Lemez

Mahler: 1. szimfónia

  • - csont -
  • 2012. szeptember 30.

Zene

A darab bemutatója Budapesten volt 1889-ben, és a premiert Mahler kudarcként volt kénytelen elkönyvelni: "A koncert után a barátaim elkerültek. A kritikus urak diszkvalifikálták a darabot: visszataszító, formátlan, ízléstelen, elviselhetetlenül disszonáns, leverően közönséges." Nos, legyenek bármily kegyetlenek, a jelzők olykor ma is felbukkannak a Mahler-ellenesek körében, nem teljesen alaptalanul. Mahler ugyanis tudatosan építette be műveibe a formátlan banalitás giccses hangzását, és csak a II. világháború után alakult úgy a szellemi világ, hogy ez a formaelv értő fülekre leljen. A posztmodern korszakban a kontextus lett az úr a textus felett, és ettől kezdve Mahlert éppen egykor kicsúfolt tulajdonságaiért kezdték el adorálni.

Határozottan emlékszem, amikor a 2011-es Mahler-ünnepen a Budapesti Fesztiválzenekar Fischer Iván vezényletével előadta az 1. szimfóniát. Csillagórát emlegettem, és a mostani lemezt hallgatva sem tehetek másként. Már a legelején felcsengő ereszkedő kvartmotívummal elvarázsol, hogy aztán a színek kikeverésének alkímiájával bűvöljön tovább. Fischer Iván egyértelműen a szélső hangulatok megragadására törekedett, a saroktételek hősies, néha meg éppenséggel ifjoncian ártatlan hangja mellett a második és harmadik tétel a világ förtelmes banalitását festi. Még a legbrutálisabb hatásoktól sem riadt vissza: ritkán hallani a ländler tételt ilyen megsemmisítő gúnnyal, a harmadik gyászindulóját ilyen kétségbeejtően groteszken. De mindez soha öncélúan merész, és mindig ott a finom félmosoly, a megbocsátás gesztusa: szörnyű világ, de élni csak ez az egy adatott nekünk.

Channel Classics, 2012

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.