Lemez

Fel a mélyből

Squarepusher: Damogen Furies

  • Velkei Zoltán
  • 2015. június 21.

Zene

Lassan egy évtizede felmerül minden Squarepusher-rajongóban, amikor a művész friss lemezt ad ki, hogy vajon az új lesz-e végre annyira jó, mint a régebbi művei? A Warp kísérleti szupersztárja a kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején ontotta magából a jobbnál jobb albumokat (a teljesség igénye nélkül: Hard Normal Daddy, Music Is Rotted One Note, Go Plastic, Ultravisitor), majd a 2006-ban megjelent, az életműben átlagos sorlemeznek számító Hello Everything után olyan látványos mélyrepülésbe kezdett, amilyenre nem volt példa korábban a színtéren. Míg a kortársak zenéi – például az Autechre-é – jól öregedtek a digitális korban, és képes volt az összes többi meghatározó kísérleti alakulat is legalább egy tisztes albumot összehozni (elsősorban a Boards Of Canadára és Aphex Twinre gondolunk), addig nehéz bármi emlékezeteset ki­emelni a kései Squarepushertől, noha a 2012-es Ufabulum epikus szintijei és részint EDM-re reflektáló attitűdje már valamelyest reménykeltőek volt.

Ez az új gyűjtemény pedig újabb lépés a helyes irányba. Azok járnak jól, akik szerették az Ufabulumot, mert robusztusabb formában köszön vissza annak a lemeznek a hangzása. Helyenként meglepően játékos ez az album: a Stor Eiglass dallama a hardcore/rave korszak slágertémáit idézi fel, és valószínűleg a dobok sem véletlenül masszívabbak a kelleténél. A Kontenjaz és az Exjag Nives című számokban a zeneiség még egy fokkal hallgathatóbbá teszi a gyors tempóban ugráló ritmusokat – szinte már hőskori videojátékokba illő aláfestőket kapunk (nem túlzás, állítólag vannak olyan zenék a lemezen, amelyek ilyen felkérésre készültek, csak visszadobták őket). Ezek mellett önmagát sem hazudtolja meg a szerző: a Rayc Fire 2, a Kwang Bass és a D Frozent Aac az a fajta drum and basszel kevert IDM, aminek a hírnevét köszönheti – ráadásul tényleg felidéznek valamit a legjobb pillanataiból.

A Damogen Furies Squarepusher első olyan albuma, amelyen kivétel nélkül minden hangszer és hang saját tervezés és programozás eredménye. Úgy tűnik, egy hosszú, kísérletezős folyamat végszakaszának lehetünk fültanúi: olyan lemeznek, amely a legnagyobb anyagaihoz nem ér fel, de a 2003-as Ultravisitor óta messze a legjobb albuma.

Warp/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.