mi a kotta?

Bécs áriája

  • mi a kotta
  • 2019. február 24.

Zene

A kongresszus táncol – vagy éppen hangversenyre jár: akár így is kiegészíthetnénk a nevezetes 1814–1815-ös bécsi kongresszusról hajdanán közszájon forgott és máig fölemlegetett szállóigét. Az Európa újra- és visszarendezésének megtárgyalására összegyülekezett uralkodók és arisztokrata főtisztviselők ugyanis a legkülönfélébb szórakozásokkal terelték el figyelmüket fő feladatukról. Hol báloztak, hol lovasbaletteket tekintettek meg, Ferenc császár, az orosz cár és a porosz király pedig még a mi Margitszigetünkre is ellátogatott, hogy József nádor vendégeiként együtt megtekintsenek egy magyar látványszüretet. No és persze ott volt a bécsi kongresszus résztvevői számára a zene, például Beethoven muzsikája, amely épp ez idő tájt aratta a legnagyobb közönségsikert – mi tagadás, nem mindig a legsikerültebb kompozíciók révén. Ekkoriban komponált alkalmi műveit olykor egyenesen a giccs fogalmával kapcsolja össze a zenetörténet, s minden siker dacára már akkoriban is akadt olyan zenekritikusi vénával megáldott titkosrendőr, aki így jelentett egy nagyobb hangverseny után: „A tegnapi koncert semmiképpen sem növelte a Beethoven úr zeneszerzői tehetsége iránti lelkesedést.”

Az idézett delátori jelentés 1814 novemberében arról a zeneünnepről számolt be, amelyen a többi közt A dicsőséges pillanat című kantáta ősbemutatóját tartották. A mű, amely egy salzburgi orvosprofesszor (és állatorvos) szövegén alapult, hat tételben énekli meg Vindobona, vagy­is Bécs nagyságát, valamint a kongresszuson részt vevő uralkodók közötti egyetértést. A császárváros allegorikus alakját is felléptető kantáta ezúttal a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Beethoven-estjét indítja majd, Vásáry Tamás vezényletével, s két kikezdhetetlen D-dúr remeket, a Hegedűversenyt és a II. szimfóniát fölvezetve (Zeneakadémia, január 29., fél nyolc).

Az ekkor épp egy fiatal tajvani művész hegedűszólójával felhangzó versenymű két nappal később, a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjének középpontjában immár Zalai Antal főszereplésével ígérkezik ugyanitt (Zeneakadémia, január 31., hét óra). No és persze Beethovennel, méghozzá az Ötödikkel zárul majd a Concerto Budapest soros estje is, amely mindemellett nemcsak egy Rahmanyinov-zongoraversenyt kínál Bogányi Gergely előadásában, hanem egy magyarországi bemutatót is: Thomas Adès Polarisát (Nemzeti Hangversenyterem, január 26., fél nyolc).

S ha már a Concerto Budapest e bemutatóját említettük, hát folytassuk Keller András nagyralátó vállalásával, hiszen ő a Ligeti Ensemble élén komplett Schönberg-programot készít elő számunkra, s ez Budapesten valamiképp még mindig merészségnek számít (BMC, január 31. fél nyolc). Ugyanitt a napokban véget ér az Óbudai Danubia Zenekar remek Händel-sorozata, méghozzá két olyan koncerttel, amelyen Hámori Mátéék vendégénekese Baráth Emőke lesz (BMC, január 25. és 26., hét óra).

Ezúttal végezzük könnyeden! Ki tudja, hányadik alkalommal, de újra itt lesz a kaliforniai Chanticleer énekegyüttes (képünkön): a fennállásának 40. évfordulóját ünneplő deli férfikar mindenkori repertoárjából készül dallantani egy afféle hangzó antológiát (Zeneakadémia, január 27., fél nyolc). A Müpában pedig a februárral beköszönt A mosoly országa, de erről részletesebben majd legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.