mi a kotta?

Kezdődik a mese

  • mi a kotta
  • 2014. március 13.

Zene

"Ön téved, ha azt hiszi, hogy a Háry János készen van." Az 1926-os ősbemutatót követő ünnepi banketten hűtötte le a korszakos operaigazgató, Radnai Miklós pohárköszöntős lelkesedését a szerző, Kodály Zoltán, aki e szavaival nem csupán a saját igényességét bizonyította, de akarva-akaratlanul a magyar operaírás hagyományához is csatlakozott.

A magyar opera ugyanis csak vajmi ritkán van kész az ősbemutatón, s gyakran utóbb is csak lassan-lassan nyeri el végleges formáját, ha ugyan elnyeri egyáltalán. A MÁV Szimfonikus Zenekar pénteki koncertjét például a különösen sokat és hosszan alakuló Erkel-klasszikus, a Hunyadi László nyitánya indítja majd, amely csak másfél évvel az első előadást követően készült el (Zeneakadémia, február 14., hét óra). A Takács-Nagy Gábor által vezénylendő program csupa magyar művet ígér: Jandó Jenő szólójával Liszt Esz-dúr zongoraversenyét, majd Bartók Magyar parasztdalait, s végül Kodály Háry-szvitjét. Amíg a Bartók-mű ősbemutatóját Rotterdamban tartották, addig a Kodály-daljáték legnépszerűbb részleteit egymás mellé illesztő szvit legelső előadását New Yorkban tartották, bizonyságául a "példamutató nagy ikerpár" nemzetközi elismertségének.

Bartók, Kodály és Erkel művei az Ungaresca fantáziacímű koncerten is elhangzanak majd, Hollerung Gábor együttese, a Budafoki Dohnányi Zenekar programján (Nemzeti Hangversenyterem, február 19., fél nyolc). Egy ilyen koncerten természetesen a Rákóczi-induló is elmaradhatatlanul ott fog szerepelni, mely "ördöngös mű" első pesti előadását maga Berlioz (karikatúránkon) így örökítette meg visszaemlékezéseiben: "Alighogy meghirdették Pesten az új 'honi' zenedarabot, a nemzeti képzelőerő erjedni kezdett. Egymástól tudakolták, hogy vajon hogyan dolgoztam fel ezt a híres és mondhatni megszentelt témát, amely annyi év óta megdobogtatja a magyar szíveket, és megittasítja a szabadság és dicsőség iránti lelkesedéssel. [...] A közönség a váratlan bevezetésnél nyugodt és hallgatag maradt. De amikor egy hosszú crescendo folyamán visszatértek a téma fúgaformájú töredékei, s ezeket a nagydob távoli ágyúdörgésre emlékeztető tompa hangjai szakították meg, a terem leírhatatlan lármával forrongani kezdett. És abban a pillanatban, amikor a zenekar nekiszabadult az őrjöngő tusának, és nekiengedte oly soká visszafojtott fortissimóját, kiáltozás, hallatlan dobogás rázkódtatta meg a termet. E forrongó lelkek egybeolvadó szenvedélye olyan kitörésekben robbant ki, hogy megrémültem és borzongani kezdtem. Úgy éreztem, mintha hajam égnek állna, és e végzetes perctől kezdve búcsút kellett mondanom darabom zárórészének, mert a zenekar vihara képtelen volt arra, hogy sikerrel küzdjön meg a fékezhetetlen szilajságú vulkán kitörésével."

Az alakíthatóság és az operai alapanyagok örök felhasználhatósága persze nem kizárólagos hazai sajátosság, amint erről a hét vendégei, Thomas Hengelbrock és a Balthasar-Neumann-Ensemble muzsikusai is bizonyságot adnak majd vasárnapi fellépésük második részében (Zeneakadémia, február 16., fél nyolc). Hengelbrock összeállításában ugyanis opera-pasticcio, azaz operapástétom ígérkezik Händel műveiből egymás mellé válogatva. S végezetül még egy koncert, a Filharmóniai Társaság Zenekarának estje, ahol újra csak alakulásában és legelső bemutatkoztában találkozhatunk majd egy művel, amelynek még a címét sem tudjuk (operaház, február 17., fél nyolc). Merthogy a kiváló Fekete Gyula kompozícióját még e pillanatban is ekképp írja körül a Bogányi Gergelyt is szerephez juttató koncert hirdetése: új mű.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.