Lemez

Melankólia mindenütt

George FitzGerald: Fading Love

  • - minek -
  • 2015. június 21.

Zene

A mostanában Berlinben élő FitzGerald egyike azoknak a fiatal brit zenekészítőknek, akik a dubstep által megihletve, de azon túllépve újították meg a már tradicionális elektronikus tánczenei műfajokat (a house-t, a garage-t, a technót). Feszes, mindinkább 4/4-es ütemekből és manipulált r&b-s hangmintákból összerakott, rendre az érzelmekre apelláló, de maximálisan klubkompatibilis szerzeményei ismertté tették a nevét messze a bass music szubkultúráján kívül is – 2010 és 2013 között majd tucatnyi remek EP-t, maxit készített, amelyekből simán kitelt volna egy album is. Jó két éve azonban felhagyott azzal, hogy pusztán a dj-k keze alá termeljen, s a klub­szcénából kiábrándulva, no meg egy balul sikerült kapcsolatból lábadozva nekiállt összerakni egy albumot új kiadójának, a Double Sixnek.

Ezek után a legkevésbé sem csodálható, hogy a Fading Love-ot keresztül-kasul átszövi a melankólia, a finoman elégikus tónus viszont még nem veszi el az élét az amúgy zömmel táncparkettre termett, bár néha lassabb tempójú house-daraboknak. Annál meglepőbb, hogy a maguk absztraktságában is érzéki hangminták királya ezúttal valódi vokalistákat rekrutált: a szintén friss albumos Boxed Inből ismerős Oli Bayston és a most debütáló Lawrence Hart igazi dalokat énekel, amelyekben dominálnak a vadromantikus, analóg szintipop-melódiák. Az összetevők ismeretében tán meglepő, de mégsem egy gátlástalan pophouse albumot hallgatunk: ettől megbízható módon megvéd minket FitzGerald rafinált, mindent egy-egy csavarral tálaló alkotói technikája és öntörvényű, a szomorúságot is érzéki élménnyé transzformáló látásmódja.

Double Six, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.