Fiatalok és a klasszikus zene

Komoly, de nem reménytelen

Zene

Habár a komolyzenei közönség nemzedéki utánpótlásáért való aggódás immár maga is nagypapakorú félelem, a koncertlátogató közönség elöregedése korántsem légből kapott álprobléma. A fiatalok megnyerése létkérdés - e felismerés muzsikusok és koncertszervezők seregét nyomasztja és inspirálja, itthon csakúgy, mint a nagyvilágban.

Ritkulnak a telt házak - egykönnyen ez a szubjektív és enyhén képzavaros benyomásunk támadhatott az utóbbi pár esztendőben, ha rendszeresen látogattuk a klasszikus zene bevett hazai koncerthelyszíneit. Ma már a sok szempontból amúgy bámulatosan viruló s világsztárok vendégfellépéseivel gazdagon tarkított koncertévadok, a fesztiválok bővülő sora sem igen fedheti el a tényt, hogy valamiféle átformálódás zajlik a komolyzene s általában a magaskultúra társadalmi környezetében, amely jelentékenyebb a látogatottság idényjellegű árapálymozgásainál. A jegyvásárlói pénztárcákat is keményen sújtó világgazdasági válság e téren inkább csak kísérőjelenség vagy legfeljebb katalizátor, amely gyorsabb lefolyásúvá és nyomatékosabbá teszi a tőle jórészt független folyamatokat: az államok óvatos vagy épp sietős kihátrálását a mecénási pozíciókból, a koncertjárás társasági-társadalmi presztízsének és divatjának leértékelődését, ezzel összefüggésben a szponzorok növekvő takarékossági hajlandóságát vagy épp a komolyzenei lemezpiac elvérzését. S éppen nem utolsósorban: az új koncertlátogató nemzedékek meghódításának és kinevelésének egyre sürgetőbb, nehezebb és sokrétűbb feladattá válását, amely némi fáziskéséssel immár hazánkban is mind többek számára jelent komoly fejtörést és egyszersmind új, izgalmas lehetőségeket.

A család helyett

A klasszikus zenei közönség elöregedése világjelenség, így a hazai helyzet felmérésében és a kiutak keresésében jó néhány nemzetközi példa kínálkozik. A legprogresszívebb kísérletek jócskán túlterjeszkednek a "tegyük trendivé a klasszikus zenét!" - egyebekben dicséretes - törekvésén. Ezek kezdeményezői részint zenepedagógiai feladatokat vállalnak magukra, részint pedig a komolyzene társadalmi küldetését bizonyítják. Európában alkalmasint a máig loboncos üstökű angol karmester, Sir Simon Rattle nyolcvanas évek óta mindinkább kiteljesedő fáradozásai említhetők. Rattle előbb a Birminghami Szimfonikus Zenekar élén, majd 2002 óta immár a Berlini Filharmonikusok vezető karnagyaként terelgeti a fiatalokat a klasszikus zene felé: hangsúlyosan nem formális megjelenésével, ingyenes és korántsem hagyományos helyszíneken megtartott koncertek sorával, s nem mellesleg a hátrányos helyzetű tinédzserek bevonásával néhány kitüntetett produkcióba. (2003-as kezdeményezése, amely egy használaton kívüli berlini remízben 250 gyerekkel és nagykamasszal táncoltatta el Sztravinszkij Tavaszi áldozatát, mára legendássá vált.) Rattle tevékenységétől korántsem függetlenül a Berlini Filharmonikusok szervezetén belül ma már külön oktatási osztály működik, merthogy egy sor német és angolszász szimfonikus együtteshez hasonlóan itt is felismerték, hogy a közönség-utánpótlás megteremtése nevelői, zenepedagógiai feladatokat ró a jövőért aggódó muzsikusokra. Hiszen világjelenség az is, hogy a zenei képzést és a zenei ízlés fejlesztését már csak alig vagy egyáltalán nem ambicionáló család és iskola helyett magára a zenei közösségre hárulnak e feladatok. Ami annál is sorsdöntőbb felelősség, mivel a legújabb kutatások szerint egyre fiatalabb korban alakul ki a gyermekek zenei ízlése, s így jócskán lerövidül az az időszak, amíg lehetőség kínálkozik az ízlés orientálására és fejlesztésére.

