mi a kotta?

Bécs áriája

  • mi a kotta
  • 2019. február 24.

Zene

A kongresszus táncol – vagy éppen hangversenyre jár: akár így is kiegészíthetnénk a nevezetes 1814–1815-ös bécsi kongresszusról hajdanán közszájon forgott és máig fölemlegetett szállóigét. Az Európa újra- és visszarendezésének megtárgyalására összegyülekezett uralkodók és arisztokrata főtisztviselők ugyanis a legkülönfélébb szórakozásokkal terelték el figyelmüket fő feladatukról. Hol báloztak, hol lovasbaletteket tekintettek meg, Ferenc császár, az orosz cár és a porosz király pedig még a mi Margitszigetünkre is ellátogatott, hogy József nádor vendégeiként együtt megtekintsenek egy magyar látványszüretet. No és persze ott volt a bécsi kongresszus résztvevői számára a zene, például Beethoven muzsikája, amely épp ez idő tájt aratta a legnagyobb közönségsikert – mi tagadás, nem mindig a legsikerültebb kompozíciók révén. Ekkoriban komponált alkalmi műveit olykor egyenesen a giccs fogalmával kapcsolja össze a zenetörténet, s minden siker dacára már akkoriban is akadt olyan zenekritikusi vénával megáldott titkosrendőr, aki így jelentett egy nagyobb hangverseny után: „A tegnapi koncert semmiképpen sem növelte a Beethoven úr zeneszerzői tehetsége iránti lelkesedést.”

Az idézett delátori jelentés 1814 novemberében arról a zeneünnepről számolt be, amelyen a többi közt A dicsőséges pillanat című kantáta ősbemutatóját tartották. A mű, amely egy salzburgi orvosprofesszor (és állatorvos) szövegén alapult, hat tételben énekli meg Vindobona, vagy­is Bécs nagyságát, valamint a kongresszuson részt vevő uralkodók közötti egyetértést. A császárváros allegorikus alakját is felléptető kantáta ezúttal a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Beethoven-estjét indítja majd, Vásáry Tamás vezényletével, s két kikezdhetetlen D-dúr remeket, a Hegedűversenyt és a II. szimfóniát fölvezetve (Zeneakadémia, január 29., fél nyolc).

Az ekkor épp egy fiatal tajvani művész hegedűszólójával felhangzó versenymű két nappal később, a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjének középpontjában immár Zalai Antal főszereplésével ígérkezik ugyanitt (Zeneakadémia, január 31., hét óra). No és persze Beethovennel, méghozzá az Ötödikkel zárul majd a Concerto Budapest soros estje is, amely mindemellett nemcsak egy Rahmanyinov-zongoraversenyt kínál Bogányi Gergely előadásában, hanem egy magyarországi bemutatót is: Thomas Adès Polarisát (Nemzeti Hangversenyterem, január 26., fél nyolc).

S ha már a Concerto Budapest e bemutatóját említettük, hát folytassuk Keller András nagyralátó vállalásával, hiszen ő a Ligeti Ensemble élén komplett Schönberg-programot készít elő számunkra, s ez Budapesten valamiképp még mindig merészségnek számít (BMC, január 31. fél nyolc). Ugyanitt a napokban véget ér az Óbudai Danubia Zenekar remek Händel-sorozata, méghozzá két olyan koncerttel, amelyen Hámori Mátéék vendégénekese Baráth Emőke lesz (BMC, január 25. és 26., hét óra).

Ezúttal végezzük könnyeden! Ki tudja, hányadik alkalommal, de újra itt lesz a kaliforniai Chanticleer énekegyüttes (képünkön): a fennállásának 40. évfordulóját ünneplő deli férfikar mindenkori repertoárjából készül dallantani egy afféle hangzó antológiát (Zeneakadémia, január 27., fél nyolc). A Müpában pedig a februárral beköszönt A mosoly országa, de erről részletesebben majd legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.