rés a présen

„Mint egy dízelmotor”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. március 12.

Zene

Kilián Zoltán zenész

rés a présen: Mikor alakult a Korai Electric?

Kilián Zoltán: Az idén 35 éves és évi maximum háromszor még mindig koncertező Korai Örömből először 2015 körül a Korai Trancemission formáció alakult meg, amellyel visszatértünk az instrumentális gyökerekhez. Ahhoz a zenéhez, amelyet a Korai Öröm megalakulásának első négy évében játszottunk. 2017-ben jelent meg vinyllemezünk. A Trancemission utolsó időszakában, 2019 körül indult el a Korai Electric, nagyjából ugyanazokkal a tagokkal, de azzal a különbséggel, hogy a gitár nem kapott akkora szerepet, majd el is hagytuk. Plusz Csányi Viktor már nem hagyományos dobfelszerelésen játszik, mert vett egy Jomox dobgépet és egy szintit, és ezeket kezeli. Ezzel a formációval 2020-ban adtuk ki az első vinylt. Jelenlegi felállásunk a következő: Csányi Viktor dobgép, szinti, Kiss János doromb és khöömei torokének, Moór Péter szintetizátor, végül jómagam, a basszusgitáros. Időnként beugranak a régi tagok is helyettesíteni vagy jammelni, mint Borosi Gábor alias Kibu és Domokos Tibi.

rap: Hogyan készülnek a számok?

KZ: Pontosan úgy, mint régen. Együtt improvizálunk, aztán, ami jól sikerül, abból állandó dolog lesz. Szeretjük a monotonitást, ami a pszichedelikus zene sajátossága. Bizonyos dallamok és ritmusok ismétlődnek, aztán továbbfejlődnek attól függően, hogy emlékszünk-e rá, vagy sem. Itt bárki bármikor mellé üt, azzal semmi baj. A dobnak és a basszusgitárnak kell pontosnak lennie, hogy az alap meglegyen, és lehessen rá építeni. Viktorral mi olyanok vagyunk, mint egy dízelmotor, ahogy ezt egy szlovák barátunk meg­jegyezte.

rap: Milyen a koncertek közönsége?

KZ: Korai Örömre a 40 pluszosok, az Electricre a 17 és 30 közötti korosztály jár. Nem vagyunk nagyon múltba révedősek. Ami bennünk van, azt mindig is kiadtuk, kiadjuk magunkból, attól függetlenül, hogy éppen melyik variációban és kinek játszunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.