mi a kotta?

Kezdődik a mese

  • mi a kotta
  • 2014. március 13.

Zene

"Ön téved, ha azt hiszi, hogy a Háry János készen van." Az 1926-os ősbemutatót követő ünnepi banketten hűtötte le a korszakos operaigazgató, Radnai Miklós pohárköszöntős lelkesedését a szerző, Kodály Zoltán, aki e szavaival nem csupán a saját igényességét bizonyította, de akarva-akaratlanul a magyar operaírás hagyományához is csatlakozott.

A magyar opera ugyanis csak vajmi ritkán van kész az ősbemutatón, s gyakran utóbb is csak lassan-lassan nyeri el végleges formáját, ha ugyan elnyeri egyáltalán. A MÁV Szimfonikus Zenekar pénteki koncertjét például a különösen sokat és hosszan alakuló Erkel-klasszikus, a Hunyadi László nyitánya indítja majd, amely csak másfél évvel az első előadást követően készült el (Zeneakadémia, február 14., hét óra). A Takács-Nagy Gábor által vezénylendő program csupa magyar művet ígér: Jandó Jenő szólójával Liszt Esz-dúr zongoraversenyét, majd Bartók Magyar parasztdalait, s végül Kodály Háry-szvitjét. Amíg a Bartók-mű ősbemutatóját Rotterdamban tartották, addig a Kodály-daljáték legnépszerűbb részleteit egymás mellé illesztő szvit legelső előadását New Yorkban tartották, bizonyságául a "példamutató nagy ikerpár" nemzetközi elismertségének.

Bartók, Kodály és Erkel művei az Ungaresca fantáziacímű koncerten is elhangzanak majd, Hollerung Gábor együttese, a Budafoki Dohnányi Zenekar programján (Nemzeti Hangversenyterem, február 19., fél nyolc). Egy ilyen koncerten természetesen a Rákóczi-induló is elmaradhatatlanul ott fog szerepelni, mely "ördöngös mű" első pesti előadását maga Berlioz (karikatúránkon) így örökítette meg visszaemlékezéseiben: "Alighogy meghirdették Pesten az új 'honi' zenedarabot, a nemzeti képzelőerő erjedni kezdett. Egymástól tudakolták, hogy vajon hogyan dolgoztam fel ezt a híres és mondhatni megszentelt témát, amely annyi év óta megdobogtatja a magyar szíveket, és megittasítja a szabadság és dicsőség iránti lelkesedéssel. [...] A közönség a váratlan bevezetésnél nyugodt és hallgatag maradt. De amikor egy hosszú crescendo folyamán visszatértek a téma fúgaformájú töredékei, s ezeket a nagydob távoli ágyúdörgésre emlékeztető tompa hangjai szakították meg, a terem leírhatatlan lármával forrongani kezdett. És abban a pillanatban, amikor a zenekar nekiszabadult az őrjöngő tusának, és nekiengedte oly soká visszafojtott fortissimóját, kiáltozás, hallatlan dobogás rázkódtatta meg a termet. E forrongó lelkek egybeolvadó szenvedélye olyan kitörésekben robbant ki, hogy megrémültem és borzongani kezdtem. Úgy éreztem, mintha hajam égnek állna, és e végzetes perctől kezdve búcsút kellett mondanom darabom zárórészének, mert a zenekar vihara képtelen volt arra, hogy sikerrel küzdjön meg a fékezhetetlen szilajságú vulkán kitörésével."

Az alakíthatóság és az operai alapanyagok örök felhasználhatósága persze nem kizárólagos hazai sajátosság, amint erről a hét vendégei, Thomas Hengelbrock és a Balthasar-Neumann-Ensemble muzsikusai is bizonyságot adnak majd vasárnapi fellépésük második részében (Zeneakadémia, február 16., fél nyolc). Hengelbrock összeállításában ugyanis opera-pasticcio, azaz operapástétom ígérkezik Händel műveiből egymás mellé válogatva. S végezetül még egy koncert, a Filharmóniai Társaság Zenekarának estje, ahol újra csak alakulásában és legelső bemutatkoztában találkozhatunk majd egy művel, amelynek még a címét sem tudjuk (operaház, február 17., fél nyolc). Merthogy a kiváló Fekete Gyula kompozícióját még e pillanatban is ekképp írja körül a Bogányi Gergelyt is szerephez juttató koncert hirdetése: új mű.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.