Maradt-e még? - Red Hot Chili Peppers: Stadium Arcadium (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. május 11.

Zene

Ahogy a nagy zenekarok esetében lenni szokott, a Chili-sztori is a középiskolában indult:
az izraeli születésű Hillel Slovak és Jack Irons a Los Angeles-i Fairfax gimnáziumban 1977-ben alapította meg első bandáját Chain Reaction néven. Jack lelkesen és intenzíven dobolt, Hillel pedig Jimi Hendrix felé pengetett, majd egy év múlva a chilei Alain Johannes gitáros csatlakozott a már Anthem nevű csapathoz. Kellett még egy basszusgitáros (Michael Balzary), aki még nem tudott ugyan basszusgitározni, de Hillel hamar megtanította rá. Aztán Mike B The Flea, vagy egyszerűen csak Flea csatlakozásával létrejött a klasszikus felállás, már csak egy jobb névre volt szükség: What is this? lett. S végül, a koncertjeik előtt rendszeresen feltűnt egy szintén a Fairfaxbe járó, önjelölt rapper-költő a verseit szavalva - ő volt Anthony Kiedis.

*

1983 áprilisában a Hillel, Anthony, Flea és Jack Irons felállású zenekar megtartotta első komolyabb koncertjét Tony Flow and The Miraculously Majestic Masters Of Mayhem néven. Ez volt az a bizonyos egy szál zoknis koncert, mikor is a tagok csak zoknit viseltek, s azt sem a lábukon - ezt aztán a későbbi fellépések során rendszeresen megismételték. Még ebben az évben ismét nevet változtattak, a végleges "keresztapa" a környékbeli Chily Willy and The Red Hot Peppers étterem volt.

A rendszeres koncerteknek meglett az eredménye: felfigyelt rájuk az EMI, s nyolc lemezre szóló szerződést kínált. Az első, cím nélküli lemezt Slovak és Irons nélkül vették fel, mert ők nem akartak nagy felhajtást. Hiányuk sajnos hallható is, a funky és a rock párosítása nem igazán érett össze, az átmeneti tagok (Jack Sherman - gitár, Cliff Martinez - dob) pedig alkalmatlannak bizonyultak a posztjukon. A lemeznek csak erős jóindulattal jár ki az ígéretes jelző, pedig a producer a Gang Of Four egykori gitárosa és a zenekar példaképe, Andy Gill volt. Szerencsére egy éven belül visszatért a két alapító tag, a Freaky Styley című albumukat már Hillellel vették fel, a turné során pedig a dobos is újra csatlakozott. A funkmester George Clinton produceri munkájával készült lemezen már az azóta védjegyszerű Chili-hangzást és zenei világot érezhetjük, a funk, a rap és a rock triumvirátusát.

*

Két évvel később jelent meg új nagylemezük, ekkor már többezres közönség előtt játszottak. A siker felszíne alatt azonban komoly problémák jelentkeztek: Kiedis és Slovak drogfüggősége a túlélés határát súrolta: egyszer például megesett, hogy Hillel egy teljes koncerten egyetlen számot játszott újra és újra. Kiedis hajlandó volt alávetni magát egy elvonókúrának, Slovak már nem: 1988. június 27-én holtan találták a lakásában. Herointúladagolás. A zenekar éppen az új albumán dolgozott, melynek a Rockin' Freakapotomus címet szánták, de az album soha nem jelent meg, a banda idegileg összeomlott. Jack Irons a zenekart okolta Hillel haláláért, s ki is szállt véglegesen, később a Pearl Jam és Neil Young dobosa lett.

Hosszabb szünet után Kiedis és Flea újraszervezte az együttest: először tapasztalt zenészekkel (a Dead Kennedys volt dobosával, D. H. Peligróval és a Parliament exgitárosával, Blackbird McKnighttal) próbálkoztak, de ez csak átmeneti túlélésnek bizonyult. Két új tag érkezett a zenekarba, a dobos Chad Smith és a gitárvirtuóz, született zseni John Frusciante, a zenekar és Hillel Slovak fanatikus rajongója, aki naponta 15 órát töltött Hendrix- és Zappa-lemezekkel, ráadásul kezdetben egy az egyben úgy játszott és úgy mozgott a színpadon, mint Slovak. Az új négyes első albumának (Mother's Milk) rövid, pörgős, slágeres számai meghozták a régóta várt áttörést: a Stevie Wonder-féle Higher Ground funk-metálosított feldolgozására és a pörgős Knock Me Downra készült klipek igazi MTV-kedvencek lettek. Pályafutásának csúcsára azon-ban a két évvel későbbi Blood Sugar Sex Magik (BSSM) albummal jutott el a zenekar. Ez még elődjénél is nagyobb siker lett - olyan közismert funk/rock alapvetések születtek, mint a Give It Away, Suck My Kiss vagy az Under The Bridge. Az RHCP a világ élvonalába került, ráadásul egy olyan lemezzel, amelyen a lehető legtöbb stílust, a punkot, a rockot, a funkot, a metált és a hiphopot sikerült hibátlan egésszé gyúrniuk. Ez a lemez a zenekar Revolvere vagy inkább Nevermindja, amelynek biztos helye van minden idők legjobbjai között.

