mi a kotta?

Bécs áriája

  • mi a kotta
  • 2019. február 24.

Zene

A kongresszus táncol – vagy éppen hangversenyre jár: akár így is kiegészíthetnénk a nevezetes 1814–1815-ös bécsi kongresszusról hajdanán közszájon forgott és máig fölemlegetett szállóigét. Az Európa újra- és visszarendezésének megtárgyalására összegyülekezett uralkodók és arisztokrata főtisztviselők ugyanis a legkülönfélébb szórakozásokkal terelték el figyelmüket fő feladatukról. Hol báloztak, hol lovasbaletteket tekintettek meg, Ferenc császár, az orosz cár és a porosz király pedig még a mi Margitszigetünkre is ellátogatott, hogy József nádor vendégeiként együtt megtekintsenek egy magyar látványszüretet. No és persze ott volt a bécsi kongresszus résztvevői számára a zene, például Beethoven muzsikája, amely épp ez idő tájt aratta a legnagyobb közönségsikert – mi tagadás, nem mindig a legsikerültebb kompozíciók révén. Ekkoriban komponált alkalmi műveit olykor egyenesen a giccs fogalmával kapcsolja össze a zenetörténet, s minden siker dacára már akkoriban is akadt olyan zenekritikusi vénával megáldott titkosrendőr, aki így jelentett egy nagyobb hangverseny után: „A tegnapi koncert semmiképpen sem növelte a Beethoven úr zeneszerzői tehetsége iránti lelkesedést.”

Az idézett delátori jelentés 1814 novemberében arról a zeneünnepről számolt be, amelyen a többi közt A dicsőséges pillanat című kantáta ősbemutatóját tartották. A mű, amely egy salzburgi orvosprofesszor (és állatorvos) szövegén alapult, hat tételben énekli meg Vindobona, vagy­is Bécs nagyságát, valamint a kongresszuson részt vevő uralkodók közötti egyetértést. A császárváros allegorikus alakját is felléptető kantáta ezúttal a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Beethoven-estjét indítja majd, Vásáry Tamás vezényletével, s két kikezdhetetlen D-dúr remeket, a Hegedűversenyt és a II. szimfóniát fölvezetve (Zeneakadémia, január 29., fél nyolc).

Az ekkor épp egy fiatal tajvani művész hegedűszólójával felhangzó versenymű két nappal később, a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjének középpontjában immár Zalai Antal főszereplésével ígérkezik ugyanitt (Zeneakadémia, január 31., hét óra). No és persze Beethovennel, méghozzá az Ötödikkel zárul majd a Concerto Budapest soros estje is, amely mindemellett nemcsak egy Rahmanyinov-zongoraversenyt kínál Bogányi Gergely előadásában, hanem egy magyarországi bemutatót is: Thomas Adès Polarisát (Nemzeti Hangversenyterem, január 26., fél nyolc).

S ha már a Concerto Budapest e bemutatóját említettük, hát folytassuk Keller András nagyralátó vállalásával, hiszen ő a Ligeti Ensemble élén komplett Schönberg-programot készít elő számunkra, s ez Budapesten valamiképp még mindig merészségnek számít (BMC, január 31. fél nyolc). Ugyanitt a napokban véget ér az Óbudai Danubia Zenekar remek Händel-sorozata, méghozzá két olyan koncerttel, amelyen Hámori Mátéék vendégénekese Baráth Emőke lesz (BMC, január 25. és 26., hét óra).

Ezúttal végezzük könnyeden! Ki tudja, hányadik alkalommal, de újra itt lesz a kaliforniai Chanticleer énekegyüttes (képünkön): a fennállásának 40. évfordulóját ünneplő deli férfikar mindenkori repertoárjából készül dallantani egy afféle hangzó antológiát (Zeneakadémia, január 27., fél nyolc). A Müpában pedig a februárral beköszönt A mosoly országa, de erről részletesebben majd legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.