Másképp kell élni - Kocsis Zoltán szólóestje (koncert)

  • Csont András
  • 2007. január 11.

Zene

Talán mégis igaza volt az öreg Lukácsnak, aki szerint Rilke híres sora ("Du musst dein Leben ändern." Tóth Árpád fordításában: "Változtasd meg élted!") minden nagy művészet legfőbb imperatívusza.

Talán mégis igaza volt az öreg Lukácsnak, aki szerint Rilke híres sora ("Du musst dein Leben ändern." Tóth Árpád fordításában: "Változtasd meg élted!") minden nagy művészet legfőbb imperatívusza. Kocsis Zoltán programjának már első, Haydn szonátákból összeállított része után szűknek érezhettük bőrsátrunkat; a szünetben rokoni tekintetet keresve (és találva!) kóvályogtunk az előcsarnokban, minél előbb megosztani valakivel a zenetörténeti jelentőségű élményt. Mert a Haydn-blokk revelatív volt, több okból is. Egyrészt, aki még emlékezett Kocsis régi, a Hungarotonnál megjelent szinte kamaszkori felvételeire, az most rádöbbenhetett, milyen hihetetlen tudatosan és konzekvens radikalizmussal épül ez a pálya. Az akkori Haydn-játék némiképp Glenn Gould jegyében állt, sok szárazság, kevés pedál, visszacsavart lángú izzás. Most szinte romantikus zongorázást hallottunk, erős pedálhasználattal, ugyanakkor olykor mégis csemballós billetéssel; a gyakori táncos lejtés ellenére, Haydn nagy mélakórosként lépett elénk, és persze az sem véletlen, hogy a moll hangzás dominált: Haydn 50 szonátájából mindössze hatot írt mollban, ezekből Kocsis kettő is (g-moll Hob. XVI: 44; e-moll Hob. XVI: 34) eljátszott az estén. Másrészt, már az első pillanatban megtalálta a kapcsolatot a közönséggel, ez is részben új vonás, korábban mindig introvertáltan, olykor szinte dühödten-durcásan kezdett, most inkább kedélyes volt; rengeteget improvizált, figyelt a terem minden moccanására, és ezzel az oldottsággal valahogy a hangszer mellett rögtönző Haydn képét sikerült elénk vetítenie. Harmadik tanulságként pedig azt érezhettük, amit mindig tudtunk, csak valahogy ritkán mertünk bevallani: Haydn szóló billentyűs hangszerre írt műveiben messze meghaladta Mozartot, humora, hihetetlenül változatos formavilága, vad ötletei, elképesztő trükkjei alapján joggal tarthatjuk a földkerekség legszellemdúsabb zeneszerzőjének. Kocsis koncertje után pedig már nem kell csak a párnába suttognunk ezt a kényszerképzetünket. Ráadásul a három különálló szonátából (a két moll előtt a D-dúr, Hob. XVI: 19 hangzott el) egyetlen nagy szonátát formált: Kocsis előadásában az első mű adta a Moderato, míg a másik kettő az Allegretto illetve Scherzo-Finale tételt. Roppant dramaturgiai érzék.

A koncert második részét romantikus művek adták; Liszt Paolai Szt. Ferenc a hullámokon című, kissé novellisztikus darabját Kocsis lélegzetelállító sűrűséggel, balladai képzelettel játszotta, a csúcsponton majdnem felrobbant a hangszer - és vele a terem is - a kezében; Delacroix, Chopin barátja juthatott eszünkbe. És aztán következett a mazurkákból, keringőkből, egy-egy polonézből és noktürnből összeállított Chopin kisregény; Kocsis ismét magát a zeneszerzőt festette elénk, szünet nélkül játszotta a darabokat, egymás után, akárha Chopin ült volna egy párizsi szalonban, hogy hatalmas életművéből mintegy ötletszerűen válogatva szórakoztassa barátait. Hogy aztán a záró számban (Asz-dúr polonéz-fantázia) egyesítse az eddig elhangzott vallomás-töredékeket; Kocsis a nagyromantikus kolorittól az absztrakt expresszionizmus területére lépett, igazolva azokat, akik Chopinnek ezt a darabját tekintik életműve legmodernebb részének.

Még lett két mazurka-ráadás, de már tényleg csak tapintatos búcsúként; Kocsis aztán elengedte a gyülekezetet, hogy mindenki hazarohanhasson haladéktalanul megváltoztatni életét.

Zeneakadémia, január 3.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.