mi a kotta?

A fonalas lány

  • mi a kotta
  • 2014. május 26.

Zene

"Ariadnéról és ezekről az eseményekről sok, egymástól eltérő történet maradt fenn. Az egyik szerint Ariadné felakasztotta magát, amikor Thézeusz elhagyta; a másik azt állítja, hogy Naxosz szigetére hajózott, s ott Oinarosszal, Dionüszosz papjával élt együtt, mivel Thézeusz egy másik nőbe szeretett bele, és ő magára maradt. [É] Mások azt állítják, hogy Ariadné még gyermekeket is szült Thézeusznak. [É] Mindezekből a regeszerű történetekből a legszebbek úgyszólván közszájon forognak.

Az amathuszi Paión egészen sajátos módon beszéli el Ariadné történetét. Szerinte egy vihar Küprosz partjaihoz sodorta Thézeuszt, s Ariadné, aki várandós állapotban volt, rettenetesen szenvedett a viharban hánykódó hajón, ezért kiszállt egyedül. Thézeusz eközben igyekezett hajóját megmenteni, de a vihar újra elsodorta a szárazföldről, ki a tengerre. A küproszi asszonyok gondjukba vették Ariadnét, és kétségbeesett magányában költött levelekkel vigasztalták, mintha Thézeusz írt volna neki. Részvétükkel enyhítették kínjait, majd amikor meghalt anélkül, hogy gyermekét világra hozta volna, eltemették." Plutarkhosz idézi fel így Ariadné és Thézeusz mitológiai románcának széttartó verzióit, amelyek abban azért szinte kivétel nélkül megegyeznek, hogy a fonalat el nem ejtő athéni királyfi Krétáról távozván útközben, hogy, hogy nem, elhagyta kedvesét. A (Naxosz szigetén) ottfelejtett krétai királylány bánata egyike a zeneirodalom nagy alapsztorijainak, s Monteverdi és Richard Strauss között félúton Haydn is kantátát szentelt Ariadné lamentálásának. A nagy francia forradalom évéből való kantáta a mostani hét végén a Fesztiválzenekar két barokk estjén hangzik majd fel, Jos van Immerseel több mint avatott irányítása alatt (Olasz Kultúrintézet, április 26. és 27., háromnegyed nyolc). Ugyane kompozíció mindemellett a Millenárisra is el fog jutni késő esti mulatságul, a Midnight Music soros programjaként (április 26., fél tizenkettő). S mert a Fesztiválzenekar ezúttal is erős hétvégét teljesít, hát pénteken meg kortárs koncertet adnak, méghozzá a zeneszerzőként is erősen érdekelt Heinz Holliger vezényletével (BMC, április 25., háromnegyed nyolc).

Ez a hét is jól kezdődik, mondhatjuk majd hétfőre kelvén, hiszen aznap Grigorij Szokolov rendes éves budapesti koncertje vár reánk, ezúttal Chopin-műveket sorjáztatva a kiadott programra (Nemzeti Hangversenyterem, április 28., fél nyolc). A zongora kiismerhetetlenje bizonnyal most is kifog majd a játékát szavakba foglalni kénytelen kritikusokon, így számukra menekülő utat kínál a Filharmóniai Társaság hangversenye, ahol Bruckner - Ferenc Józsefnek dedikált - Nyolcadikja előtt, Várdai István szólójával Dubrovay László Csellóversenye ígérkezik (operaház, április 28., fél nyolc). Dubrovay nemzedéktársa és egy friss operettszínházi produkcióban szerzőszomszédja, a hetvenéves Vidovszky László pedig ősbemutatóval szerepel majd az elkövetkező napok programján: Orchestrionja a Concerto Budapest szombati, nem mellesleg Ránki Dezsőt vendégelő koncertjén hangzik fel legelső ízben (Zeneakadémia, április 26., fél nyolc).

S végül még egy magasztos és egy frivol csoda a hét végéről. Ariadné panaszának egyik első megéneklője, Monteverdi szombaton a Vespro della Beata Vergine szerzőjeként jut szerephez Vashegyi Györgyék estjén (Nemzeti Hangversenyterem, április 26., fél nyolc), míg egy teremmel arrébb a Met-vetítés a párcserés Cos“ fan tuttét adja - újra James Levine-nal a zenekari árokban (Fesztivál Színház, hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.