mi a kotta?

Kezdődik a mese

  • mi a kotta
  • 2014. március 13.

Zene

"Ön téved, ha azt hiszi, hogy a Háry János készen van." Az 1926-os ősbemutatót követő ünnepi banketten hűtötte le a korszakos operaigazgató, Radnai Miklós pohárköszöntős lelkesedését a szerző, Kodály Zoltán, aki e szavaival nem csupán a saját igényességét bizonyította, de akarva-akaratlanul a magyar operaírás hagyományához is csatlakozott.

A magyar opera ugyanis csak vajmi ritkán van kész az ősbemutatón, s gyakran utóbb is csak lassan-lassan nyeri el végleges formáját, ha ugyan elnyeri egyáltalán. A MÁV Szimfonikus Zenekar pénteki koncertjét például a különösen sokat és hosszan alakuló Erkel-klasszikus, a Hunyadi László nyitánya indítja majd, amely csak másfél évvel az első előadást követően készült el (Zeneakadémia, február 14., hét óra). A Takács-Nagy Gábor által vezénylendő program csupa magyar művet ígér: Jandó Jenő szólójával Liszt Esz-dúr zongoraversenyét, majd Bartók Magyar parasztdalait, s végül Kodály Háry-szvitjét. Amíg a Bartók-mű ősbemutatóját Rotterdamban tartották, addig a Kodály-daljáték legnépszerűbb részleteit egymás mellé illesztő szvit legelső előadását New Yorkban tartották, bizonyságául a "példamutató nagy ikerpár" nemzetközi elismertségének.

Bartók, Kodály és Erkel művei az Ungaresca fantáziacímű koncerten is elhangzanak majd, Hollerung Gábor együttese, a Budafoki Dohnányi Zenekar programján (Nemzeti Hangversenyterem, február 19., fél nyolc). Egy ilyen koncerten természetesen a Rákóczi-induló is elmaradhatatlanul ott fog szerepelni, mely "ördöngös mű" első pesti előadását maga Berlioz (karikatúránkon) így örökítette meg visszaemlékezéseiben: "Alighogy meghirdették Pesten az új 'honi' zenedarabot, a nemzeti képzelőerő erjedni kezdett. Egymástól tudakolták, hogy vajon hogyan dolgoztam fel ezt a híres és mondhatni megszentelt témát, amely annyi év óta megdobogtatja a magyar szíveket, és megittasítja a szabadság és dicsőség iránti lelkesedéssel. [...] A közönség a váratlan bevezetésnél nyugodt és hallgatag maradt. De amikor egy hosszú crescendo folyamán visszatértek a téma fúgaformájú töredékei, s ezeket a nagydob távoli ágyúdörgésre emlékeztető tompa hangjai szakították meg, a terem leírhatatlan lármával forrongani kezdett. És abban a pillanatban, amikor a zenekar nekiszabadult az őrjöngő tusának, és nekiengedte oly soká visszafojtott fortissimóját, kiáltozás, hallatlan dobogás rázkódtatta meg a termet. E forrongó lelkek egybeolvadó szenvedélye olyan kitörésekben robbant ki, hogy megrémültem és borzongani kezdtem. Úgy éreztem, mintha hajam égnek állna, és e végzetes perctől kezdve búcsút kellett mondanom darabom zárórészének, mert a zenekar vihara képtelen volt arra, hogy sikerrel küzdjön meg a fékezhetetlen szilajságú vulkán kitörésével."

Az alakíthatóság és az operai alapanyagok örök felhasználhatósága persze nem kizárólagos hazai sajátosság, amint erről a hét vendégei, Thomas Hengelbrock és a Balthasar-Neumann-Ensemble muzsikusai is bizonyságot adnak majd vasárnapi fellépésük második részében (Zeneakadémia, február 16., fél nyolc). Hengelbrock összeállításában ugyanis opera-pasticcio, azaz operapástétom ígérkezik Händel műveiből egymás mellé válogatva. S végezetül még egy koncert, a Filharmóniai Társaság Zenekarának estje, ahol újra csak alakulásában és legelső bemutatkoztában találkozhatunk majd egy művel, amelynek még a címét sem tudjuk (operaház, február 17., fél nyolc). Merthogy a kiváló Fekete Gyula kompozícióját még e pillanatban is ekképp írja körül a Bogányi Gergelyt is szerephez juttató koncert hirdetése: új mű.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.