mi a kotta?

A fonalas lány

  • mi a kotta
  • 2014. május 26.

Zene

"Ariadnéról és ezekről az eseményekről sok, egymástól eltérő történet maradt fenn. Az egyik szerint Ariadné felakasztotta magát, amikor Thézeusz elhagyta; a másik azt állítja, hogy Naxosz szigetére hajózott, s ott Oinarosszal, Dionüszosz papjával élt együtt, mivel Thézeusz egy másik nőbe szeretett bele, és ő magára maradt. [É] Mások azt állítják, hogy Ariadné még gyermekeket is szült Thézeusznak. [É] Mindezekből a regeszerű történetekből a legszebbek úgyszólván közszájon forognak.

Az amathuszi Paión egészen sajátos módon beszéli el Ariadné történetét. Szerinte egy vihar Küprosz partjaihoz sodorta Thézeuszt, s Ariadné, aki várandós állapotban volt, rettenetesen szenvedett a viharban hánykódó hajón, ezért kiszállt egyedül. Thézeusz eközben igyekezett hajóját megmenteni, de a vihar újra elsodorta a szárazföldről, ki a tengerre. A küproszi asszonyok gondjukba vették Ariadnét, és kétségbeesett magányában költött levelekkel vigasztalták, mintha Thézeusz írt volna neki. Részvétükkel enyhítették kínjait, majd amikor meghalt anélkül, hogy gyermekét világra hozta volna, eltemették." Plutarkhosz idézi fel így Ariadné és Thézeusz mitológiai románcának széttartó verzióit, amelyek abban azért szinte kivétel nélkül megegyeznek, hogy a fonalat el nem ejtő athéni királyfi Krétáról távozván útközben, hogy, hogy nem, elhagyta kedvesét. A (Naxosz szigetén) ottfelejtett krétai királylány bánata egyike a zeneirodalom nagy alapsztorijainak, s Monteverdi és Richard Strauss között félúton Haydn is kantátát szentelt Ariadné lamentálásának. A nagy francia forradalom évéből való kantáta a mostani hét végén a Fesztiválzenekar két barokk estjén hangzik majd fel, Jos van Immerseel több mint avatott irányítása alatt (Olasz Kultúrintézet, április 26. és 27., háromnegyed nyolc). Ugyane kompozíció mindemellett a Millenárisra is el fog jutni késő esti mulatságul, a Midnight Music soros programjaként (április 26., fél tizenkettő). S mert a Fesztiválzenekar ezúttal is erős hétvégét teljesít, hát pénteken meg kortárs koncertet adnak, méghozzá a zeneszerzőként is erősen érdekelt Heinz Holliger vezényletével (BMC, április 25., háromnegyed nyolc).

Ez a hét is jól kezdődik, mondhatjuk majd hétfőre kelvén, hiszen aznap Grigorij Szokolov rendes éves budapesti koncertje vár reánk, ezúttal Chopin-műveket sorjáztatva a kiadott programra (Nemzeti Hangversenyterem, április 28., fél nyolc). A zongora kiismerhetetlenje bizonnyal most is kifog majd a játékát szavakba foglalni kénytelen kritikusokon, így számukra menekülő utat kínál a Filharmóniai Társaság hangversenye, ahol Bruckner - Ferenc Józsefnek dedikált - Nyolcadikja előtt, Várdai István szólójával Dubrovay László Csellóversenye ígérkezik (operaház, április 28., fél nyolc). Dubrovay nemzedéktársa és egy friss operettszínházi produkcióban szerzőszomszédja, a hetvenéves Vidovszky László pedig ősbemutatóval szerepel majd az elkövetkező napok programján: Orchestrionja a Concerto Budapest szombati, nem mellesleg Ránki Dezsőt vendégelő koncertjén hangzik fel legelső ízben (Zeneakadémia, április 26., fél nyolc).

S végül még egy magasztos és egy frivol csoda a hét végéről. Ariadné panaszának egyik első megéneklője, Monteverdi szombaton a Vespro della Beata Vergine szerzőjeként jut szerephez Vashegyi Györgyék estjén (Nemzeti Hangversenyterem, április 26., fél nyolc), míg egy teremmel arrébb a Met-vetítés a párcserés Cos“ fan tuttét adja - újra James Levine-nal a zenekari árokban (Fesztivál Színház, hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.