Interjú

„Ez most nem a pangás időszaka”

Nemes András – Pluto, BioRoBoT

  • Soós Tamás
  • 2025. augusztus 6.

Zene

Egy ideje megújult felállásban, baritongitáros/szaxofonos trióként játszik dögös rock ’n’ rollt a Pluto. Nemes Andrással a zenei megújulásról, az új lemezük NER-kritikájáról, oroszországi vinylkereskedésről és arról is beszélgettünk, hogy mikor alakulhat újjá Bérczesi Robival közös zenekara, a BioRoBoT.

Magyar Narancs: A Pluto előtt volt egy skás, matrózpopos (Placidy), egy klezmeres (Nemes Bruderz) és egy kocsmapunkos zenekarod is (HandaBanda). Hogyan lett ezekből Pluto?

Nemes András: A Placidyt még a gimnáziumban alapítottam a barátaimmal, és utána is együtt maradtunk, kluboztunk. Az a zene hasonlított a Plutóhoz, de az Iparművészeti Főiskola mellett csináltam a zenekart, és a többiek is dolgoztak, tanultak, így egy idő után szétesett a Placidy. Ettől kissé elkenődtem, és elmentem basszusgitározni az unokatesóm, Nemes Janó klezmeres-világzenés együttesébe, amelyben egy ideig Palya Bea is énekelt, amikor még nem volt ismert. Aztán szólóban is játszottam, orosz matrózdalokat is énekeltem, de egy idő után váltani akartam, mert nekem fontos a dalszöveg, és az oroszul nem jött át. Az ezredfordulón nagyon inspirált Manu Chao, hogy egyedül, egy dobgéppel és akusztikus gitárral is lehet csinálni egy lemezt, és még kvázi szólóprojektként, ezzel a barkácsfelfogással összeraktam az első Pluto-albumot, az Oda se neki, itt a Plutót.

MN: A kétezres években, amikor a magyar altert ellepték a Kispál- és Quimby-klónok, ti egy nyersebb, dögösebb rock ’n’ roll attitűdöt hoztatok, ami tök frissnek hatott a sok elvont szövegű alternatív zenekar között.

NA: Ez talán abból fakad, hogy Beatles-gyerek vagyok – édesapámnak megvolt a Beatles-összes –, másrészt nagyon szeretem a szikár, minimalista, költői gitárzenét – mint a Velvet Underground vagy az Element of Crime –, amely nem technikás, hanem az önkifejezés vágya hajtja. Ilyen volt a korai Quimby is, meg az a kelet-európai rock ’n’ roll, amit az orosz zenekarok képviseltek. A Kinót, a Zvuki Mut, az Aukciont vagy a korai Leningradot nagyon szerettem, de magyar altert, Európa Kiadót, Balatont még többet hallgattam. Dalszövegekből is inkább azokat bírom, amelyek élőszóban elkapott sorokból állnak össze. Sose vonzottak az önsajnáltató, önreflektív, vagy a nagyon a közérzetre reflektáló dalok. Mindig is kívülállónak tekintettem magam, egy külső megfigyelőnek, aki a falnak dőlve nézelődik. Ilyen alakokról, ilyen hősökről írok, akiknek teljesen mindegy, mi van körülöttük, mennek a saját fejük, a saját ideáik után. A Plutóval is pont ezt tesszük.

MN: Titeket mennyire kapott fel a kétezres évek végén a Petőfi rádiós alterhullám?

NA: Amikor a Pluto bekerült a Petőfi Rádióba, már működött a BioRoBoT, és a Csipogót orrba-szájba játszották a rádióban. Akkor jött ki a Nevem senki című lemezünk, amelyen Péterfy Bori is elénekelte a Szívbűvölő című dalunkat, és azt sokat játszotta a Petőfi. A legnépszerűbb dalaim tehát azok voltak, amelyekben nálam ismertebb előadókkal működtem együtt. De ezzel együtt is sokkal nyitottabb volt az a zenei világ. Ma már talán nehéz elképzelni, hogy csak ott hagytam egy promo CD-t a Menedék albumunkból a Magyar Rádió portáján, ez aztán bejutott az MR2-n futó Akusztik egyik szerkesztőjéhez, aki meghívott minket a műsorba. A Vad Fruttik akkori menedzsere pedig kiszúrt minket, és elhívott előzenekarnak a turnéjukra. Akkor volt egy lehetőség, hogy ismertebb zenekarrá váljunk, de csak magunkat okolhatjuk, hogy elszalasztottuk. Mivel a társaim akkor több zenekarban játszottak – olyanokban is, amelyek jobban futottak akkor a Plutónál –, sok koncertet nem tudtunk elvállalni. A Vad Fruttikkal a koncertek több mint felére nem tudtunk elmenni időpontütközések miatt. Akkor elgondolkoztam, van-e így értelme zenekart csinálni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.