Viva El Sistema!

A helyzet mindazonáltal nem reménytelen, hiszen a zene nem nyelvi jellegű, univerzális és interkulturális jelenség, s mint ilyen nemcsak sikerrel népszerűsíthető, de a társadalmi felzárkóztatásban és a közösségek fejlesztésében is érdemi szerepet játszhat. Ennek vitán felül legékesebb bizonyítéka a venezuelai zenei képzés egyszerre kulturális, társadalmi és szociális diadala, az 1975 óta feltartóztathatatlanul hódító El Sistema, amely a helyi szociális tárca támogatásával jelenleg több mint 300 ezer fiatal számára kínál kitörési lehetőséget, s megismerkedést nem csupán a klasszikus zene kultúrájával, de a szolidaritás, a harmónia, az együttműködés társadalmilag is kamatoztatható erényeivel úgyszintén. Az El Sistema sikere ma már egy sor más országban, így az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is hasonló kezdeményezések életre hívását eredményezte.

A fentebb vázolt helyzet, a problémák és kitörési pontok sablonja "Kodály országában" is hasonló, s így a hazai zenei élet szereplői ugyancsak egyszerre kényszerülnek a rövid távú taktikai közönséghódítással és a stratégiai közönségneveléssel foglalkozni. Kezdeményezésekben nincsen hiány, hiszen a ma már nem létező Klassz Iroda zenével barátkoztató Csoki koncertjeitől az idén júniusban megrendezett I. Nagy Hangszerválasztóig, a Nemzeti Filharmonikusok módszeresen felépített ifjúsági bérleteitől a Müpa babakoncertjeiig se szeri, se száma a jövő reménybeli közönségét megcélzó eseményeknek. Mégis a legváltozatosabb s ilyesformán legígéretesebb közelítésekkel alighanem a Budapesti Fesztiválzenekar kísérletezik: egyszerre választva szét a célba vett, ám különböző módszerekkel elérhető korosztályokat, s fordulva a zenei nevelésen túli társadalmi szerepvállalás felé. "Elmúlt már az idő, amikor egy zenekar csakis koncertteremben, frakkba öltözve volt látható-hallható" - fogalmaz Fischer Iván, aki zenekarával immár új koncertformákat is sikerre vitt. Ilyen például a huszonévesek számára a Millenárison megrendezett Midnight Music típusa, amely az éjszakai életet élő fiatalok, döntően a huszonévesek számára bizonyult csábítónak. Fischer a beleérző készség fontosságát hangsúlyozza: "Ez a generáció általában nem vásárol színházi vagy koncertbérletet, CD-vásárlás helyett letölti magának a zenét. Arra van szükség, hogy a fiatalok ingyen hozzájussanak a művészetekhez, mert hatalmas rá az igényük. Egyszerűen el kell képzelni, hogyan élnek ők: kevés pénzzel, de nagy érdeklődéssel, későn kelnek és későn fekszenek." Az 5 és 12 év közötti gyermekek számára a Kakaókoncertek megrendezése, zene a Critical Mass biciklis menetének, minikoncert szülészeten és az öregek otthonában, kisfilmes pályázat, tematikus maratonok, tehetségkutatás a Magyar Zeneiskolák Szövetségével - s e felsorolás még csak nem is teljes. Az új közönség és egyszersmind a zene társadalmi küldetése felé nyit a Budapesti Mahler Ünnep idei különleges produkciója, Benjamin Britten gyermekoperája, a Noé bárkája is, amely eredetileg is döntően gyermek muzsikusokra-énekesekre íródott. A karmester és rendező, Philipp György a készülő előadásról szólván a bárka szimbólumát nyomatékosítja: "Ki kell menteni ezeket a gyerekeket a mai magyar 'kultúrából'. Mentenünk kell, ami még menthető."

