Merre tovább? - Plastica dreams a Műcsarnokban (kiállítás)

  • Szipõcs Krisztina
  • 2003. július 24.

Zene

Hadd fejtsem meg mindjárt a kiállítás főcímét. A semmiféle nyelven sem (hacsak magyaros kiejtéssel, tehát magyarul nem) értelmezhető "plastica" és az angol "dreams" egymáshoz biggyesztésével megszületett "plasztikaálmok" hallatán nem a szépségsebészetre, még csak nem is egy vonzó olasz műanyag edénycsaládra kell gondolnunk, hanem a szobrászatra, mely hagyományos művészeti ágban két művészettörténész, Készman József és Százados László figyelemre méltó tendenciákat vélt kitapintani, s kutatásaik eredményét azonmód a nagyközönség elé tárták a jeles kiállító intézmény reprezentatív termeiben, valamint egy praktikus, jól szerkesztett, a kiállítással egy időben hozzáférhető katalógusban.

Hadd fejtsem meg mindjárt a kiállítás főcímét. A semmiféle nyelven sem (hacsak magyaros kiejtéssel, tehát magyarul nem) értelmezhető "plastica" és az angol "dreams" egymáshoz biggyesztésével megszületett "plasztikaálmok" hallatán nem a szépségsebészetre, még csak nem is egy vonzó olasz műanyag edénycsaládra kell gondolnunk, hanem a szobrászatra, mely hagyományos művészeti ágban két művészettörténész, Készman József és Százados László figyelemre méltó tendenciákat vélt kitapintani, s kutatásaik eredményét azonmód a nagyközönség elé tárták a jeles kiállító intézmény reprezentatív termeiben, valamint egy praktikus, jól szerkesztett, a kiállítással egy időben hozzáférhető katalógusban.

Téziseik szerint a kilencvenes évek végétől véget ért az installáció mint univerzális kifejezési eszköz virágkora, melynek tereiben csaknem egy évtizedig vígan fickándozott a teljes képzőművészeti szakma, festőtől a szobrászig, textilestől az építészig. Jött ehelyett valami más, ami voltaképpen nem új, hanem "az installációból szervesen következő lehetséges stádium" - vagyis a szobrászat maga; kicsit "frivolabb" köntösben ugyan, a különféle avantgárd művészeti kalandok által

beszeplősítve,

a közelmúltra való utalásokkal terhelten, de formailag újra szilárdan, mintegy visszatömbösödve, lemondva a térrel való interakcióról, tudatosítva magában sajátos értékeit és hivatását. Az ezredforduló környékén a szobor - akárcsak a kép - véleményük szerint újra a "megjelenésében kifejezettre" épít (vulgo: ismét ábrázol valamit, mókust, drapériát vagy farkasembert), de ezen direkt alapjelentést immár számtalan referencia szövi át, amit jól nevelt kiállításlátogató persze hoz magával a tarsolyában, amikor portyára indul a művek sűrűjében. S végül itt van a megváltozott "testkép" mindennapos evidenciája, mint az "új" szobrászat alapvetése - mely témának lassan már azok is szakértői, akik csupán a kereskedelmi tévék műsoraiból tájékozódnak az aktuális esztétikai trendek felől, lásd: "egyszerre maszkulin és feminin", "a média által befolyásolt", elfogadó a "másság" iránt -, hiszen társszerzőink szerint hipotetikusan ez áll "az új szobrászi formálás hátterében", mégpedig (hacsak félre nem értettem valamit) nemcsak a néhány figurális munka, hanem a kiállításon látható kisautó, mészkő tömb, radiálgumiba öntött minta és plexidobozba zárt olajfesték mögött egyaránt.

Milyen boldogok is lehetnénk, ha a művek szépen igazolnák az elméletet: sorra tanúságot tennének újszerűségükről, felmutatnák közös vonásaikat, és igazolnák, hogy szándékosan haladták meg az installáció műfaját, amikor hagyományos szobrászi formákhoz folyamodnak. A kiállítás azonban mintha valami egészen mást, ennél jóval egyszerűbbet állítana; tudniillik azt, hogy Magyarországon továbbra is folyamatos a szobrászképzés, melynek mindig is tárgya volt "a tömeg, a térfogat és a kiterjedés", de a mintázás, az anyag megmunkálása, egyszóval a technika szintúgy, s hogy ennélfogva időről időre jelentkeznek frissen kiképzett szobrászok is a szcénában, ám ami a felfogást, anyaghasználatot, formát illeti, akár egy generáción belül is rendkívüli változatosságban.

Az elméletírók által vázoltak kifejthetők talán az egyes művekből, de semmi esetre sem általánosíthatók. A művek a lehető legszélesebb spektrumot mutatják, az absztrakció fokát tekintve a minimalista, tehát mégiscsak avantgárd szellemű szobortól (Monori Sebestyén) a kváziobjekteken át (Hangay Enikő, Havas Bálint, Szabó Dezső) a Segal-de Andrea stílben tartott hiperrealista plasztikáig (Oláh Mátyás László), a referenciákat illetően a meglehetősen önmagukba zárt művektől (Csepregi Balázs, Fülöp Gábor) a kultúr- vagy művészettörténeti utalást rejtőkön át (Kotormán Norbert, Pertl Evetke) a média és a tömegkultúra elemeivel is operálókig (Előd Ágnes, Uglár Csaba). A művek anyaga ugyancsak változatos, kőtől a cérnával

önarcképpé fércelt

disznóbőrig (Szöllősi Géza), fémszínűre festett műanyagtól (Sallai Géza) a mázas porcelánig, pozdorjától a purhabig (Borsos Róbert), s még Waliczky Tamás médiaművész - egyébként kitűnő, s végtére valóban egy szobrászati alapkérdéssel, figura és tér viszonyával foglalkozó - számítógépes munkája is belefér a koncepcióba mint falra vetített, virtuális szobortanulmány, igazán parttalanná tágítva a szobrászat éppen lehatárolni kívánt kereteit.

Bárhogy is igyekeznénk, ebből a műhalmazból nemigen tudunk egyetlen, átfogóan érvényes jellegzetességet sem absztrahálni - hacsak az imént emlegetett lapos, de fontos tanulságot: vannak fiatal szobrászok Magyarországon, jobb-rosszabb művekkel, eredeti vagy kevésbé innovatív ötletekkel, mestereik áldozatos munkájának (vagy éppen a velük való konfrontálódásnak) köszönhetően lassacskán haladva a korral, egyenként és sokszor az alapoktól megküzdve a szobrászat számos nehézségével. A sokféle művet és számos, eddig jószerivel ismeretlen, fiatal szobrászt felvonultató kiállítás mindenesetre jó alkalmat kínál néhány új név megismerésére és az elméleti kérdések iránt mélyebben érdeklődőknek talán néhány, a kortárs művészet egészét érintő alapkérdés tudatosítására is.

Megtekinthető augusztus 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.