"Még ha csúfnak tűnik is" (Alexander Balanescu)

  • m. l. t.
  • 1998. május 14.

Zene

Alexander Balanescu: Egy kis ideig zongorázni tanultam, s akkoriban játszottam a Mikrokozmosz gyönyörű darabjaiból is. Később az Arditti Quartettel jó párszor előadtuk a 3. és a 4. Vonósnégyest, aztán tanulmányoztam a Hegedű-szóló-szonátát és azokat a hegedű-duókat is, amelyekből most a Misivel játszunk.

Magyar Narancs: Felidézné az első bartókos élményeit?

Alexander Balanescu: Egy kis ideig zongorázni tanultam, s akkoriban játszottam a Mikrokozmosz gyönyörű darabjaiból is. Később az Arditti Quartettel jó párszor előadtuk a 3. és a 4. Vonósnégyest, aztán tanulmányoztam a Hegedű-szóló-szonátát és azokat a hegedű-duókat is, amelyekből most a Misivel játszunk.

MN: Készített Bartókból lemezfelvételt?

AB: Lemezre nem, csak rádió számára.

MN: Kihívást jelent-e egy klasszikus képzettségű hegedűsnek folkzenekarral játszani?

AB: Mióta a hetvenes évek közepén befejeztem a tanulmányaimat, az az egyik célkitűzésem, hogy kiszabaduljak a klasszikus zene béklyójából. Amikor zenét írok, engem rendkívül inspirál a folkzene. A Muzsikással évek óta jó barátságban vagyunk, már korábban is felmerült, hogy csináljunk valamit közösen. Ez a Bartók-projekt lett a vége, bár azt hiszem, csak a kezdet. Sokat kell még tanulnom tőlük, mint ahogy már eddig is sokat tanultam Misitől.

MN: Hogy áll a helyzet egynapi próba után?

AB: Nagyon izgatott vagyok. Amit el szeretnénk érni, az egy olyan interpretáció, amely az eredeti forráshoz közelít, ugyanakkor időnként a Misi is megindul az én "térfelem" (a különféle értelmezési, előadási módokra utal - a szerk.) felé, s valahol félúton találkozunk. Azt szeretnénk, ha minél kifejezőbb lenne ez a zene, megőrizve a táncos eredetét a lassú részeknél is. Játszunk egy csodálatos darabot Bánkódás címmel, az egészen úgy hangzik, mint egy lassú csárdás. Ez egy teljesen új megközelítési mód.

MN: A romániai gyökerei szerepet játszottak a felkérés elfogadásában?

AB: Nagyon is. Ahogy öregszem, egyre inkább szeretnék visszatérni ahhoz a zenei környezethez, amelyben felnőttem, és egyre többet merítek is belőle más és más elképzeléssel a hangzásról, a szerkezetről, a kifejezésmódról. Úgy érzem, a vonós hangszerek állnak a legközelebb az emberi hanghoz. Ahogy a légzéssel a beszéd, úgy formálható a vonóval emberi hang. Valójában beszélni próbálok a hegedűvel. Nemcsak énekelni, beszélni is. Nem gondolom, hogy mindig olyan hangzást kéne teremtenem, amit gyönyörűnek tartanak. Fontosabb a kifejezőerő, még ha csúfnak tűnik is.

MN: Nem oly rég az arab Rabih Abou-Khalillal készített lemezt. Elképzelhető, hogy a klasszikus zenészek közül lassacskán áttér a folkzenészek közé?

AB: Nem. De ezek a kategóriák nekem mesterségesnek tűnnek. Inkább a közös területek izgatnak, amelyek nem tartoznak kimondottan sem a klasszikus zenéhez, sem a folkhoz, sem a dzsesszhez vagy a popzenéhez. A Balanescu Quartetben sokféle hatás érvényesül, ebből szeretnénk valami egyénit létrehozni, a nehézségek árán is. A kritikusok és a kiadók ugyanis jobban szeretik mereven elkülöníteni a klasszikust a poptól és így tovább. Én olyan zenét képzelek el, amely az egyik területről elindulva a korlátokon keresztül képes átlépni egy másikba. De azt nem tudom elképzelni, hogy folkzenésszé váljak. Olyan sok nagyszerű folkzenész van, akiknél nem lehetek jobb. Azt szeretném, hogy hassanak rám, s hogy tanulhassak tőlük.

MN: A következő albumától mit várhatunk?

AB: Egyre többet dolgozom komputerrel, az élő hangszereket hangmintákkal kombinálva. És nagyon érdekel a szöveges zene; ezekkel próbálom gazdagítani a zenénket, ugyanakkor az is elképzelhető, hogy a kvartettem is bővülni fog szimfonikus elemekkel. Remélhetőleg így létrejön valami új.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.