Mese és büfé - Hayao Miyazaki: A vándorló palota (rajzfilm)

  • - köves -
  • 2005. december 15.

Zene

A hidegtálig vezető út animével van kikövezve. Olyan varázsszóról van szó, melynek sokatmondó pillantásokkal kísért felvetésére könynyen megnyílhat az út a lazacos szendvicsig.

A hidegtálig vezető út animével van kikövezve. Olyan varázsszóról van szó, melynek sokatmondó pillantásokkal kísért felvetésére könynyen megnyílhat az út a lazacos szendvicsig. A rejtélyes szócska üzletszerű emlegetésében igazán az a szép, hogy valójában még semmit sem mondtunk vele. Legfeljebb annyit, hogy japán és rajzfilm, vagy szakszerűbben: japán animáció. Ízesen animézni csakis semleges hidegtálak környékén javallott. Szakértőnek látszó alakok jelen-létében sose tegyünk ilyet, mert könnyen belecsúszhatunk egy Hayao Miyazakiról szóló értekezésbe, és akkor aztán jól nézünk ki. Csőbe húzott animézőként maximum elbrekeghetjük, hogy ő a japán Disney, erősködhetünk, hogy ő az anime atyaúristene, s jó, ha eszünkbe ötlik valami Chihiró Szellemországban című filmjéből, amit jó egy éve nálunk is játszottak a mozik. Most, hogy Miyazaki legfrissebb munkája is gazdára lelt a honi forgalmazásban, különösen veszélyes dolog lenne egy olyan mozgalmas, szerteágazó múlttal és jelennel bíró műfajról üres szavakat pufogtatni, mint az anime. Ha megengedik, maradjunk ezúttal annyiban, hogy anime ide, japán Disney oda, láttunk egy mesét. A mese szép volt, mint minden mese, amit nem a pénz, hanem a mesélőkedv és a fantázia kelt életre. A mese tanulságos is volt, mert a mesélő a háború ellen emelte fel a szavát, s különös is volt, mert két mesevilág, Nyugat és Kelet hagyományaiból merített egyszerre. A mese Verne Gyula is volt és Lewis Carroll, fenyegető gépi világ és fenyegetően varázslatos szellem-paradicsom. A mesének voltak csúcspontjai és üresjáratai, de gügyögésen egyszer sem kaptuk. Képei beszédesek voltak, de a mesélő olykor bölcsen hallgatott. Mint aki azt mondaná, hogy nem kell megfejteni minden titkot.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.