HANGADÓ - Interjú

„Mint egy vakrandi”

Madaras Gergely karmester

Zene

A táncházban a bőgőt választotta, majd a neves kalotaszegi prímás, Fodor Sándor „Neti” mellett hegedülni, Horgas Esztertől fuvolázni tanult, aztán Solti Györgyöt élőben látva határozta el, hogy karmester lesz. Jelenleg utolsó zeneigazgatói évadát tölti a belgiumi Orchestre Philharmonique Royal de Liège élén, valamint a világot járja karmesterként.

Magyar Narancs: Az egyik legnagyobb brit ügynökség, az Askonas Holt képvisel. Mennyire szólnak bele, hogy milyen felkéréseket fogadj el?

Madaras Gergely: Többször előfordult, hogy lebeszéltek valamiről, amiért hálás vagyok. Olyan viszont nem történt, hogy rám erőltettek volna valamit, hiszen én is elég jól meg tudom ítélni, melyek azok az előrevivő projektek, amelyeket érdemes elvállalnom. De egyre szigorúbban iktatok be szabad időszakokat is a naptáramba. Tanulom, hogyan kell nemet mondani. Fontos, hogy maradjon időm feltöltődni, és lássam a családomat is.

MN: Az Orchestre Philharmonique Royal de Liège-t a hatvanas évektől kezdve főként francia karmesterek irányították, de az elődöd az osztrák Christian Arming volt. Téged hogyan fogadtak?

MG: A francia nyelvvel már Dijonban elkezdtem ismerkedni, ahol hat évig voltam zeneigazgató. Velük mindössze öt-hat közös projektünk volt évente, ami nem volt elég arra, hogy igazán elsajátítsam a nyelvet. Liège-ben ezzel szemben évi 12–14 hetet töltök, ezalatt 16–20 projektünk van. Ami magában foglalja a turnékat, lemezfelvételeket, próbajátékokat, meetingeket, a közönségtalálkozókat és az összesen évi 35–40 koncertet. Az együttes 97 zenészével, 27 fős háttércsapatával és évi 16 millió eurós költségvetéssel Belgium legaktívabb és legnagyobb szimfonikus zenekara. Egyértelmű volt, hogy zeneigazgatóként rengeteg feladatom lesz, beleértve a közönség bővítését is. Emiatt is nagyon fontosnak tartották, hogy – az elődömmel ellentétben – megtanuljak franciául, mert hiába játszik a zenekarban húsz különböző náció, ez a közös nyelv. Eleinte nagyon nehezen ment, de ma már minden próbát franciául tartok, és a közönséghez is franciául szólok. Fontos személyes és kollektív sikernek tartom, hogy az érkezésem előtti évadhoz képest – a pandémia ellenére – 60 százalékkal sikerült növelnem a közönségünket. Az idén mintegy 100 ezer darab jegyet értékesítünk nagyjából 160 hangversenyünkre, a Mezzo és a Medici tévék által rendszeresen közvetített koncertjeink révén pedig 80 millió nézőt érünk el világszerte.

MN: Hat kiadványotok jelenik meg az évadban: két Liszt-lemez a BIS kiadónál, az Alpha Classicsnál pedig Dohnányi összes zenekari műve, utóbbit az elmúlt három évben vettétek fel. Dohnányi zenéjéhez fűződő vonzalmad sokkal régebbi eredetű, mint a belgiumi munkád. Miért őt választottad?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.