Másképp kell élni - Kocsis Zoltán szólóestje (koncert)

  • Csont András
  • 2007. január 11.

Zene

Talán mégis igaza volt az öreg Lukácsnak, aki szerint Rilke híres sora ("Du musst dein Leben ändern." Tóth Árpád fordításában: "Változtasd meg élted!") minden nagy művészet legfőbb imperatívusza.

Talán mégis igaza volt az öreg Lukácsnak, aki szerint Rilke híres sora ("Du musst dein Leben ändern." Tóth Árpád fordításában: "Változtasd meg élted!") minden nagy művészet legfőbb imperatívusza. Kocsis Zoltán programjának már első, Haydn szonátákból összeállított része után szűknek érezhettük bőrsátrunkat; a szünetben rokoni tekintetet keresve (és találva!) kóvályogtunk az előcsarnokban, minél előbb megosztani valakivel a zenetörténeti jelentőségű élményt. Mert a Haydn-blokk revelatív volt, több okból is. Egyrészt, aki még emlékezett Kocsis régi, a Hungarotonnál megjelent szinte kamaszkori felvételeire, az most rádöbbenhetett, milyen hihetetlen tudatosan és konzekvens radikalizmussal épül ez a pálya. Az akkori Haydn-játék némiképp Glenn Gould jegyében állt, sok szárazság, kevés pedál, visszacsavart lángú izzás. Most szinte romantikus zongorázást hallottunk, erős pedálhasználattal, ugyanakkor olykor mégis csemballós billetéssel; a gyakori táncos lejtés ellenére, Haydn nagy mélakórosként lépett elénk, és persze az sem véletlen, hogy a moll hangzás dominált: Haydn 50 szonátájából mindössze hatot írt mollban, ezekből Kocsis kettő is (g-moll Hob. XVI: 44; e-moll Hob. XVI: 34) eljátszott az estén. Másrészt, már az első pillanatban megtalálta a kapcsolatot a közönséggel, ez is részben új vonás, korábban mindig introvertáltan, olykor szinte dühödten-durcásan kezdett, most inkább kedélyes volt; rengeteget improvizált, figyelt a terem minden moccanására, és ezzel az oldottsággal valahogy a hangszer mellett rögtönző Haydn képét sikerült elénk vetítenie. Harmadik tanulságként pedig azt érezhettük, amit mindig tudtunk, csak valahogy ritkán mertünk bevallani: Haydn szóló billentyűs hangszerre írt műveiben messze meghaladta Mozartot, humora, hihetetlenül változatos formavilága, vad ötletei, elképesztő trükkjei alapján joggal tarthatjuk a földkerekség legszellemdúsabb zeneszerzőjének. Kocsis koncertje után pedig már nem kell csak a párnába suttognunk ezt a kényszerképzetünket. Ráadásul a három különálló szonátából (a két moll előtt a D-dúr, Hob. XVI: 19 hangzott el) egyetlen nagy szonátát formált: Kocsis előadásában az első mű adta a Moderato, míg a másik kettő az Allegretto illetve Scherzo-Finale tételt. Roppant dramaturgiai érzék.

A koncert második részét romantikus művek adták; Liszt Paolai Szt. Ferenc a hullámokon című, kissé novellisztikus darabját Kocsis lélegzetelállító sűrűséggel, balladai képzelettel játszotta, a csúcsponton majdnem felrobbant a hangszer - és vele a terem is - a kezében; Delacroix, Chopin barátja juthatott eszünkbe. És aztán következett a mazurkákból, keringőkből, egy-egy polonézből és noktürnből összeállított Chopin kisregény; Kocsis ismét magát a zeneszerzőt festette elénk, szünet nélkül játszotta a darabokat, egymás után, akárha Chopin ült volna egy párizsi szalonban, hogy hatalmas életművéből mintegy ötletszerűen válogatva szórakoztassa barátait. Hogy aztán a záró számban (Asz-dúr polonéz-fantázia) egyesítse az eddig elhangzott vallomás-töredékeket; Kocsis a nagyromantikus kolorittól az absztrakt expresszionizmus területére lépett, igazolva azokat, akik Chopinnek ezt a darabját tekintik életműve legmodernebb részének.

Még lett két mazurka-ráadás, de már tényleg csak tapintatos búcsúként; Kocsis aztán elengedte a gyülekezetet, hogy mindenki hazarohanhasson haladéktalanul megváltoztatni életét.

Zeneakadémia, január 3.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.