mi a kotta?

Mózes úr

  • mi a kotta
  • 2013. november 10.

Zene

"15-i levele az őrületbe kerget. Ez a zsidó egoizmus! Elegendő, hogy az emberből antiszemitát csináljon. Ez a faji büszkeség, ez a szolidaritás! Azt gondolja, hogy engem bármelyik cselekedetemben az a gondolat vezérel, hogy német vagyok?

[...] Az én szememben a népesség csak attól a pillanattól fogva létezik, amikor közönség lesz belőle. Mindegy nekem, hogy kínai-e, bajor, új-zélandi vagy berlini, amíg megfizeti a jegyárat...

Ki mondta Önnek, hogy oly mélyen belebonyolódtam a politikába? Azért vajon, mert elvezényeltem egy koncertet a helyett az aljas és ocsmány gazember Bruno Walter helyett? A zenekar érdekében tettem. Azért, mert beugrottam a másik nem árja, Toscanini helyett? Ezt Bayreuth érdekében tettem. Semmi köze a politikához. [...] Mert a Birodalmi Zenei Kamara elnökeként működöm? Azért teszem, hogy jót cselekedjem, és megakadályozzam a nagyobb katasztrófákat! Egyszerűen, mert tudom művészi kötelességemet, ezt a fárasztó tiszteletbeli hivatalt bármely kormány alatt vállalnám... Legyen hát olyan jó, felejtse el pár hétre Mózes urat és a többi prófétát, és dolgozzon tovább..." 1935 júniusában, alig pár nappal közös operájuk, A hallgatag asszony bemutatója előtt ezeket a menthetetlen sorokat írta Richard Strauss emigrációba kényszerült librettistájának, Stefan Zweignek. A kor abszurditására jellemző, hogy éppen ez a mából már csakis rosszallással olvasható kirohanás vezetett Strauss kamaraelnöki leváltásához, miután a Gestapo útján Goebbels, sőt Hitler kezéhez is eljutott az idős zeneszerző illojálisnak ítélt levele. Az ugyancsak abszurdnak tűnhet, hogy ebből a zaklatott együttműködésből egy remek vígopera született, amely - egy évtizedekkel ezelőtti német vendégjáték után - most először kerül a pesti közönség elé, hála Kocsis Zoltánnak. Így aztán csütörtökön és szombaton erős, többnemzetiségű szereposztás, a Nemzeti Filharmonikusok együttesei, valamint Anger Ferenc közös munkálkodása állítja majd elénk Sir Morosus nyugalmazott tengernagy megtréfálásának történetét (Nemzeti Hangversenyterem, október 10. és 12., hat óra).

Innentől pedig csupa bemutató és bemutatkozás sorjázik a heti koncertprogramban. Így Eötvös Péter Ensemble Modernje Budapestre is elhozza azt a projektet, amely fiatal közép- és kelet-európai zeneszerzőket sarkallt komponálásra a Honnan? Hová? kérdéspár szellemében (BMC, október 11. és 12., fél nyolc). Azután végre szem- és fültanúi lehetünk Fischer Iván szerzői estjének, melynek programját, benne a nagy zenész vadonatúj Tiszaeszlár-operájával, A vörös tehénnel mindjárt két és félszer elénk kínálja ez a hét, a Midnight Musicot is beszámítva (Millenáris, október 13. és 14., háromnegyed nyolc, ill. október 13., fél tizenkettő). Kedden azután egy megkésett magyarországi bemutató következik: Händel első angol oratóriuma, az ótestamentumi Esther (festményünk Ahasvérus királlyal mutatja az ótestamentumi hősnőt), a Savaria Barokk Zenekarral és Németh Pállal (BMC, október 15., hét óra).

S mindeközben itt lesz vasárnap a Scala zeneakadémiájának kórusa és zenekara, hogy az ínyenc Rossini "utolsó öregkori bűnét", Kis ünnepi miséjét feltálalják elénk (Nemzeti Hangversenyterem, október 13., fél nyolc). "Sem nem kicsi, sem nem ünnepi" - mondta állítólag e miséről III. Napóleon, ám mi legfeljebb csak félig higgyünk e másodvonalbeli francia császárnak.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.