem - Szántó Miklós: Életutam hét rendszerváltáson át (könyv)

  • Mester Ákos
  • 2006. november 23.

Zene

"Sorsfordulatokban, kegyetlen csatákban, egyetértést nem ismerő meghasonlásokban, még béke idején is szörnyű eseményekben gazdag kor megírására vállalkozom" - olvashatjuk a témamegjelölést a szikár Tacitusnál, s e krudélisen találó mondat jószerével minden történeti munka és memoár elé is odabiggyeszthető lenne, ami csak a XX. századi magyar históriát tárgyazza.

"Sorsfordulatokban, kegyetlen csatákban, egyetértést nem ismerő meghasonlásokban, még béke idején is szörnyű eseményekben gazdag kor megírására vállalkozom" - olvashatjuk a témamegjelölést a szikár Tacitusnál, s e krudélisen találó mondat jószerével minden történeti munka és memoár elé is odabiggyeszthető lenne, ami csak a XX. századi magyar históriát tárgyazza. Az idén kilencvenesztendős Szántó Miklós visszaemlékezésébe is jócskán beleillene ez a mondat, hiszen életútjának kacskaringóiban múlt századi történelmünk megannyi fatális, nagy- és kisszerű mozzanata tetten érhető. Illegális kommunista, munkaszolgálatos, Révai József népművelési minisztériumában a filmügyek felelőse (e tisztében több, mára nézhetetlenné avult s éppúgy néhány klasszikussá nemesedett produkció felső kapcsolata), majd 1956-ot követően a párthierarchiától elszakadva a magyarországi szociológiai kutatások egyik kezdeményezője, valamint lapszerkesztő volt hosszú pályafutása során Szántó. Ám ez a változatos karrier s a nagy vagy legalábbis fontos emberek közelsége (Rákositól Kádárig) önmagában még aligha garantálhatná az emlékirat közbecsét. A szerző azonban - idős korára is intakt módon megőrzött önreflexivitásának és irodalmár hajlamának hála - jobbára sikerülten körvonalazza az apparátusi lét ötvenes évekbeli pszichózisát meg a hatvanas évek értelmiségének sérülékenységében is bizakodó reformhangulatát s önnön, ma már sajnálnivalóan lelkes balekségét, baklövéseit és kudarcait sem próbálja elleplezni az olvasó elől.

Túl mindezeken a visszaemlékező személyes fájdalmának kibeszélése és a múlt földolgozásának, értelmezésének kötelme egy ponton a korfestő memoárt valóságos drámai forrássá alakítja át. Szántó Miklós ugyanis 1956. október 30-án az ostromlott Köztársaság téri pártházban tartózkodott, s a horrorisztikus események szemtanújaként és elszenvedőjeként a forradalom egy megmagyarázhatatlanul kegyetlen s egyszersmind máig tisztázatlan epizódjáról nyújt bevallottan és szükségképp szubjektív beszámolót. A személyes veszteség (első felesége, Kállai Éva belehalt a Köztársaság téren szerzett sérüléseibe) okán vagy éppenséggel dacára annak Szántó utóbb évtizedeken át, mi több, jószerével mindmáig e tragikus, az '56-os forradalomra árnyékot vető eseménysor magyarázatát, "értelmét" kutatja, s a könyvében megfogalmazott kérdések (és feltevések) elgondolkozásra késztethetik a történelem működését elvont folyamatként, a forradalmat pedig magasztos népünnepélyként szemlélő jámbor olvasót. S ha netalán Szántó Miklós családi életének vagy külföldi utazásainak egyes keresetlenül előadott mozzanatait mégoly magánérdekűnek ítéljük is, hát ezért a becses gondolatébresztésért föltétlenül érdemes kézbe vennünk e vaskos kötetet.

Indiana University/Glória Kiadó, 2006, 595 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.