*

A BSSM turnéja során olyan együttesekkel koncerteztek, mint a Nirvana, a Pearl Jam vagy a Smashing Pumpkins, egy tagcsere azonban ismét bekövetkezett: Frusciante úgy érezte, nem bírja tovább csinálni, drogproblémái miatt kiszállt. Átmenetileg Arik Marshall és Jesse Tobias is helyettesítette, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy nem tudják betölteni John helyét. 1994-ben a Jane's Addiction spanyol származású gitárosa, Dave Navarro érkezett. Ez a felállás a közönség és a szaksajtó véleményét is megosztotta. Elég zavaros időszak volt, a One Hot Minute című lemez sem hozta az előző után várt színvonalat - amellett persze, hogy volt néhány kiemelkedő pillanata: Aeroplane, Cofee Shop, My Friends. Az album turnéja során '96 júniusában, Budapesten is bebizonyították, hogy a zenekar rossz formában van.

A harmadik (vagy ki tudja, hányadik) újjászületésre 1998-ig kellett várni, Frusciante meg-szabadult a démonaitól, és a több évig tartó masszív heroinfüggés, majd detoxikáció után visszatért az életbe és a zenekarba. A már-már főnixszerű feltámadás egy felnőtt, beérett és letisztult RHCP-manifesztumot eredményezett, amellyel már az újabb fiatal generációt is sikerült megnyerniük. Van ugyan néhány dal (Around The World, I Like Dirt, Parallel Universe), amely még a klasszikus, funkmetálos Chili stílusjegyeit mutatja, de a Californication album alapvetően a Frusciante-központú, lágyabb balladákra épül, mint a Scar Tissue, az Otherside vagy a Porcelain. A 2002-es By The Way album is ezen az úton haladt tovább, Frusciante meghatározó szerepével, s többnyire ismét balladisztikus, akusztikus hangvétellel. Kétségtelen: nem ez a legjobb albumuk, de azért jó pár kiemelkedő pillanatra találhattunk (On Mercury, Cabron, The Zaphyr Song).

A Red Hot Chili Peppers 2003-ban ünnepelte húszéves fennállását, egy év múlva pedig dupla koncertlemezen mutatták meg (Live In Hyde Park), hogy még mindig a legjobb formájukban vannak. Idén májusban pedig már az új lemezük kapott dupla formátumot. Kétszer 14 dal - funkyval és hagyományos Chilivel fűszerezett rockkal az előtérben.

*

Elrugaszkodást várni egy huszonhárom éve működő zenekartól felesleges volna, úgyhogy a kérdés pusztán ennyi: maradt-e még reveláció a Red Hot Chili paprikájában? A Stadium Arcadium 28 számát két részre osztották, de akárhogy forgatjuk, nem derül ki, hogy minek alapján - valószínűleg egyszerűen nem akartak kidobni egyetlen számot sem. Az világos, hogy az első lemezre kerültek az elszálltabb balladák, a másodikra pedig a punkosabb lendületek, de mindkét korongon van legalább háromszámnyi kivétel.

Hogy ez a 28 új szerzemény olyan, mint egy válogatás, az önmagában nem lenne baj, de most gond van. Van néhány szám, amit már hallottunk: a Humb De Bump az I Like Dirt továbbgondolása, a Warlocks az Around The World finomabb verziója, a C'Mon Girl pedig a Parallel Universe párhuzamos megfelelője. S ami még súlyosabb: az egyszerűen szokatlan egy Red Hot-lemeztől, hogy csak a tizedik számnál (Especially In Michigan) kapjuk fel a fejünket, addig álmosan hallgatjuk a többnyire lágy, visszafogott, akusztikus dalokat. Érdemes egyből a második, a Mars nevű koronggal kezdeni, az sokkal meggyőzőbb, rögtön belecsap a lecsóba (a Descration Smile-on Frusciante Beach Boy-os vokáljainak nem lehet ellenállni, ahogy a Hard To Concentrate lassan kibontakozó grúvjának sem). Az album két legszebb dala, a slide-gitáros If és az űrrockos Animal Bar után pedig végre nyugodtan használhatjuk a "reveláció" kifejezést.

Warner, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.