mi a kotta?

Mózes úr

  • mi a kotta
  • 2013. november 10.

Zene

"15-i levele az őrületbe kerget. Ez a zsidó egoizmus! Elegendő, hogy az emberből antiszemitát csináljon. Ez a faji büszkeség, ez a szolidaritás! Azt gondolja, hogy engem bármelyik cselekedetemben az a gondolat vezérel, hogy német vagyok?

[...] Az én szememben a népesség csak attól a pillanattól fogva létezik, amikor közönség lesz belőle. Mindegy nekem, hogy kínai-e, bajor, új-zélandi vagy berlini, amíg megfizeti a jegyárat...

Ki mondta Önnek, hogy oly mélyen belebonyolódtam a politikába? Azért vajon, mert elvezényeltem egy koncertet a helyett az aljas és ocsmány gazember Bruno Walter helyett? A zenekar érdekében tettem. Azért, mert beugrottam a másik nem árja, Toscanini helyett? Ezt Bayreuth érdekében tettem. Semmi köze a politikához. [...] Mert a Birodalmi Zenei Kamara elnökeként működöm? Azért teszem, hogy jót cselekedjem, és megakadályozzam a nagyobb katasztrófákat! Egyszerűen, mert tudom művészi kötelességemet, ezt a fárasztó tiszteletbeli hivatalt bármely kormány alatt vállalnám... Legyen hát olyan jó, felejtse el pár hétre Mózes urat és a többi prófétát, és dolgozzon tovább..." 1935 júniusában, alig pár nappal közös operájuk, A hallgatag asszony bemutatója előtt ezeket a menthetetlen sorokat írta Richard Strauss emigrációba kényszerült librettistájának, Stefan Zweignek. A kor abszurditására jellemző, hogy éppen ez a mából már csakis rosszallással olvasható kirohanás vezetett Strauss kamaraelnöki leváltásához, miután a Gestapo útján Goebbels, sőt Hitler kezéhez is eljutott az idős zeneszerző illojálisnak ítélt levele. Az ugyancsak abszurdnak tűnhet, hogy ebből a zaklatott együttműködésből egy remek vígopera született, amely - egy évtizedekkel ezelőtti német vendégjáték után - most először kerül a pesti közönség elé, hála Kocsis Zoltánnak. Így aztán csütörtökön és szombaton erős, többnemzetiségű szereposztás, a Nemzeti Filharmonikusok együttesei, valamint Anger Ferenc közös munkálkodása állítja majd elénk Sir Morosus nyugalmazott tengernagy megtréfálásának történetét (Nemzeti Hangversenyterem, október 10. és 12., hat óra).

Innentől pedig csupa bemutató és bemutatkozás sorjázik a heti koncertprogramban. Így Eötvös Péter Ensemble Modernje Budapestre is elhozza azt a projektet, amely fiatal közép- és kelet-európai zeneszerzőket sarkallt komponálásra a Honnan? Hová? kérdéspár szellemében (BMC, október 11. és 12., fél nyolc). Azután végre szem- és fültanúi lehetünk Fischer Iván szerzői estjének, melynek programját, benne a nagy zenész vadonatúj Tiszaeszlár-operájával, A vörös tehénnel mindjárt két és félszer elénk kínálja ez a hét, a Midnight Musicot is beszámítva (Millenáris, október 13. és 14., háromnegyed nyolc, ill. október 13., fél tizenkettő). Kedden azután egy megkésett magyarországi bemutató következik: Händel első angol oratóriuma, az ótestamentumi Esther (festményünk Ahasvérus királlyal mutatja az ótestamentumi hősnőt), a Savaria Barokk Zenekarral és Németh Pállal (BMC, október 15., hét óra).

S mindeközben itt lesz vasárnap a Scala zeneakadémiájának kórusa és zenekara, hogy az ínyenc Rossini "utolsó öregkori bűnét", Kis ünnepi miséjét feltálalják elénk (Nemzeti Hangversenyterem, október 13., fél nyolc). "Sem nem kicsi, sem nem ünnepi" - mondta állítólag e miséről III. Napóleon, ám mi legfeljebb csak félig higgyünk e másodvonalbeli francia császárnak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.