mi a kotta?

A narancs szerelmese

  • mi a kotta
  • 2025. március 12.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/11. hétre

„Már majdnem öt éve, hogy befejeztem az utolsó kompozíciómat, és ebben az időszakban át kellett formálnom magam zeneszerzőből hallgatóvá. Az ürességet, amit ez bennem hagyott, semmi sem tölthette be, de sikerült együtt élnem vele, elsősorban Beethoven zenéjének köszönhetően” – írta Igor Stravinsky a halálhoz közel, az 1971-ben megjelent beszélgetőkönyve előszavában. Mert bármilyen gonoszságokat is mondott olykor Vivaldiról, és bármily szórakoztatóan maliciózus is volt saját kor- és versenytársaival szemben, a bonni kollégáról csupa szépet mondott. Csak azt sajnálta, hogy nincs olyan jó írókája, mint az ekkortájt a sikerlistákat ostromló Pablo Casalsnak. „De hálás vagyok, hogy hallgathatom és szerethetem más emberek zenéjét olyan módokon, amikre nem volt lehetőségem, amikor még a sajátomat komponáltam.”

Két Beethoven-szimfónia, a Hatodik és a Hetedik csendül fel a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén, az egyik madárcsicsergős, a másik, amelyet Wagner „a tánc apoteózisának” nevezett, féktelen ünnepélyre csábít. A heves interpretációiról ismert Takács-Nagy Gábor vezényel (Zeneakadémia, március 14., hét óra).

Ünnepel Budapest egyik koncerthelyszíne is, de ne kisebbítse érdemeiket, hogy húsz év egy koncertterem életében inkább csak a kezdet része. A Müpa grandiózus hangversennyel vár, amelyen a Nemzeti Filharmonikus Zenekar lép színpadra, az est sztárja pedig az osztrák Rudolf Buchbinder lesz. Brahms B-dúr zongoraversenye 1881-ben éppen Budapesten debütált, most újra hallhatjuk, ahogy Dohnányi, Bartók és Liszt egy-egy remekművét is – utóbbitól Les Préludes szól Vashegyi György vezényletével (Müpa, március 14., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.