McEwan: Megvan (Amszterdam, Õrült szerelem, Geometria)

  • Györe Balázs
  • 2000. október 26.

Zene

Amszterdam, ´rült szerelem, Geometria

Könyv

Abban a kényelmes battyogásban, amit a magyar könyvpiac a kortárs világirodalom követésének gondol, elég feltűnő a Scolar Kiadó rapid kommandóakciója. Három kötet egy up-to-date angol sztárszerzőtől, olvasható tipóval, jó papíron, normális borítóval. Györe Balázs író mutatta be őket az Írók Boltjában. Így:Messziről kellene kezdenem. No nem olyan messziről, mint amilyen messziről egy hőlégballon ereszkedhet alá az égből, mondjuk, éppen McEwan regényében, még csak nem is olyan messziről, mint amilyen messzire a budapesti Bartók Béla út van, ahol ma reggel egy motoros elgázolt egy asszonyt - reménykedjünk, hogy nem történt végzetes baleset, mint McEwan regényében.

Azt mondják, minden valamirevaló könyv vagy a szerelemről, vagy a halálról szól. Vagy mindkettőről. Van, aki azt állítja, hogy a szerelem és a halál ugyanaz. Hogy minden jó történetnek halállal kell végződnie (vagy kezdődnie). Ehhez kell nagyon messzire menni. Ajánlatos az utazáshoz a hőlégballon. Nem árt, ha ott állunk a léghajó kosarában, és nézünk, figyelünk, tapasztalunk. Vagy ha félünk, lekucorodunk a kosár aljába, eltakarjuk a szemünk, hogy semmit se lássunk, mint McEwan regényében a kisfiú, akivel elszabadult a ballon. Mert valamirevaló könyvben az olvasó is benne van.

Az olvasó is szerepel

benne valamiképp. Mondjuk éppen ő a kisfiú, aki kuporog a kosárban.

Ian McEwan Amszterdam című regénye számomra arról a pillanatról szól, amikor igazi, valódi önmagunkra ismerünk. Egy ilyen pillanatban az ember összeomolhat. Rájövünk, hogy hamis illúziókat táplálunk önmagunkról és a többiekről. Hogy az egész civilizációnak van egy önáltató, hamis illúziója. Vérfagyasztó pillanat. Ha nem vigyázunk, kizuhanunk a ballonból.

McEwan szereplői nem hősök. Jól van ez így, mert Nietzsche óta tudjuk, hogy hősök már réges-rég nincsenek: színészek lettek belőlük. Már hősködés sincs, legfeljebb színészkedés.

A könyv szereplői többnyire ahhoz a nemzedékhez tartoznak, akik 1968-ban voltak egyetemisták. Némelyiküket a "betongazdagok terhe" nyomja ma már, legtöbbjüknél megkezdődött a hanyatlás, megbetegedtek, öngyilkosságot követtek el, vagy ezekben a pillanatokban betegszenek meg, kísérelnek meg öngyilkosságot. "Finom hamu" lepi be őket: a Beatles, az írógép és az indigó korszaka. Kiégett emberek. Életükben már nincs "hiteles várakozás arra, hogy valami valóban történhet". Így kell élniük, mint McEwan könyveiben: "ostoba riadalmú", hirtelen feltörő halálfélelemben. Ellentét feszül az egykori egyetemisták és a mostani befutott emberek között. Megállt az élet. Elveszett nemzedék? Az. Magunkra ismerünk? Igen. Az idő megy, mi állunk. Mentségünk, mint ahogy a jó öreg Hemingway megmondta, hogy "minden nemzedéket elveszítenek, mindig elveszett, és mindig el is fog veszni", nincs kivétel. Az undorítóan hazug képmutatást, hogy élni tudjunk, olykor el kell fogadni. Olykor?

McEwan könyvei a húsunkba vágnak. Néha az az érzésünk, mintha a szerző elhallgatna valamit. Mintha például sokkal többet tudna arról az ürességről, amit a könyv egyik szereplője, a sikeres zeneszerző érez a Tóvidéken, kirándulásakor, mely egyébként az Amszterdam című regény egyik legmegrázóbb része: a megfutamodásé.

Az író becsületesen végigmondja

a történetet: két barát átsegíti egymást a halálba. Semmi nehézkesség. Könnyed írói kéz. Lazaság. Egy kis késleltetés. Irónia. Kiszámíthatóság.

Az ´rült szerelem című regény arról szól - az összeomlás általános nagy témáján kívül -, hogyan zúdul be egy idegen férfi két ember, egy férfi és egy nő életébe, akik szeretik egymást. Hogyan válnak az idegen, beteg ember hatására idegenné egymás számára, illetve hogyan csapnak össze egy beteg tudattal, amely maga alá akarja gyűrni őket. Nagy téma, nehéz a feladat. Az egészséges érzelmi élet a tét. Bonyolult téma, bonyolult a könyv is: sűrűbb szövésű, gondolatokban gazdagabb, tartalmasabb. Több benne a váratlanság, a meglepő kijelentés, összefüggés, társítás, összerántás. Egészség és betegség, ész és hit, Isten és a természettudományok. És nem utolsósorban: pszichiátria. A főszereplő zsurnaliszta, közvetít a kutatók és a nagyközönség között, szakmája kiválósága, jól keres, mégis megkérdezi magától egy nap: "Mi is lett belőlem?" Hát igen. Ott vagyunk a könyvekben: mi is lett belőlünk?

A Geometria című elbeszéléskötet mintha a két regényt készítette volna elő, ha nem is titokban, de

csendben, finoman és pontosan

A gyermekkor sűrű erdejében járunk. Kezdődő vágyak, gerjedelmek, nemiség, illúziók, illetve azok hiánya, vonzalmak, ügyetlenkedések. Mintha az elbeszélések íve, a gyermekkortól a felnőttségig, a szexualitástól a "pszichopoliszig" egy végső tragédiát sejtetne.

Ian McEwan könyveiben fel-felbukkan a beatnemzedék és az utódok, a hippik. "Dharma-bulizók", hosszú hajjal és hátizsákkal. Mintha megjelenésük a szerző utóvágása lenne, akár a kardvívásban. De ez érvénytelen. Vagy inkább elővágás? Élj gyorsan, szeress sokat, halj meg fiatalon! Hát ez nekünk nem sikerült. Kucorgunk a hőlégballon kosarában. Élünk.

Györe Balázs

Szerkesztett változat. Elhangzott az Írók Boltjában, 2000. október 11-én, Ian McEwan könyveinek bemutatóján. Ian McEwan: Amszterdam, fordította: Tandori Dezső, Scolar Kiadó; ´rült szerelem, fordította: Tandori Dezső, Scolar Kiadó; Geometria - novellák, szerkesztette: Zilahy Péter, JAK-Scolar Kiadó

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.