Merre tovább? - Plastica dreams a Műcsarnokban (kiállítás)

  • Szipõcs Krisztina
  • 2003. július 24.

Zene

Hadd fejtsem meg mindjárt a kiállítás főcímét. A semmiféle nyelven sem (hacsak magyaros kiejtéssel, tehát magyarul nem) értelmezhető "plastica" és az angol "dreams" egymáshoz biggyesztésével megszületett "plasztikaálmok" hallatán nem a szépségsebészetre, még csak nem is egy vonzó olasz műanyag edénycsaládra kell gondolnunk, hanem a szobrászatra, mely hagyományos művészeti ágban két művészettörténész, Készman József és Százados László figyelemre méltó tendenciákat vélt kitapintani, s kutatásaik eredményét azonmód a nagyközönség elé tárták a jeles kiállító intézmény reprezentatív termeiben, valamint egy praktikus, jól szerkesztett, a kiállítással egy időben hozzáférhető katalógusban.

Hadd fejtsem meg mindjárt a kiállítás főcímét. A semmiféle nyelven sem (hacsak magyaros kiejtéssel, tehát magyarul nem) értelmezhető "plastica" és az angol "dreams" egymáshoz biggyesztésével megszületett "plasztikaálmok" hallatán nem a szépségsebészetre, még csak nem is egy vonzó olasz műanyag edénycsaládra kell gondolnunk, hanem a szobrászatra, mely hagyományos művészeti ágban két művészettörténész, Készman József és Százados László figyelemre méltó tendenciákat vélt kitapintani, s kutatásaik eredményét azonmód a nagyközönség elé tárták a jeles kiállító intézmény reprezentatív termeiben, valamint egy praktikus, jól szerkesztett, a kiállítással egy időben hozzáférhető katalógusban.

Téziseik szerint a kilencvenes évek végétől véget ért az installáció mint univerzális kifejezési eszköz virágkora, melynek tereiben csaknem egy évtizedig vígan fickándozott a teljes képzőművészeti szakma, festőtől a szobrászig, textilestől az építészig. Jött ehelyett valami más, ami voltaképpen nem új, hanem "az installációból szervesen következő lehetséges stádium" - vagyis a szobrászat maga; kicsit "frivolabb" köntösben ugyan, a különféle avantgárd művészeti kalandok által

beszeplősítve,

a közelmúltra való utalásokkal terhelten, de formailag újra szilárdan, mintegy visszatömbösödve, lemondva a térrel való interakcióról, tudatosítva magában sajátos értékeit és hivatását. Az ezredforduló környékén a szobor - akárcsak a kép - véleményük szerint újra a "megjelenésében kifejezettre" épít (vulgo: ismét ábrázol valamit, mókust, drapériát vagy farkasembert), de ezen direkt alapjelentést immár számtalan referencia szövi át, amit jól nevelt kiállításlátogató persze hoz magával a tarsolyában, amikor portyára indul a művek sűrűjében. S végül itt van a megváltozott "testkép" mindennapos evidenciája, mint az "új" szobrászat alapvetése - mely témának lassan már azok is szakértői, akik csupán a kereskedelmi tévék műsoraiból tájékozódnak az aktuális esztétikai trendek felől, lásd: "egyszerre maszkulin és feminin", "a média által befolyásolt", elfogadó a "másság" iránt -, hiszen társszerzőink szerint hipotetikusan ez áll "az új szobrászi formálás hátterében", mégpedig (hacsak félre nem értettem valamit) nemcsak a néhány figurális munka, hanem a kiállításon látható kisautó, mészkő tömb, radiálgumiba öntött minta és plexidobozba zárt olajfesték mögött egyaránt.

Milyen boldogok is lehetnénk, ha a művek szépen igazolnák az elméletet: sorra tanúságot tennének újszerűségükről, felmutatnák közös vonásaikat, és igazolnák, hogy szándékosan haladták meg az installáció műfaját, amikor hagyományos szobrászi formákhoz folyamodnak. A kiállítás azonban mintha valami egészen mást, ennél jóval egyszerűbbet állítana; tudniillik azt, hogy Magyarországon továbbra is folyamatos a szobrászképzés, melynek mindig is tárgya volt "a tömeg, a térfogat és a kiterjedés", de a mintázás, az anyag megmunkálása, egyszóval a technika szintúgy, s hogy ennélfogva időről időre jelentkeznek frissen kiképzett szobrászok is a szcénában, ám ami a felfogást, anyaghasználatot, formát illeti, akár egy generáción belül is rendkívüli változatosságban.

Az elméletírók által vázoltak kifejthetők talán az egyes művekből, de semmi esetre sem általánosíthatók. A művek a lehető legszélesebb spektrumot mutatják, az absztrakció fokát tekintve a minimalista, tehát mégiscsak avantgárd szellemű szobortól (Monori Sebestyén) a kváziobjekteken át (Hangay Enikő, Havas Bálint, Szabó Dezső) a Segal-de Andrea stílben tartott hiperrealista plasztikáig (Oláh Mátyás László), a referenciákat illetően a meglehetősen önmagukba zárt művektől (Csepregi Balázs, Fülöp Gábor) a kultúr- vagy művészettörténeti utalást rejtőkön át (Kotormán Norbert, Pertl Evetke) a média és a tömegkultúra elemeivel is operálókig (Előd Ágnes, Uglár Csaba). A művek anyaga ugyancsak változatos, kőtől a cérnával

önarcképpé fércelt

disznóbőrig (Szöllősi Géza), fémszínűre festett műanyagtól (Sallai Géza) a mázas porcelánig, pozdorjától a purhabig (Borsos Róbert), s még Waliczky Tamás médiaművész - egyébként kitűnő, s végtére valóban egy szobrászati alapkérdéssel, figura és tér viszonyával foglalkozó - számítógépes munkája is belefér a koncepcióba mint falra vetített, virtuális szobortanulmány, igazán parttalanná tágítva a szobrászat éppen lehatárolni kívánt kereteit.

Bárhogy is igyekeznénk, ebből a műhalmazból nemigen tudunk egyetlen, átfogóan érvényes jellegzetességet sem absztrahálni - hacsak az imént emlegetett lapos, de fontos tanulságot: vannak fiatal szobrászok Magyarországon, jobb-rosszabb művekkel, eredeti vagy kevésbé innovatív ötletekkel, mestereik áldozatos munkájának (vagy éppen a velük való konfrontálódásnak) köszönhetően lassacskán haladva a korral, egyenként és sokszor az alapoktól megküzdve a szobrászat számos nehézségével. A sokféle művet és számos, eddig jószerivel ismeretlen, fiatal szobrászt felvonultató kiállítás mindenesetre jó alkalmat kínál néhány új név megismerésére és az elméleti kérdések iránt mélyebben érdeklődőknek talán néhány, a kortárs művészet egészét érintő alapkérdés tudatosítására is.

Megtekinthető augusztus 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.