Másvilágok

  • Greff András
  • 2005. március 3.

Zene

Hátrahagyván az év dermedt elsõ hónapjait, a lemezpiac is élénkülni látszik: az amerikai indie-rock élmezõnyébõl mindjárt három zenekar is új anyaggal jelentkezett a napokban.

Mercury Rev: The Secret Migration Oly' rég hallottam a Mercury Revrõl, hogy most utána is kellett gyorsan néznem, akadt-e korábban valamiféle megnyilatkozása, amit elkerültem. De nem: 2001 óta a The Secret Migration az elsõ életjel. Négy esztendõ, ahogy mondani szokás, nagy idõ, ám bizonyos értelemben mégis érintés nélkül suhant el a zenekar felett: a Jonathan Donahue vezette brigádnak ez a hatodik lemeze tökéletesen simul ahhoz az ívhez, amelyet a See You On Other Side-dal kezdtek felrajzolni az - énekesváltás-sal és stílusmódosítással tarkított - 1995-ös évben. Az új albumon ugyanaz az egészen unikális, színes és szélesvásznú, leheletfinom pszichedélikus varázslás zajlik, mint az eddigieken, ahogyan az õrjítõen sokféle tónust felvonultató hangszerelés sem módosult jelentõsen. Ám feltûnõ, hogy az így felfestett világ most milyen ragyogó színeket öltött, hogy azt ne mondjam, mennyire idillivé vált. Semmi kétség: a lemezcímben megjelölt kivándorlás Árkádia földjére szól. Ahol, bármerre nézzünk is, csakis az éteri szépség, az üdeség meg a roskadozó gyümölcsfák. Hogy ennek a megközelítési módnak nyilvánvaló veszélyei vannak, az kétségtelen: a Mercury Rev utóbbi lemezein a háttérben csendben ólálkodó Walt Disney-fíling most nyugtalanító módon az elõtér pereméig merészkedett - egy óvatlan pillanat, és már ragad is a kezünk a finomra õrölt, aranyló giccsportól. De ez részemrõl még belefér, simán. Mert bár összességében hozzám közelebb állnak a fenséges Deserter's Songs (1998) vagy az All Is Dream (2001) alkonyi utazásai, ezen az új lemezen ismét olyan szuggesztív világteremtõ erõvel találjuk szembe magunkat, amely értelmetlenné teszi az ellenállást. Úgyhogy marad az olvadozás, vagy másképp fogalmazva: az alámerülés a tökéletes eszképizmusban. (V2 Records, 2005) JJJJJ

The Mars Volta: Frances The Mute A The Mars Volta zenészei már azért tiszteletet ér-demlõ figurák, mert a lehetetlenre vállalkoznak: arra, hogy vonzóvá tegyék a progresszív rockot a magamfajták számára, akik a zsáner hallatán vérkomoly pofával elõvezetett, végeérhetetlen hangszeres orgiákat vizionálva azonnal menekülõre fogják. Tényleg szép nekiveselkedés, és egyben meglepõ is, hiszen Omar Rodriguez-Lopez gitáros és Cedric Bixler-Zavala énekes, a zenekar két motorja korábban egészen más ügyekkel foglalatoskodott. 2000-ben még az At The Drive-In oszlopos tagjaiként tették nyilvánvalóvá az akkori lemezükkel (Relationship Of Command), hogy a rockzenének az ezredforduló táján sem szükséges attól tartania: hirtelen a zombifilmek statisztériája között találja magát. Az a zenekar a Fugazi nevével fémjelzett kalandor washingtoni gitározást fokozta robbanásveszélyes végpontjáig, mégpedig hátborzongató szen-vedéllyel. Kár, hogy aztán a tagjai annyira beszartak a rájuk szakadó sikertõl, hogy inkább rövid úton hidegre tették a bandát: azóta a többség a Spartával kisebb-nagyobb engedményekkel görgeti tovább az anyazenekar örökségét, a két fõkolompos pedig, mint már említettem, egészen más útra tért.

Ezt az ösvényt továbbra is rendkívüli lemezek szegélyezik. Én például tán még sosem hallottam olyan munkát, ami annyi izgalmas részlettel kápráztatott el, és mégis annyira, de annyira fárasztó lett volna, mint amilyen a Deloused In The Comatorium címû debütáló volt. Ez a második lemez viszont maga alá gyûrt egészen. Pedig ijesztõ egy darab: öt szám, közel nyolcvanperces játékidõ. És hát nem mondom, akadnak rajta bosszantó üresjáratok, rögtön a nyitószámban mindjárt egy olyasféle hosszú, nyomasztó elektronikus baszkolódás, amit még John Frusciantétól is nehezen szoktunk tûrni. Kár az elidegenítõ részletekért, mert különben a Frances The Mute hajmeresztõ teljesítmény: összeolvad rajta a zúzós emo-core a free-dzsesszel, Ennio Morricone világa a bizarr Santana-újraértelmezésekkel, szóval olyasféle muzsika, amilyet még nem nagyon hallhattunk. Az pedig, hogy a dalok érzelmi töltetét végre sikerült szinte szünet nélkül azonos magasságban megtartani, igen jelentõs fegyvertény a hallgatót próbára tevõ pillanatok alatt. Szóval, aki retteg a harmincperces számoktól, az tegyen egy próbát: a Cassandra gemini címû karneváli mûremek van olyan erõs, hogy megremegjenek tõle a megcsontosodott balítéleteink. (Universal, 2005) JJJJ és fél

...And You Will Know Us by the Trail Of Dead: Worlds Apart Amikor a közelmúltban, a Helmet új lemeze kapcsán arról írtam, hogy ha a kilencvenes évek eleji, elektronikát nélkülözõ noise-rock más ágának nem is, de a Sonic Youth-féle lírai vonalnak legalább van tovább-élése a mában, elsõsorban a Trail Of Deadre gondoltam. Ezt az állí-tást most keserû szívvel visszavonom. Az 1994-ben alakult texasi zenekar eddigi lemezei, így a banda kínosan hosszadalmas nevét viselõ debütáló, de kivált a Madonna s a legutóbbi, 2002-es Source Tags & Codes kiforrott és okos munka volt egy olyan társaságtól, amely minden fontosat megtanult az EVOL-ról meg a Sisterrõl, mégis összetéveszthetetlenül egyéni hanggal bírt; nem beszélve arról, hogy páratlanul nagy számú árnyalatát vonultatta fel ezeken a sûrû-sûrû melankóliának. A Worlds Apart legfõbb változása a gitárokat érinti: a bizser-getõ elektricitás immár a múlté, Thurston Moore szelleme már a spájzban sincsen. Helyüket szimplább akkordmenetek és egész sok zongorázás foglalta el. Szerintem kár volt érte. Jóllehet leginkább az a fakulási tendencia zavar, ami a lemez egészére kiterjed, az, hogy az igazán vérbõ dalok száma most olyan apróra töpörödött. Ez van, de hozzá kell tegyem: a Worlds Apart ezzel együtt sem rossz darab, van egy-két briliáns pillanata (halld fõképp a The Rest Will Follow címû himnikus szívszorítást), és kimondottan jóféle, behízelgõ énekdallamokat hallhatunk mindvégig. Ha jobban belegondolok, ez egy egészen kellemes kis lemez - de ennél egy ujjnyival sem több, az hétszentség. (Interscope/Universal, 2005) JJJJ alá

Greff András

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.