Mindenki büdös, aki él - Paul Thomas Anderson: Vérző olaj(film)

  • Kovács Bálint
  • 2008. február 28.

Zene

Daniel Day-Lewis remek színész - vasárnap óta újabb Oscar nevű papírunk is van erről. Régről az járja róla például, hogy A bal lábam (ugyancsak Oscar-nyertes) főszerepét játszva a forgatási szünetekben sem kelt fel tolószékéből, hogy ki ne essen a szerepéből. Nos, ha ez igaz, marhára örülünk, hogy pár ezer mérföldre voltunk tőle a Vérző olaj forgatásakor - filmvégi csapásainak halálos ereje még így is komoly nyomot hagyott bennünk.

Daniel Day-Lewis remek színész - vasárnap óta újabb Oscar nevű papírunk is van erről. Régről az járja róla például, hogy A bal lábam (ugyancsak Oscar-nyertes) főszerepét játszva a forgatási szünetekben sem kelt fel tolószékéből, hogy ki ne essen a szerepéből. Nos, ha ez igaz, marhára örülünk, hogy pár ezer mérföldre voltunk tőle a Vérző olaj forgatásakor - filmvégi csapásainak halálos ereje még így is komoly nyomot hagyott bennünk.

A magyar cím különben igen ostoba, az eredeti nem véletlenül There Will Be Blood, hisz nem olajról van itt szó, lehetne az speciel hamburger vagy ingatlan is, tökmindegy. Az Upton Sinclair regénye alapján készült film olyan, akár egy lélektani regény a jobbik fajtából, ami tele van hosszú, de érdekfeszítő leírásokkal, s ráérős tempóban hömpölyög a vége felé, nagyjából ezer oldalon. Letenni viszont nem érdemes, mert mintha valamiféle Ezeregyéjszaka meséi lenne, minden lapon új apróság bontakozik ki egy-egy jellemből - hogy végleg feltárulkozva elhozza a katarzist.

Persze nem regény ez, magával ragadó beállításokból, nagyszerű képekből (operatőr: Robert Elswit - még egy friss Oscar) építkező film. Ugyanakkor a legfőbb erénye mégis a csendessége, távolságtartása és ítélkezésnélkülisége. Pedig a második óra végére már-már hajlamosak volnánk egyetérteni a földbirtokosokon át sikeresen, a helyi egyházon keresztül már kevésbé eredményesen terjeszkedő század eleji olajvállalkozó finoman szólva is antiklerikális és antiszociális világképével. Ám ahogy egyre nő Day-Lewis borostája, ahogy zsírosodik a hajzata, de meg mernénk esküdni rá, hogy az egész fickó napról napra egyre büdösödik is (ha már a pénznek nincs szaga), úgy lesz a családszerető mintaapából magának való, hogy is mondjuk, seggfej. Úgy dobja félre addig szimpatikus elveit is céljaiért, s adja mindezt elő oly' szuggesztíven a színész, hogy egyre nehezebb szimpatizálni vele - a többiekkel viszont soha nem is lehetett. Merész, de úgy tűnik, mégis jól működő húzás olyan filmet csinálni, amiben mindenkit csak utálni lehet.

Ritkán állítunk ilyet, de olybá tűnik, a filmtörténet nagy pillanatai között lesz a helye a fentebb már felidézett végjátéknak, Day-Lewis hatalmas győzelmével a megszállott pap felett, s a józan észnek a mosolyt az arcunkra fagyasztó győzelmével - mindkettejük felett. Csak semmi optimizmus.

Jutalomjáték a Vérző olaj, nem vitás, nemcsak a színészé és játszótársaié, de az alkotóké is. Summa summarum: a néző is elég jól jön ki a dologból.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.