Másképp kell élni - Kocsis Zoltán szólóestje (koncert)

  • Csont András
  • 2007. január 11.

Zene

Talán mégis igaza volt az öreg Lukácsnak, aki szerint Rilke híres sora ("Du musst dein Leben ändern." Tóth Árpád fordításában: "Változtasd meg élted!") minden nagy művészet legfőbb imperatívusza.

Talán mégis igaza volt az öreg Lukácsnak, aki szerint Rilke híres sora ("Du musst dein Leben ändern." Tóth Árpád fordításában: "Változtasd meg élted!") minden nagy művészet legfőbb imperatívusza. Kocsis Zoltán programjának már első, Haydn szonátákból összeállított része után szűknek érezhettük bőrsátrunkat; a szünetben rokoni tekintetet keresve (és találva!) kóvályogtunk az előcsarnokban, minél előbb megosztani valakivel a zenetörténeti jelentőségű élményt. Mert a Haydn-blokk revelatív volt, több okból is. Egyrészt, aki még emlékezett Kocsis régi, a Hungarotonnál megjelent szinte kamaszkori felvételeire, az most rádöbbenhetett, milyen hihetetlen tudatosan és konzekvens radikalizmussal épül ez a pálya. Az akkori Haydn-játék némiképp Glenn Gould jegyében állt, sok szárazság, kevés pedál, visszacsavart lángú izzás. Most szinte romantikus zongorázást hallottunk, erős pedálhasználattal, ugyanakkor olykor mégis csemballós billetéssel; a gyakori táncos lejtés ellenére, Haydn nagy mélakórosként lépett elénk, és persze az sem véletlen, hogy a moll hangzás dominált: Haydn 50 szonátájából mindössze hatot írt mollban, ezekből Kocsis kettő is (g-moll Hob. XVI: 44; e-moll Hob. XVI: 34) eljátszott az estén. Másrészt, már az első pillanatban megtalálta a kapcsolatot a közönséggel, ez is részben új vonás, korábban mindig introvertáltan, olykor szinte dühödten-durcásan kezdett, most inkább kedélyes volt; rengeteget improvizált, figyelt a terem minden moccanására, és ezzel az oldottsággal valahogy a hangszer mellett rögtönző Haydn képét sikerült elénk vetítenie. Harmadik tanulságként pedig azt érezhettük, amit mindig tudtunk, csak valahogy ritkán mertünk bevallani: Haydn szóló billentyűs hangszerre írt műveiben messze meghaladta Mozartot, humora, hihetetlenül változatos formavilága, vad ötletei, elképesztő trükkjei alapján joggal tarthatjuk a földkerekség legszellemdúsabb zeneszerzőjének. Kocsis koncertje után pedig már nem kell csak a párnába suttognunk ezt a kényszerképzetünket. Ráadásul a három különálló szonátából (a két moll előtt a D-dúr, Hob. XVI: 19 hangzott el) egyetlen nagy szonátát formált: Kocsis előadásában az első mű adta a Moderato, míg a másik kettő az Allegretto illetve Scherzo-Finale tételt. Roppant dramaturgiai érzék.

A koncert második részét romantikus művek adták; Liszt Paolai Szt. Ferenc a hullámokon című, kissé novellisztikus darabját Kocsis lélegzetelállító sűrűséggel, balladai képzelettel játszotta, a csúcsponton majdnem felrobbant a hangszer - és vele a terem is - a kezében; Delacroix, Chopin barátja juthatott eszünkbe. És aztán következett a mazurkákból, keringőkből, egy-egy polonézből és noktürnből összeállított Chopin kisregény; Kocsis ismét magát a zeneszerzőt festette elénk, szünet nélkül játszotta a darabokat, egymás után, akárha Chopin ült volna egy párizsi szalonban, hogy hatalmas életművéből mintegy ötletszerűen válogatva szórakoztassa barátait. Hogy aztán a záró számban (Asz-dúr polonéz-fantázia) egyesítse az eddig elhangzott vallomás-töredékeket; Kocsis a nagyromantikus kolorittól az absztrakt expresszionizmus területére lépett, igazolva azokat, akik Chopinnek ezt a darabját tekintik életműve legmodernebb részének.

Még lett két mazurka-ráadás, de már tényleg csak tapintatos búcsúként; Kocsis aztán elengedte a gyülekezetet, hogy mindenki hazarohanhasson haladéktalanul megváltoztatni életét.

Zeneakadémia, január 3.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.