mi a kotta?

Bécs áriája

  • mi a kotta
  • 2019. február 24.

Zene

A kongresszus táncol – vagy éppen hangversenyre jár: akár így is kiegészíthetnénk a nevezetes 1814–1815-ös bécsi kongresszusról hajdanán közszájon forgott és máig fölemlegetett szállóigét. Az Európa újra- és visszarendezésének megtárgyalására összegyülekezett uralkodók és arisztokrata főtisztviselők ugyanis a legkülönfélébb szórakozásokkal terelték el figyelmüket fő feladatukról. Hol báloztak, hol lovasbaletteket tekintettek meg, Ferenc császár, az orosz cár és a porosz király pedig még a mi Margitszigetünkre is ellátogatott, hogy József nádor vendégeiként együtt megtekintsenek egy magyar látványszüretet. No és persze ott volt a bécsi kongresszus résztvevői számára a zene, például Beethoven muzsikája, amely épp ez idő tájt aratta a legnagyobb közönségsikert – mi tagadás, nem mindig a legsikerültebb kompozíciók révén. Ekkoriban komponált alkalmi műveit olykor egyenesen a giccs fogalmával kapcsolja össze a zenetörténet, s minden siker dacára már akkoriban is akadt olyan zenekritikusi vénával megáldott titkosrendőr, aki így jelentett egy nagyobb hangverseny után: „A tegnapi koncert semmiképpen sem növelte a Beethoven úr zeneszerzői tehetsége iránti lelkesedést.”

Az idézett delátori jelentés 1814 novemberében arról a zeneünnepről számolt be, amelyen a többi közt A dicsőséges pillanat című kantáta ősbemutatóját tartották. A mű, amely egy salzburgi orvosprofesszor (és állatorvos) szövegén alapult, hat tételben énekli meg Vindobona, vagy­is Bécs nagyságát, valamint a kongresszuson részt vevő uralkodók közötti egyetértést. A császárváros allegorikus alakját is felléptető kantáta ezúttal a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Beethoven-estjét indítja majd, Vásáry Tamás vezényletével, s két kikezdhetetlen D-dúr remeket, a Hegedűversenyt és a II. szimfóniát fölvezetve (Zeneakadémia, január 29., fél nyolc).

Az ekkor épp egy fiatal tajvani művész hegedűszólójával felhangzó versenymű két nappal később, a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjének középpontjában immár Zalai Antal főszereplésével ígérkezik ugyanitt (Zeneakadémia, január 31., hét óra). No és persze Beethovennel, méghozzá az Ötödikkel zárul majd a Concerto Budapest soros estje is, amely mindemellett nemcsak egy Rahmanyinov-zongoraversenyt kínál Bogányi Gergely előadásában, hanem egy magyarországi bemutatót is: Thomas Adès Polarisát (Nemzeti Hangversenyterem, január 26., fél nyolc).

S ha már a Concerto Budapest e bemutatóját említettük, hát folytassuk Keller András nagyralátó vállalásával, hiszen ő a Ligeti Ensemble élén komplett Schönberg-programot készít elő számunkra, s ez Budapesten valamiképp még mindig merészségnek számít (BMC, január 31. fél nyolc). Ugyanitt a napokban véget ér az Óbudai Danubia Zenekar remek Händel-sorozata, méghozzá két olyan koncerttel, amelyen Hámori Mátéék vendégénekese Baráth Emőke lesz (BMC, január 25. és 26., hét óra).

Ezúttal végezzük könnyeden! Ki tudja, hányadik alkalommal, de újra itt lesz a kaliforniai Chanticleer énekegyüttes (képünkön): a fennállásának 40. évfordulóját ünneplő deli férfikar mindenkori repertoárjából készül dallantani egy afféle hangzó antológiát (Zeneakadémia, január 27., fél nyolc). A Müpában pedig a februárral beköszönt A mosoly országa, de erről részletesebben majd legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.