Musical

Megszólalásig

Boublil–Schönberg: A nyomorultak

Zene

Úgy lehet, a 24601-es számú, feltételesen szabadlábra helyezett touloni rab történetét a hideg mérlegelés éppoly musicalidegennek ítélhetné, mint azt a T. S. Eliot-versválogatást, amelyet macskának beöltözött felnőtt férfiak és nők adnak elő.

A részben azonos szakemberek azonban pár évtizede itt is, ott is meglátták a világ­siker – e jól szervezett félreértés – esélyét, s így aztán Victor Hugo művének cselekményváza ma olyanok számára is meghitten ismerős lehet, akik még a 100 regény vonatkozó minifejezetét se olvasták el. S ez nagy eredmény, ahogyan nagy eredmény az is, hogy A nyomorultakra gondolva immár több világsláger dallama is az eszünkbe juthat. Merthogy Claude-Michel Schönberg tán több profizmussal, mint zsenialitással, de jó néhány zsigerien hatásos dalt komponált: innen-onnan merítve ugyan némi külső ihletet, viszont tovább is ajándékozva egy melódiát Vladimir Cosma Házibulijának.

A világbíró musical most a szegedi Dóm téren ütött tanyát, mielőtt bevonulna a Madách Színházba, s itt megint egyszer megcsodálhattuk Szirtes Tamás csapatának zörejtelen összmunkáját. Minden mozgás energikus, Tihanyi Ákos koreográfiája a rutin legmagasabb szintjével nyűgöz, Kentaur hatalmas díszletei [„Ez a legnagyobb Miss Saigon-előadás (!)” – nyilatkozta az alkotó az RTL Klub híradójának] nem csupán a méreteikkel imponálnak. A zenekar pedig Kocsák Tibor vezetésével mindvégig biztos alapot kínált az előadás számára.

A már a bemutatón is szépen összevágó, ütemre kiszámított, formás produkció éppen csak egyetlenegy ponton bizonyult sérülékenynek: a szerepek és szólamok kiosztásánál. Jean Valjeanon kezdve az értékelés sorát, úgy tetszett, Tóth Attila kiválasztását e szerepre leginkább az a szempont motiválhatta, hogy képes lesz majd elénekelni a második felvonás közepén elhelyezett, kényesen magas lágéban mozgó slágert (Bring Him Home). A színész, aki pár éve Kecskeméten még Javert felügyelő volt, valóban meg is oldotta e nehéz feladatát, ám fizikai és színészi jelenléte előtte is, utána is kevés súlyt jelzett, ami különösen a „siessünk, siessünk” jellegű, gyorsított dramaturgiájú első részben tűnt hiányosságnak, ahol Valjean alakítójának helyből, színészi nekifutás nélkül kellene kívül-belül robusztusnak hatnia. Tóth minőségi hangja ráadásul a szólam több pontján az optimálisnál jóval fiatalosabbnak bizonyult, így szégyenszemre még az is előfordult, hogy a „sajtópáholy” messzi távolából a vaksi kritikus elsőre az ifjú Ma­riusnak tulajdonította a krisztusi példát követő egykori kenyértolvaj megszólalásait. (Hogy ez a korprobléma általánosabb, azt az is jelezte, hogy az „öreg”, akit a hatalmas erejű Jean Valjean kimentett a ráborult szekér alól, utóbb egy húszéves hangján köszönte meg visszanyert életét.)

Az engesztelhetetlen Javert felügyelőt alakító Debreczeny Csaba erőteljes színészi jelenlétére igazán nem lehetett panaszunk, ám szólamformálására annál inkább. Nehezen, furcsán lemélyítve, s minden szépség nélkül szakadt ki az énekhang a remek prózai színészből, s ezt a kedvezőtlen diszpozíciót több szám előadása is erősen megsínylette. A sérülékeny és/vagy nem esztétikus hang­adás a szereposztás női szakaszában is megjelent: Tóth Andrea (Eponine) hangjának különös mellékízében vagy Tóth Angelika (Cosette) szólamának csúcshangjainál. Solti Ádám viszont hangban és figurában is ideális Marius volt, s Vágó Bernadett tisztes Fantine-alakítását, illetve a főszerep hajdani magasából aláereszkedő Vikidál Gyula Püspökét is tetszéssel fogadhattuk.

A nyomorultak előadásának – túl a fentebb is jelzetteken – két örökkön kényes pontja van: Thénardier és k. neje, valamint a gyermekszereplők. Az ordenáré humor vonulatát ezúttal Nagy Sándor és Sáfár Mónika vitte: nagy kedvvel, kicsattanóan, semmitől vissza nem riadva – az előadási hagyománynak megfelelően. E ha­­­gyomány útján továbbhaladva léptek elénk a meghatódásunkra játszó gyermekszereplők is, s különösen a kis Gavroche-t alakító Bauer Gergő egészen profin működött. Szívszaggató hamissá­gáért nem őt, s még csak nem is a rendezést illette a felelősség, hanem sokkal inkább Schönbergéket, s bizony kissé még magát Victor Hugót is.

Dóm tér, augusztus 14.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.