mi a kotta?

Mózes úr

  • mi a kotta
  • 2013. november 10.

Zene

"15-i levele az őrületbe kerget. Ez a zsidó egoizmus! Elegendő, hogy az emberből antiszemitát csináljon. Ez a faji büszkeség, ez a szolidaritás! Azt gondolja, hogy engem bármelyik cselekedetemben az a gondolat vezérel, hogy német vagyok?

[...] Az én szememben a népesség csak attól a pillanattól fogva létezik, amikor közönség lesz belőle. Mindegy nekem, hogy kínai-e, bajor, új-zélandi vagy berlini, amíg megfizeti a jegyárat...

Ki mondta Önnek, hogy oly mélyen belebonyolódtam a politikába? Azért vajon, mert elvezényeltem egy koncertet a helyett az aljas és ocsmány gazember Bruno Walter helyett? A zenekar érdekében tettem. Azért, mert beugrottam a másik nem árja, Toscanini helyett? Ezt Bayreuth érdekében tettem. Semmi köze a politikához. [...] Mert a Birodalmi Zenei Kamara elnökeként működöm? Azért teszem, hogy jót cselekedjem, és megakadályozzam a nagyobb katasztrófákat! Egyszerűen, mert tudom művészi kötelességemet, ezt a fárasztó tiszteletbeli hivatalt bármely kormány alatt vállalnám... Legyen hát olyan jó, felejtse el pár hétre Mózes urat és a többi prófétát, és dolgozzon tovább..." 1935 júniusában, alig pár nappal közös operájuk, A hallgatag asszony bemutatója előtt ezeket a menthetetlen sorokat írta Richard Strauss emigrációba kényszerült librettistájának, Stefan Zweignek. A kor abszurditására jellemző, hogy éppen ez a mából már csakis rosszallással olvasható kirohanás vezetett Strauss kamaraelnöki leváltásához, miután a Gestapo útján Goebbels, sőt Hitler kezéhez is eljutott az idős zeneszerző illojálisnak ítélt levele. Az ugyancsak abszurdnak tűnhet, hogy ebből a zaklatott együttműködésből egy remek vígopera született, amely - egy évtizedekkel ezelőtti német vendégjáték után - most először kerül a pesti közönség elé, hála Kocsis Zoltánnak. Így aztán csütörtökön és szombaton erős, többnemzetiségű szereposztás, a Nemzeti Filharmonikusok együttesei, valamint Anger Ferenc közös munkálkodása állítja majd elénk Sir Morosus nyugalmazott tengernagy megtréfálásának történetét (Nemzeti Hangversenyterem, október 10. és 12., hat óra).

Innentől pedig csupa bemutató és bemutatkozás sorjázik a heti koncertprogramban. Így Eötvös Péter Ensemble Modernje Budapestre is elhozza azt a projektet, amely fiatal közép- és kelet-európai zeneszerzőket sarkallt komponálásra a Honnan? Hová? kérdéspár szellemében (BMC, október 11. és 12., fél nyolc). Azután végre szem- és fültanúi lehetünk Fischer Iván szerzői estjének, melynek programját, benne a nagy zenész vadonatúj Tiszaeszlár-operájával, A vörös tehénnel mindjárt két és félszer elénk kínálja ez a hét, a Midnight Musicot is beszámítva (Millenáris, október 13. és 14., háromnegyed nyolc, ill. október 13., fél tizenkettő). Kedden azután egy megkésett magyarországi bemutató következik: Händel első angol oratóriuma, az ótestamentumi Esther (festményünk Ahasvérus királlyal mutatja az ótestamentumi hősnőt), a Savaria Barokk Zenekarral és Németh Pállal (BMC, október 15., hét óra).

S mindeközben itt lesz vasárnap a Scala zeneakadémiájának kórusa és zenekara, hogy az ínyenc Rossini "utolsó öregkori bűnét", Kis ünnepi miséjét feltálalják elénk (Nemzeti Hangversenyterem, október 13., fél nyolc). "Sem nem kicsi, sem nem ünnepi" - mondta állítólag e miséről III. Napóleon, ám mi legfeljebb csak félig higgyünk e másodvonalbeli francia császárnak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.