Hendikepesek

Amíg az opera műfaja körül a fiatal közönség meghódításának jó néhány sikeres kísérletét láthattuk az elmúlt években (itt első renden nyilvánvalóan Kovalik Balázs nevét kell említenünk), s a társadalmi szerepvállalás mozzanata is megjelent ezen a tájékon (lásd, mondjuk, a Krétakör Krízis-trilógiájának középső darabját), addig a klasszikus zene kamaramuzsikai vonulata nyilvánvalóan kevesebb eredményt ért el a fiatalok megszólításában. Reménykeltő példa persze itt is akad, amint erről a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál harmadik sorozatáról beszámoló cikkünk is hírt adott (lásd: Meghallgatják egymást, Magyar Narancs, 2012. augusztus 23.). Ám e téren mégis határozott közönségdeficittel és valóságos hendikeppel szembesülnek a különféle, sokszor tehetséges, sőt rangos vonósnégyesek és egyéb kamarajellegű formációk művészei. Krulik Eszter, a tavaly megalakult Krulik Kvartett primáriusa a közönségszervezői feladat kihívásait emlegeti: "Vannak budapesti koncerthelyszínek, ahol ahhoz a feltételhez kötik az együttes fellépését, hogy hoznunk kell a saját közönségünket. Az embereket személyesen, egyenként kell megszólítani, mert bár a kör e-mailek és a közösségi portálok fontos reklámfelületek, az 1000-2000 meghívottból biztosan csak azok szoktak eljönni, akiknek személyesen mesélek a koncertről." S tegyük még hozzá, a kamarazenéről ráadásul mesélni is nehezebb, hiszen ahogyan az ismeretterjesztőként is fáradozó Péteri Lóránt zenetudós fogalmaz: "A 'hardcore' kamarazenéről sokkal nehezebb a szakzsargon mellőzésével beszélni, mint mondjuk egy Mahler-szimfóniáról. Utóbbiban sztori van, a legkülönbözőbb stilisztikai utalások, egymással feleselő hangvételek, unikális hangszerelési ötletek, míg Brahms op. 120-as két zongora-klarinét szonátája egyfelől gyönyörű, másfelől nagyon okos zene, ámde mesélni róla roppant nehéz."

Interaktív ismeretterjesztés, ingyenesség, internet - szemre mintha ez az alliteráló hármas kecsegtetne leginkább a fiatalok bevonzásával. "Aki ma nincs fent a Youtube-on, akinek nincs Facebook-profilja, s aki nem él az úgynevezett social media egyéb lehetőségeivel - az egyszerűen nem létezik a nyilvánosság számára" - fogalmazta meg a netes jelenlét kényszerét egyik legutóbbi interjújában (Muzsika, 2012. július) a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója, Kovács Géza, s valóban, mindez nélkülözhetetlennek tűnik, még akkor is, ha rövid távú megtérüléssel nem kecsegtet a nem is annyira virtuális energia-befektetés. Merthogy az internetes jelenlétből és az ingyenes koncertekből nem tudni, mikor lesz jegyvásárló vagy épp bérletes közönség, s ezen a téren értelemszerűen a hosszú távú projektek sem garantálhatnak biztos sikert. Bár hogy végül sor kerül-e a fentebb emlegetett El Sistema magyarországi meghonosítására, amint azt a fideszes Kupper András kezdeményezése célozza, az korántsem csupán a jegybevételek majdani remélt gyarapodása miatt lehet érdekes számunkra. A Symphonia Alapítvány és annak formálódó monori előprojektje ugyanis a hátrányos helyzetű fiatalok felzárkóztatásában és a romaintegrációban is szerepet kíván vállalni, s ez a vállalkozás még akkor is méltán igényt tarthat támogató rokonszenvünkre, ha amúgy netalán szívfájdalom nélkül az öregekre hagynánk is Schumann Esz-dúr zongoraötösét.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."