Lemez

Melankólia mindenütt

George FitzGerald: Fading Love

  • - minek -
  • 2015. június 21.

Zene

A mostanában Berlinben élő FitzGerald egyike azoknak a fiatal brit zenekészítőknek, akik a dubstep által megihletve, de azon túllépve újították meg a már tradicionális elektronikus tánczenei műfajokat (a house-t, a garage-t, a technót). Feszes, mindinkább 4/4-es ütemekből és manipulált r&b-s hangmintákból összerakott, rendre az érzelmekre apelláló, de maximálisan klubkompatibilis szerzeményei ismertté tették a nevét messze a bass music szubkultúráján kívül is – 2010 és 2013 között majd tucatnyi remek EP-t, maxit készített, amelyekből simán kitelt volna egy album is. Jó két éve azonban felhagyott azzal, hogy pusztán a dj-k keze alá termeljen, s a klub­szcénából kiábrándulva, no meg egy balul sikerült kapcsolatból lábadozva nekiállt összerakni egy albumot új kiadójának, a Double Sixnek.

Ezek után a legkevésbé sem csodálható, hogy a Fading Love-ot keresztül-kasul átszövi a melankólia, a finoman elégikus tónus viszont még nem veszi el az élét az amúgy zömmel táncparkettre termett, bár néha lassabb tempójú house-daraboknak. Annál meglepőbb, hogy a maguk absztraktságában is érzéki hangminták királya ezúttal valódi vokalistákat rekrutált: a szintén friss albumos Boxed Inből ismerős Oli Bayston és a most debütáló Lawrence Hart igazi dalokat énekel, amelyekben dominálnak a vadromantikus, analóg szintipop-melódiák. Az összetevők ismeretében tán meglepő, de mégsem egy gátlástalan pophouse albumot hallgatunk: ettől megbízható módon megvéd minket FitzGerald rafinált, mindent egy-egy csavarral tálaló alkotói technikája és öntörvényű, a szomorúságot is érzéki élménnyé transzformáló látásmódja.

Double Six, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.