Megspórolni - A Muse a Papp László Sportarénában (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2007. október 18.

Zene

Maga a bejutás külön élmény volt. Eleve ritkán fordul elő, hogy a Petőfi Csarnoknál nagyobb helyekre tegyem a lábam koncertügyileg, előző nap pedig ráadásul egy kétszáz nézős punk-hardcore bulin voltam (Ruiner és Sinking Ships a Kultiplexben), amelynek karra pecsételős, pólóvásárlós, családias jellege után nyomasztó volt a Papp László Sportaréna falanszterszerű épületében téblábolni, végigszenvedni a négyszáz méteres sort a multiplex mozik büféjére hajazó pultnál, majd a terem kellően ijesztő, kivilágítatlan, leválasztott részén átjutva elmerülni a budapesti juppiközösség Muse-ra éhes akolmelegében.

Maga a bejutás külön élmény volt. Eleve ritkán fordul elő, hogy a Petőfi Csarnoknál nagyobb helyekre tegyem a lábam koncertügyileg, előző nap pedig ráadásul egy kétszáz nézős punk-hardcore bulin voltam (Ruiner és Sinking Ships a Kultiplexben), amelynek karra pecsételős, pólóvásárlós, családias jellege után nyomasztó volt a Papp László Sportaréna falanszterszerű épületében téblábolni, végigszenvedni a négyszáz méteres sort a multiplex mozik büféjére hajazó pultnál, majd a terem kellően ijesztő, kivilágítatlan, leválasztott részén átjutva elmerülni a budapesti juppiközösség Muse-ra éhes akolmelegében. Szánalmasan kivénhedt punk-rockernek éreztem magam, amikor felnéztem a jórészt üresen tátongó ülőhelyekre, és eszembe jutott, mennyire szívesen csücsülnék a zsöllyén, a multiplexbüfében vásárolt popcornnal a kezemben (a megcsócsált darabokat természetesen vásott kölyökként lődözném a zakós-barkós figurák és nőik nyakába); egyúttal a nézőszámot is felmértem magamban, amúgy saccperkábé, és az eredmény eléggé lehangoló lett. Talán a Petőfi Csarnokot úgy-ahogy, szellősen megtöltötte volna ez a felére kicsinyített Arénában is kicsit elveszetten álldogáló tömeg, és akkor nekem sem járt volna folyton az a fejemben, hogy milyen lehet a fekete vásznak sötétjében szomorkodó, fel nem használt szektorok széksorai között becuccozva kolbászolni. Utóbbi egyébként minden félelmetessége ellenére határozottan érdekesebb program lehetett volna, mint a koncert jó része, pedig esküszöm, igyekeztem elvonatkoztatni az izzadt hónaljú punkattitűdtől, de a Muse meg még a nyári, szigetes Tool után valószínűleg rohamléptekkel fogok elindulni a következő légópince irányába, ha még egyszer kettőnél több kivetítőt látok valami színpadon.

A rajongók persze nyilván nem értenének egyet velem abban, hogy a 2001-es Muse-lemez, az áttörést jelentő Origin Of Symmetry volt az angol trió egyetlen igazán jó anyaga. Az azt megelőző, debütáló Showbiz még nem, a 2003-as Absolution pedig már nem tudta hozni azt a szintet (a koncertfelvételeket és B oldalas resztliket tartalmazó Hullabaloot most hadd ne), 2007-re pedig a zenekar annyira visszasüllyedt az érdektelenség mocsarába, amennyire képes voltam rajongani érte öt-hat éve. A tavalyi Black Holes And Revelationst ennek megfelelően mindössze párszor sikerült meghallgatnom (a vélemények egyébként a "XXI. század legnagyobb alkotása" és a "nagy rakás szar" közt oszlanak meg, bármiféle középút nélkül), ennek megfelelően jórészt bután néztem ki a fejemből, miután a "késsük le a magyar előzenekarokat direkt" elnevezésű projekt sikeres abszolválását követő jó félórás várakozás után játszani kezdtek az angolok, hiszen ez a turné, aminek egyébként a százötvenvalahányadik állomása volt a hazai, még jórészt a Black Holes... dalaira épült, nekem pedig ez a dolog jelentette leginkább a problémát, legalábbis a koncert első felében. (Az unalom legmegbízhatóbb jele egyébként az, ha eszembe jut, hogy rágyújtanék, a második pedig, ha egy nemdohányzó helyen még annyira sem képes lekötni a műsor, hogy amúgy lövészárokstílusban, marokba rejtve szívjam a cigit, hanem engedelmesen elbattyogok az erre kijelölt helyre, itt pedig ez történt.) A visszafogottabb, szenvelgősebb Black Holes And Revelations jó része ugyanis, inkluzíve a koncertprogramban erőltetett dalok (kivétel talán a zárónótaként funkcionáló Knights Of Cydonia) egyszerűen nem működnek élőben - Matt Bellamy, akinek főleg az invenciózus gitározásáért lehetett annak idején nagyon rajongani, valami különös perverziónak köszönhetően telepakolja Richard Clayderman nyomdokaiban sétáló billentyűfutamokkal az újabb keletű nótáit, élőben pedig négy-öt ilyet is képes felsorakoztatni egymás után a setlistben. A kivetítő meg nyilván a színpadképet volt hivatott erősíteni, mert ugyan láttam már olyan trió felállású zenekart, akik egy ekkora színpadot is képesek voltak plusz látványelemek nélkül belakni, de a Muse nem ilyen: a jórészt a mikrofonjához-zongorájához láncolt Bellamyn kívül az egyébként tökéletesen játszó Chris Wolstenholme-Dominic Howard felállású ritmusszekció fazontalan figurái semmit nem tettek hozzá a látványhoz, a kisegítő billentyűsként funkcionáló Morgan Nichollsról meg ne is beszéljünk inkább: róla is csak a Wikipedia árulta el, hogy valamikor a kőkorszakban egyszer beugrott basszusgitározni a csuklóját tört Wolstenholme helyett, egyébként meg a Gorillaz nevű Damon Albarn-féle projektben is játszott, tudjátok, a Blur-ös csávó mangafigurás alibizenekarában.

A kötelességszerű cigiszünet után (ekkortájt lépett le Szalay kolléga az Indextől, mondván, hazamegy inkább, és megnézi ugyanezt DVD-n, karosszékből) mintha aztán magára találna kicsit a zenekar. Túlzott spontaneitás nincsen persze, százötvenvalahány koncert van mögöttük, mondom még egyszer, egyébként is kényelmesebb a kivetítőre bízni a vizuális orgiát, mint estéről estére meghalni a színpadon. Vannak viszont régi nóták, gitározás, és cirka egy óra után esik le, hogy Matt Bellamy a XXI. század első és egyetlen gitárhőse. Mintha ő is jobban élvezné ezeket a program végére pakolt zajosabb témákat; távolról sasolva legalábbis ha a széles vigyort nem is, de egy ugráló figurát azért látni, ahogy a Plug In Baby szólóját a lemezverziót megerőszakolva, teljesen anarchisztikusan pengeti. Ezzel együtt a Muse még mindig nem tökéletes arénazenekar, hiszen a pirotechnika és a kivetítő mellett a ráadásnál kiszórt, konfettikkel töltött kék lufikkal próbálták megspórolni az arénakoncertek kihagyhatatlan elemének számító gitártörést. Anélkül meg kutyagumit sem ér az egész.

Papp László Sportaréna, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.