Merre tovább? - Plastica dreams a Műcsarnokban (kiállítás)

  • Szipõcs Krisztina
  • 2003. július 24.

Zene

Hadd fejtsem meg mindjárt a kiállítás főcímét. A semmiféle nyelven sem (hacsak magyaros kiejtéssel, tehát magyarul nem) értelmezhető "plastica" és az angol "dreams" egymáshoz biggyesztésével megszületett "plasztikaálmok" hallatán nem a szépségsebészetre, még csak nem is egy vonzó olasz műanyag edénycsaládra kell gondolnunk, hanem a szobrászatra, mely hagyományos művészeti ágban két művészettörténész, Készman József és Százados László figyelemre méltó tendenciákat vélt kitapintani, s kutatásaik eredményét azonmód a nagyközönség elé tárták a jeles kiállító intézmény reprezentatív termeiben, valamint egy praktikus, jól szerkesztett, a kiállítással egy időben hozzáférhető katalógusban.

Hadd fejtsem meg mindjárt a kiállítás főcímét. A semmiféle nyelven sem (hacsak magyaros kiejtéssel, tehát magyarul nem) értelmezhető "plastica" és az angol "dreams" egymáshoz biggyesztésével megszületett "plasztikaálmok" hallatán nem a szépségsebészetre, még csak nem is egy vonzó olasz műanyag edénycsaládra kell gondolnunk, hanem a szobrászatra, mely hagyományos művészeti ágban két művészettörténész, Készman József és Százados László figyelemre méltó tendenciákat vélt kitapintani, s kutatásaik eredményét azonmód a nagyközönség elé tárták a jeles kiállító intézmény reprezentatív termeiben, valamint egy praktikus, jól szerkesztett, a kiállítással egy időben hozzáférhető katalógusban.

Téziseik szerint a kilencvenes évek végétől véget ért az installáció mint univerzális kifejezési eszköz virágkora, melynek tereiben csaknem egy évtizedig vígan fickándozott a teljes képzőművészeti szakma, festőtől a szobrászig, textilestől az építészig. Jött ehelyett valami más, ami voltaképpen nem új, hanem "az installációból szervesen következő lehetséges stádium" - vagyis a szobrászat maga; kicsit "frivolabb" köntösben ugyan, a különféle avantgárd művészeti kalandok által

beszeplősítve,

a közelmúltra való utalásokkal terhelten, de formailag újra szilárdan, mintegy visszatömbösödve, lemondva a térrel való interakcióról, tudatosítva magában sajátos értékeit és hivatását. Az ezredforduló környékén a szobor - akárcsak a kép - véleményük szerint újra a "megjelenésében kifejezettre" épít (vulgo: ismét ábrázol valamit, mókust, drapériát vagy farkasembert), de ezen direkt alapjelentést immár számtalan referencia szövi át, amit jól nevelt kiállításlátogató persze hoz magával a tarsolyában, amikor portyára indul a művek sűrűjében. S végül itt van a megváltozott "testkép" mindennapos evidenciája, mint az "új" szobrászat alapvetése - mely témának lassan már azok is szakértői, akik csupán a kereskedelmi tévék műsoraiból tájékozódnak az aktuális esztétikai trendek felől, lásd: "egyszerre maszkulin és feminin", "a média által befolyásolt", elfogadó a "másság" iránt -, hiszen társszerzőink szerint hipotetikusan ez áll "az új szobrászi formálás hátterében", mégpedig (hacsak félre nem értettem valamit) nemcsak a néhány figurális munka, hanem a kiállításon látható kisautó, mészkő tömb, radiálgumiba öntött minta és plexidobozba zárt olajfesték mögött egyaránt.

Milyen boldogok is lehetnénk, ha a művek szépen igazolnák az elméletet: sorra tanúságot tennének újszerűségükről, felmutatnák közös vonásaikat, és igazolnák, hogy szándékosan haladták meg az installáció műfaját, amikor hagyományos szobrászi formákhoz folyamodnak. A kiállítás azonban mintha valami egészen mást, ennél jóval egyszerűbbet állítana; tudniillik azt, hogy Magyarországon továbbra is folyamatos a szobrászképzés, melynek mindig is tárgya volt "a tömeg, a térfogat és a kiterjedés", de a mintázás, az anyag megmunkálása, egyszóval a technika szintúgy, s hogy ennélfogva időről időre jelentkeznek frissen kiképzett szobrászok is a szcénában, ám ami a felfogást, anyaghasználatot, formát illeti, akár egy generáción belül is rendkívüli változatosságban.

Az elméletírók által vázoltak kifejthetők talán az egyes művekből, de semmi esetre sem általánosíthatók. A művek a lehető legszélesebb spektrumot mutatják, az absztrakció fokát tekintve a minimalista, tehát mégiscsak avantgárd szellemű szobortól (Monori Sebestyén) a kváziobjekteken át (Hangay Enikő, Havas Bálint, Szabó Dezső) a Segal-de Andrea stílben tartott hiperrealista plasztikáig (Oláh Mátyás László), a referenciákat illetően a meglehetősen önmagukba zárt művektől (Csepregi Balázs, Fülöp Gábor) a kultúr- vagy művészettörténeti utalást rejtőkön át (Kotormán Norbert, Pertl Evetke) a média és a tömegkultúra elemeivel is operálókig (Előd Ágnes, Uglár Csaba). A művek anyaga ugyancsak változatos, kőtől a cérnával

önarcképpé fércelt

disznóbőrig (Szöllősi Géza), fémszínűre festett műanyagtól (Sallai Géza) a mázas porcelánig, pozdorjától a purhabig (Borsos Róbert), s még Waliczky Tamás médiaművész - egyébként kitűnő, s végtére valóban egy szobrászati alapkérdéssel, figura és tér viszonyával foglalkozó - számítógépes munkája is belefér a koncepcióba mint falra vetített, virtuális szobortanulmány, igazán parttalanná tágítva a szobrászat éppen lehatárolni kívánt kereteit.

Bárhogy is igyekeznénk, ebből a műhalmazból nemigen tudunk egyetlen, átfogóan érvényes jellegzetességet sem absztrahálni - hacsak az imént emlegetett lapos, de fontos tanulságot: vannak fiatal szobrászok Magyarországon, jobb-rosszabb művekkel, eredeti vagy kevésbé innovatív ötletekkel, mestereik áldozatos munkájának (vagy éppen a velük való konfrontálódásnak) köszönhetően lassacskán haladva a korral, egyenként és sokszor az alapoktól megküzdve a szobrászat számos nehézségével. A sokféle művet és számos, eddig jószerivel ismeretlen, fiatal szobrászt felvonultató kiállítás mindenesetre jó alkalmat kínál néhány új név megismerésére és az elméleti kérdések iránt mélyebben érdeklődőknek talán néhány, a kortárs művészet egészét érintő alapkérdés tudatosítására is.

Megtekinthető augusztus 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.